HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Absorbent-bygge

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Neville Posted - 2004/02/18 : 13:43:55
Här är lite bilder ifrån när jag testade att dämpa den hårda betongväggen bakom soffan.

Har en gästmadrass av tjock skummgummi som har en profilerad yta, perfekt tänkte jag och satte upp den. Det tidigare "ekot" försvann helt, och plötsligt blev stereobilden väldigt detaljerad och man kunde höra vart instrumenten var placerade. Tyvärr var inte min sambo inte lika imponerad, så jag blir tvungen att bygga ett par mer estetiskt tilltalande asborbenter. Tänkte bygga 3 st. ramar på 70x70x7cm och alt. ha 4,5cm gullfiber som dämpning, sen klä allt med ett sambovänligt tyg.

Kan man dämpa väggen för mycket tro?


Vem skulle kunna motstå en vacker madrass på väggen


Den är dämpar inte bara effektivt, den är skön att sova på också, vilka absorbenter kan man göra det med


Här är en ide om en absorbent(Svårstavat)


Här är lite photoshoppat.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Neville Posted - 2005/12/15 : 12:02:08
Passerati: Ops, det hade jag glömt. Har tyvärr ingen digitalkamera, så det blir inga bilder... än.
Jag använde 60x60x5cm markskivor med 2cm(bara) luftspalt, ville inte att dom skulle sticka ut för mycket ifrån väggen.
Har 3 st. med ca 30cm mellanrum på väggen bakom lyssnings-soffan, det blev stor skillnad på "efterklangen".

Nu brottas jag bara med själva möbleringen, det är lite trångt för högtalarna. Har problem med att mellanregistret har några stora svackor just vid sweatspoten, om man flyttar huvudet i sidled märker man att den ena högtalaren nästan försvinner i vissa lägen. Det är lite svårt att övertyga sambon att vi ska sälja den stora bokhyllan för att få bättre ljud... hehe
Magic Posted - 2005/12/15 : 11:23:35
GAFFA:
Anledningen till pyramid formen är nog mer en "Coolhets" faktor än en funktion.
Tanken är väl att det skall dämpa bredare i registret bara för att det är olika tjocklek över ytan på plattan men har svårt att tänka mig att det gör någon skillnade om du vill ner till de låga frekvenserna under 125hz. Finns det inga absorprions kurvor på dem?
Gaffa Posted - 2004/07/09 : 07:08:00
En dum fråga bara... Den där pyramidformade dämpmattan i tidningsutklippet på första sidan, om man ska använda den som absorbent på vägen bakom ryggen (med en tyg-duk framför) ska pyramiderna vara utåt eller mot väggen?
Neville Posted - 2004/07/08 : 16:32:18
Snart så kommer ett bildrepotage om mitt absorbent-bygge, har precis byggt färdigt mina ProAc-cloner. Är mycket nöjd med resultatet, trots att jag kör med billig Yamaha elektronik. Ruskigt bra diskant =) (9500:an)
Glad sommar på er.
Silversurfaren Posted - 2004/06/29 : 21:39:11
fan jag måste själv dra igång med absorbentbygget snart. är det nån som vet några luktfria material?
U1 Posted - 2004/06/09 : 15:14:38
Ser jättebra ut. Ska nog pröva själv.

MvH
Johan
Nitram Posted - 2004/03/23 : 12:44:40
Vet inte riktigt, men det måste se snyggt ut oxå... nae... inte pga tjejen... jag har dom kraven =)
Har lite idéer sen förut... om man bakar ihop dom med grejer från denna tråd och några andra... hmm...
Neville Posted - 2004/03/06 : 22:40:58
Nitram, välkommen till absorbentklanen ;) ... hur tänkte du gå till väga?
Nitram Posted - 2004/03/01 : 13:04:55
Hmm... efter div klapptest, så är det nog bara att inse... dags att dämpa å diffusera...
Micke Y Posted - 2004/03/01 : 09:20:40
Neville

Ja tre skivor + luftspalt blir tjockt men den kombinationen är nog bäst i hörnen så det blir inte så farligt. Luftspalten behöver bara vara 2-3 cm på en vanlig vägg.
Har du möjlighet att kombinera med diffursion av 1:a reflexen så gör det. En diffusor bygger du med plank och regel och den ser ut så här uppifrån: xI IxI IxI IxI Ix
45x45 regel och en lämplig (dvs billig) planka gäller. Funkar underbart även på andra väggar och gör underverk för ljudet.

