HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Hur ser en Electra ut invändigt? (Nya bilder 1/2)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
octavia rs Posted - 2005/01/26 : 20:13:43
050127. Det som från början skulle bli en bild tråd om när jag bytade intern kablaget i mina Electror kommer nu att endast bli en bildtråd om just hur Electrorna är uppbyggda.

(Vad gör man när man inte har något att göra? Jo man skruvar sönder alla sina högtalare och byter internkablaget :D

Jag är en sådan person som måste ha något att göra och i brist på annat så ger jag mig på mina Electror nu. Detta projekt kommer att pågå ett par dagar, jag får förhoppningsvis kabeln på fredag men jag har ingen kamera i helgen så det blir inga bilder förrän nästa vecka.

Jag har tänkt byta all kabel i högtalarna inkl. subben, kabeln som jag ska använda är Oehlbach Silver 2.5 och alla anslutningar ska lödas med silverhaltigt lödtenn.)

Kabeln som ska användas.

Detta lödtenn kommer att användas.

Och vilka högtalare är det nu som jag ska sätta skruvmejseln och inte lödpennan i.

Electra 926

Electra CC900

Electra SR900

Electra SW900

Efter helgen så kommer det fler bilder så häng kvar :D .
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
octavia rs Posted - 2005/02/13 : 19:13:38
Kan ju vara så, det stämmer när du säger att de heter "classic gold" men på min center så syns den största skillnaden uppe på kanten där mdf:n är slipad och lackad för att matcha sidorna, själva sidan skiljer sig inte så mycket jämfört med mina 926:or.
anwe Posted - 2005/02/13 : 18:59:01
Angående färgen så är det precis samma fenomen med mina. Dom högtalare som är köpta nya (ett par 906 och en CC901) är lite ljusare mer gulröda (och snyggare enligt min åsikt) i färgen jämfört med dom "gamla" (ett par 926 och ett par 906 köpta begagnade). Har sett nyare par av 926orna och dom har den där lite ljusare färgen. Jag tänkte på att färgen kallas Classic, men på mina nyinköpta står det Classic Gold, kan vara att dom bytt färgen lite kanske..

/Anders
octavia rs Posted - 2005/02/13 : 14:58:46
Jag kör alla högtalarna som large och subben står i läge plus som det kallas på min förstärkare.
Subben spelar både LFE kanalen och den bas som finns i front ocgh center högtalare.
Jag så första filmen igår kväll med den nya centern, röster och samtal mellan personer låter mer naturliga nu, ljudbilden har oxå blivit bättre och framför allt så är där mycket bättre driv och den hanterar intensiva ljudscener bättre.
johan.björklund Posted - 2005/02/13 : 14:27:52
Läckert !

Kommer du att köra centern som small eller large ? När jag var hemma hos LmLab o fick lyssnat på hans 5.1 system så märkte man verkligen vad en STOR center kan göra. Jag vet inte riktigt själv vad jag ska använda som center. Nån Talon blir det inte för dom kostar förmycket 15000 plus frakt moms och tull för den billigaste Men jag har mina ögon på Mårten Design då dom använder snarlika element.

Ha det bäst
J
octavia rs Posted - 2005/02/13 : 13:08:33
Jo jag vet att både 936 och 946 har dessa WBT anslutningar, men mina 926:or och den gamla centern hade helt vanliga anslutningar, men det kan ju vara så att man bytat till WBT på senare tid.
Drem Posted - 2005/02/13 : 12:11:17
Riktigt fin center! Det är samma WBTkontakter som på 946.
octavia rs Posted - 2005/02/13 : 10:40:37
Här kommer lite bilder på den nya centern.

Här är den utan galler, som synes så är det en 3 vägs variant.

Basarna är troligtvis samma som i 926:orna.

Diskanten är samma som i de övriga högtalarna men mellanregistret skiljer sig lite ifrån de andra.

Anslutningarna är ifrån WBT och bra mycket bättre än på de andra, jag vet ej om det är för att centern är nyare eller så är det bara WBT anslutningar på de dyrare modellerna.

octavia rs Posted - 2005/02/11 : 17:50:12
Jag håller med dig att "classic" är den snyggaste finishen på Electrorna.
Jag är väldigt nöjd med centern men nu skulle jag vilja ha de större 936:orna istället för mina 926:or.

