T O P I C R E V I E W |
Mike_Rose |
Posted - 2004/04/28 : 02:04:41 Här kommer lite bilder på hur det gick till när jag byggde min flexy-bänk.
Först tänkte jag köpa en färdig bänkskiva och kapa till i lämpliga storlekar, men sen tänkte jag att det kanske kunde vara kul att göra skivorna själv. Så jag letade fram några björkplankor med måtten 2x7 tum.
Därefter klöv jag plankorna till smalare och hyvlade.
Eftersom jag inte hade tillgång till ett limbord så fick det bli en improviserad variant.
Sen kapade jag stavarna på mitten...
...och limmade ihop. (Vet inte riktigt vad hamrarna gör där )
Dags för den andra biten. Det tog slut på trälim så jag fick använda nåt kletigt skit som hette Super Set.
Mitt fina limbord hade gjort så att det blev lite ojämt så det blev en omgång med hyveln och ca fjorton omgångar med slipen.
Sen sågade jag ut hyllplanen i rätt mått med gersågen.
Var lite osäker på om jag skulle fräsa kanterna på hyllplanen så jag provfräste lite först.
Men det blev ju rätt bra tyckte jag så jag fräste allt. Efter det var det dags att borra lite. Hittade en borr modell monster och en borrmaskin modell vanlig. Den lät ganska plågad men efter ett tag så hade jag fått hål i alla skivor.
Dags att skruva ihop.
En sista slipning för att få bort lite brännmärken efter fräsen, och jag fick vara med på bilden också.
Sådärja då är det bara lackning, lite justering och nån sorts fötter som fattas. Kanske blir det bilder på det sen. Förresten är nån som har förslag på hur man skulle kunna göra snygga fötter?
|
21 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Zalve |
Posted - 2004/04/30 : 03:13:37 quote: Urethangummi, fjäderupphängning, luftkudde , på en cementplatta med halvuppblåsta cyckelslangar eller kondomer med sirap.
Kondomer med sirap? Det vore nåt att säga i kiosken...
Alla ideér är bra... |
esl |
Posted - 2004/04/30 : 02:13:03 Vill man ha spikes (överhuvudtaget??) på en stereobänk?? Vill man att de vibrationer som finns i golvet skall koppla till apparaterna? Urethangummi, fjäderupphängning, luftkudde , på en cementplatta med halvuppblåsta cyckelslangar eller kondomer med sirap.
MASSA och fjädring, låg resonansfrekvens vill vi ha. typiskt under 15 Hz. För skivspelare <2Hz (för att inte inteferera med tonarmsresonansen)
Skitsnyggt bygge!! Vad skulle du ha för att... Äh, håller själv på med en :) /esl |
Mike_Rose |
Posted - 2004/04/30 : 00:14:08 Pak: Vad är det svarta för material då?
Zalve: Tror du inte det blir märken i golvet efter stålkulor? Iofs så skulle man väl kunna ha några sorts kuddar under.
Mr Ekan: Tackar. Nä det är M24. Det blev en rätt otymplig pjäs, men då står den väl iaf stadigt.
marbrink: Ja så kan man se det. Men jag föredrar att se det så här: Sparar jag pengar på att bygga allt billigt så kan jag lägga mer pengar på pilsner. |
marbrink |
Posted - 2004/04/29 : 23:53:46 Mike_Rose: Det är väl snarare tvärt om...du har ju sparat mycket på att bygga själv så du borde ju kunna lägga lite mer pengar på fötter. =) |
Mr Ekan |
Posted - 2004/04/29 : 21:48:19 Snyggt! Inte precis gängstav modell klen du kör med. M30?
MVH |
Zalve |
Posted - 2004/04/29 : 21:17:14 Jag skulle nog ta ur gängstaven lite u underkant, och försöka hitta nån stålkula att ha underst. |
pak |
Posted - 2004/04/29 : 20:31:19 de andänder inget gummi. |
Mike_Rose |
Posted - 2004/04/29 : 19:07:06 Tack! Ja Soundcare Superspikes skulle ju fungera fint. Men det känns lite fånigt att betala 495:- för fötterna när totalkostnaden hittills är ca 400:-. Jag tror det lutar åt att svetsa eller limma fast en mutter med en bricka och sen sätta fast en gummikudde under. Vet inte vad Soundcare använder för ultragummi men med mina prylar så går nog vanligt bra |
marbrink |
Posted - 2004/04/29 : 17:57:53 Snygg bänk! Ang. fötterna så skulle du kunna borra hål längst ner i benet och använda soundcare superspikes med gänga eller kanske Nordost pulsar points.. |
Jonas |
Posted - 2004/04/29 : 17:49:12 Snyggt jobbat måste jag säga! |
Zalve |
Posted - 2004/04/29 : 02:08:53 OM man bygger med 3 ben, så står alltid dom 3 i marken... Om man har 4 kan del lätt bli att ett ben "hänger" i luften. |
Mike_Rose |
Posted - 2004/04/29 : 01:32:48 Först tänkte jag ha två ben fram och ett i mitten bak men då tyckte jag att den skulle bli lite för djup. Alternativen var att köpa mer grejor och göra fyra ben eller göra på det här sättet. Eftersom jag var ute på vischan och ville få den klar så fick det bli tre ben. Fördelarna är väl att det är billigare, väger mindre (väger ändå ca 45 kg) och smidigare att justera in hyllorna. Det är absolut ingen risk att den välter heller. Enda nackdelen är väl om man tycker att det är snyggare med fyra ben. |
stef |
Posted - 2004/04/29 : 00:48:02 Varför bygger du (och många andra) med tre ben?
Mvh |
Mike_Rose |
Posted - 2004/04/28 : 18:04:52 Jag bor i Nacka men kommer egentligen från Östersund. Bilderna är tagna i en liten by utanför Östersund för ungefär två veckor sen. Nu är det nog ingen snö kvar där heller. Hur blir det med vax? |
Zalve |
Posted - 2004/04/28 : 14:03:42 En del har det bra. Instämmer om björken. FÖR snygg för att betsas. Vax eller Lack blir nog bäst.
Hmm.. Var i Sverige bor du ?! |
Mike_Rose |
Posted - 2004/04/28 : 12:06:22 Farsan har ett sågeri så man har ju tillgång till lite prylar. Det borde egentligen varit bilder på när björkarna fälldes och när stockarna sågades till plank först. Jag tycker att björkfärgen är rätt snygg så det blir nog helt vanlig halvmatt trälack. |
Neodynium |
Posted - 2004/04/28 : 08:56:56 Snyggt!! Mer bilder!! |
Zalve |
Posted - 2004/04/28 : 03:18:33 Snackar man om att klyva Björkplank själv så är det inte vilken DIY'are som helst. Ser fram emot att se den behandlad. Lack? Bets? Olja? Vax? |
Mike_Rose |
Posted - 2004/04/28 : 02:22:31 Tackar. Hehe kostymen ja... Tro inte att jag är någon snickare bara för den. |
mangew |
Posted - 2004/04/28 : 02:21:12 Snyggt bygge, inte många som orkar göra grovjobbet själva. |
Zalve |
Posted - 2004/04/28 : 02:13:49 Snyggt repotage och bygge.... Och upstyle'ad i bästa snickarkostymen. |