Micke
Neville Posted - 2004/02/28 : 12:43:56
Tack för tipset, då är det bara att spänna på hövagnen på traktorn och åka och köpa lite balar ;)
Hur tjocka är dina absorbenter? 3 skivor plus luftspalt måste bli ganska tjockt.
Hur djup luftspalt kör du med?
Micke Y Posted - 2004/02/27 : 08:54:43
Neville

Närmaste byggmarknad, en bal för 250:- tror jag.

Micke
Neville Posted - 2004/02/27 : 08:21:43
Micke, Var har du köpt markskivorna?
Micke Y Posted - 2004/02/25 : 21:21:40
Lager på lager för att bromsa luften så mycket som möjligt.

Isover 3769 markskiva heter den.

bilder är beroende på att jag kan få låna en kamera. Tyvärr har ägaren varit sjuk i 1 1/2 vecka så det får bli när det blir.

Din ritning är bra men ribborna behöver inte lutas de diffurserar ändå om de placeras ganska tätt dock funkar de enbart för diskant. Andra frekvenser kräver djupare "spår".

Micke
Neville Posted - 2004/02/25 : 16:17:01
Menar du 3 skivor på lager eller brevid varandra? Ja, bilder är kul =)

Undrar om man skulle kunna kombinera Glasull och något mer poröst material för att få ännu bättre "effekt"? Tex. ett eller två lager med polyesterdämpmatta (Sånt vitt man har i högtalare )
Micke Y Posted - 2004/02/25 : 09:03:51
De skivor jag rekommenderar placerade 45 grader i ett hörn dämpar ner till 30 Hz i mitt rum. Jag har2-3 skivor tjockt inbyggt i en enkel ram, klätt i tyg.

(jag bara måste fixa bilder)

Micke
DIYamps Posted - 2004/02/24 : 21:28:31
sova på absorbenten LOL
Neville Posted - 2004/02/24 : 20:58:08
Kul med lite feedback.
Här kommer en uppdaterad version på absorbenten.




Såg den här annonsen i ett MDS utskick, kan det vara nått att ha tro?
Den nedre är ju snygg om inte annat ;)
Frågan är hur den dämpar, och i vilket frekvensområde, någon som vet?
henricsson Posted - 2004/02/24 : 03:48:33
Det skulle man nog kunna säga. Men generellt sett så dämpar tyngre material mindre uppåt i frekvens.

Nu har du ju dock lite tyg (det får gärna vara tunnt) samt en liten luftspalt som förbättrar dämpningen ytterligare högt upp i frekvens.

quote:
Någon som vet hur djupt en sådan absorbent-konstruktion skulle kunna absorbera?


Med 50mm glasull ~ 250Hz sen avtar det kraftigt, omkring 15% vid 125Hz.
Ljudjesus Posted - 2004/02/23 : 18:48:06
En fråga bara! Ljudvågorna som ska dämpas bort är ju energi. Ett tyngre material måste ju vara effektivare än ett lättare material. Alltså kan jag tycka att stenull måste vara effektivare absorbent än glasull. Är dålig på att skriva ner vad jag menar men ni kanske förstår min tanke. Har jag fel??
Bravo Posted - 2004/02/21 : 15:07:46
Intressant, skall bli skojigt att se hur det blir i slutändan.
Babar Posted - 2004/02/21 : 03:00:25
Vad gäller vanlig glasull/stenull vet jag inte, men 50mm Akustik-skivor från Ecophon dämpar ner till 500Hz, sedan avtar dämpningen kraftigt. Det gäller om totala djupet är 50mm, dvs den är monterad direkt mot väggen. Om man har flera i tjocklek, eller ev luftspalt bakom blir det ju betydligt bättre. De skivorna är hårdare och mer ihoppressade. De har dessutom en yta som gör att de inte dammar.
Bubben Posted - 2004/02/20 : 23:22:42
Någon som vet hur djupt en sådan absorbent-konstruktion skulle kunna absorbera?
Viktor Posted - 2004/02/19 : 13:06:19
Neville: Om du skall bygga denna,

fundera på att sätta ribborna lite på snedden, olika lutning på varje, så att du får en diffuserande effekt också.
goldfish Posted - 2004/02/19 : 10:46:32
Kan det vara läge att göra en "tygtavla" med gullfiber i att placera där fönster och element finns idag, det skall bort och bara vara vägg där. Håller på med den ombyggnationen för tillfället.

Se bild.


Skall lägga upp ett par bilder på hela rummet.
Så skall vi se om det kan bli lite tips för det också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000