Det fanns en liten färg skillnad mellan den nya center och mina andra högtalare, jag har dock inte haft de andra högtalarna sedan de var nya så jag vet ej om de mörknar med tiden då centerns trä sidor är något ljusare i färgen.
Nu är det inte så att det stör och vet man inte om det så syns det endast om man har väldigt stark belysning som lyser rakt på centern, vilket jag sällan har.
Drem Posted - 2005/02/11 : 16:39:51
En sån skulle inte sitta helt fel här heller :D Classic finishen är absolut snyggast på Electrorna tycker jag.

Hoppas att jag får tillbaka min högtalare snart för här saknas musiken väldeliga :(
octavia rs Posted - 2005/02/11 : 16:28:28
Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett vanligt fel att diskanterna lägger av.
Det verkar ju som om det är något fel i delningsfiltret som gör att diskanten går sönder.

Jag köpte en ny center nu i veckan. Det blev en ny JM lab Electra CC901, enligt PL audio i Malmö så var det den sista i "classic" utförande som fanns kvar. Kommer lite fler bilder på den nu i helgen

Drem Posted - 2005/02/11 : 08:03:36
Ursäkta om jag lånar tråden lite grann. Jag köpte ett par Electra 946 begagnade från Hifistället i Gbg för några veckor sedan. Vid köptillfället så påpekades att "diskanten höll på att ge sig" på ena högtalaren och att en ny var på väg. Efter någon vecka fick jag den nya diskanten och den funkade fint i några dagar för att sedan, precis som den första, tystna helt. Just nu är högtalaren hos Hifistället där en tekniker skulle titta på den och jag hoppas ju att alla problem löser sig.

Min fråga är om ni tror att ett sådant problem är "vanligt" eller om det kan hända igen? Är ett sånt fel ett tecken på att man bör oroa sig? Jag är villrådig, men jag älskar ljudet som högtalaren producerar (när den fungerar). Jag fick dessa för 29000, en bra bit under nypris vilket var svårt att motså men tycker ni att jag bör oroa mig när ett sånt här fel har uppstått? Det är ett års garanti på dessa.
octavia rs Posted - 2005/02/02 : 17:32:00
Nej baffeln var inte klädd, men dämpullen på sidorna går ju ut en del på baffeln och det blir inte så mycket baffel kvar runt elemnetet.
Nitram Posted - 2005/02/02 : 09:46:23
Maffig... hade även baffeln dämpull?
octavia rs Posted - 2005/02/01 : 20:02:25
Nu kommer det lite bilder på subben.

Allt ljud kommer ut vid öppningen längs med golvet och en fördel som jag upplever med det är att basen blir inte så placeringskänslig.

Förstärkaren lämnar 250W och har en stereo ingång och en ren sub ingång. Filter och fas är steglöst justerbara.

Skivan under högtalaren är fäst med 4 styck långa M6 insexbultar och inslgsmuttrar. Gummitassarna har en M6 gänga för montering av spikes.

Så här ser det ut när skivan är borta. Subben är ett 13" element och har betäckningen 13W8751. Basreflexportarna är 3" i diameter och har konade portar i båda ändar.

Elementet sitter monterat med 8 styck M5 skruvar med inslagsmuttrar. Alla väggar är dämpade och det finns ett stag mellan element och portar. Alla väggar är gjorda i 25mm MDF. Slutsteget sitter i en egen låda.

Så här ser elementet ut, det har en 3" ventilerad spole och bra anslutningar.

Elementet har en kraftig magnet och hela elementet väger cirka 10kg.

drkim Posted - 2005/01/31 : 22:27:34
I den gamla Electra serien så var kablarna av en grövre sort samt lödda på både filter och element.
Jag vet pga att jag (...eller någon på en fest) lyckades vrida på fullt med mitt dåvarande Rotel RB 991.

Filtret på Electra 915.1 gick sönder samt diskanten, när Dennis Brunby (som lagade dom åt mig) påpekade att det brukar vara elementen och inte filtret som går först och därmed "hintade" lite om dåliga filter - så sa JM-Labs representanten att det inte alls var en måttstock på hur dåliga filtren var utan på hur bra elementen var/är

Nåväl, kul bildreportage i alla fall (trots att jag tycker du borde bytt kablarna oxå, nyfiken på skillnaden..) - keep up...

Mvh
Jocke
octavia rs Posted - 2005/01/31 : 20:21:03
Det var meningen att jag skulle ta subben ikväll men det får bli imorgon.
Jag tror dock inte att jag skruvar isönder centern och bakhögtalarna då de i princip är samma element som i golvarna.
Bubben Posted - 2005/01/31 : 14:25:22
Jo, jag vet. Det är just därför jag blev förvånad över att det var så mycket dämpning...
All heder till någon som skruvar isär ett sådant paket. När kommer subben?
octavia rs Posted - 2005/01/31 : 08:21:22
quote:
Är det inte dumt att ta bort elementet om det är kletat mot ett stag?
Kul reportage annars. Men det var värst vad dämpning man använder i Frankrie. Borde inte det ta bort ganska mycket dynamik...?

Det är bara till att trycka ihop kletet så fäster det kanon igen.

Dynamiken är nog det sista som är problem i en Electra högtalare, jag upplever att de har väldigt bra dynamik, i varje fall mot många andra högtalare i samma prisklass.
Zalve Posted - 2005/01/31 : 00:38:38
Stämmer, är nog lite trött ;)
Fisksmisk ola Posted - 2005/01/31 : 00:37:07
Där ser du nog fel Zalve, vad jag ser så sitter de ganska strategiskt utplacerade och olika med "centrumaxlarna" riktade i tre riktningar.
Uppe till vänster(lite mot mitten, bredvid stora plastkondingen) sitter en "uppåt".
Zalve Posted - 2005/01/30 : 23:58:07
Man noterar att Inte nån av spolarna står upp, samt att de använde kabelskor.
Kanske skulle ta en sväng med lödkolven iaf =)
Bubben Posted - 2005/01/30 : 22:09:37
quote:
det vita kletet som finns på magneten är till för att få en stabil montering mot staget inne i lådan.

Är det inte dumt att ta bort elementet om det är kletat mot ett stag?
Kul reportage annars. Men det var värst vad dämpning man använder i Frankrie. Borde inte det ta bort ganska mycket dynamik...?
octavia rs Posted - 2005/01/30 : 20:34:38
Filtret sitter i baksidan av lådan och kablarna är löddade dit, man har guldplätterade kabelskor på elementen. Komponenterna ser ut att ha någorlunda kvalite men det hade säkert kunnat vara bättre, det är väl en kompromiss mellan pris och prestanda.

Anslutningarna håller normal kvalite och fungerar bra ihop med mina Oehlbach bananer.

Electrornas sammansättning är det inget fel på, allt håller hög kvalite och finnish.

octavia rs Posted - 2005/01/30 : 20:34:05
Nu kommer det lite bilder på högtalarna.

Först ut är Electra 926.

Vi börjar väl längst ner i frekvens och börjar med en bild på basporten. Portens yttre kona är fräst i baffeln och har därför ingen skarv, det sitter en vanlig plastkona inne i högtalaren.

Om vi fortsätter uppåt så har vi 2 styck basar.

Så här ser basarna ut bakifrån. Modellen är 7W4351 och är 7" i diameter. Man har monterat en extra magnet på dem och det vita kletet som finns på magneten är till för att få en stabil montering mot staget inne i lådan.

Så här ser det ut där basen är monterad. Magneten ligger emot staget mitt i hålet.

Nästa element blir mellan registret. Faspluggen är gjord av metall och buktar något inåt.

Här har vi mellanregistret bakifrån. Modellen är 6W4353 och är 6" i diameter.

Här sitter mellanregistret monterat. Lådan är välfylld med dämpmaterial.

Här har vi diskanten. De flesta känner väl igen den då de har en rätt speciel konstruktion.

Diskanten är inkapslad i en plast huv på baksidan så man ser inte så mycket men modellen heter TRC.

Här är monterings hålet till diskanten. Här syns det tydligt hur tjock baffeln är närmare bestämmt 50mm.

octavia rs Posted - 2005/01/28 : 18:00:53
Tidigast söndag kväll blir det fler bilder då min kamera befinner sig på annan ort

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000