T O P I C R E V I E W |
StefanB |
Posted - 2003/10/21 : 17:56:14 Jag har äntligen fått igång mitt internetabbonemang igen så nu lägger jag på nytt ut den "efterlängtade" faneringsguiden.
Hur man fanerar - En steg för steg instruktion
By StefanB
Man kan lämpligtvis börja med att mäta ut, märka upp och skära till de fanerbitarna man behöver. Tänk på att märka upp bitarna vad som är topp och botten så att du inte vänder träet i fel riktning. Märk också upp fram, bak sidor. Gärna matchade så att de passar ihop.
Högtalaren skall spacklas och slipas för att bli jämn och framförallt rak. Ett ovärderligt verktyg för detta är ”långbrädan”. Men hjälp av denna är chanserna mycket större att det blir rakt än med en liten slipkloss.
Sedan är det dags att smeta kontaktlim på både faneren och högtalaren. Kontaktlimmet skall INTE vara vattenbaserat. Stryk ut limmet jämt och tunt med en räfflad limstrykare. Låt det sedan torka i ca 10 minuter
Efter att limmet torkat en stund är det dags att sätta faneren på plats. Här gäller det att sikta rätt på en gång, man får ingen andra chans. Då väl kontaktlimmet fått kontakt J går det inte att ta loss igen. Börja längst ned på högtalaren och stryk fast det med handen.
Här är det ännu ett hemligt vapen, brödkaveln. Med denna får man bra tryck på faneren och kan trycka fast den rejält ut i kanterna. Man kanske skall vara lite försiktig med brödkaveln eftersom man får ett väldigt tryck med den och kanske kan krossa faneren. Jag har dock inte stött på sådana problem.
Då faneren suttit ett tag, säg minst 30 minuter kan man försiktigt skära loss överflödet. För att inte skära för mycket MÅSTE man ha något att skära emot. Tex en stållinjal från Biltema
En vass mattkniv rekommenderas också. Då du skär träfibrerna på tvären så bör du tänka på att skära utifrån och in mot mitten av högtalaren. Annars finns risken att träet flisar sig.
Då var det dags för långbrädan igen. Med denna slipas du bort de 1-2 mm som är kvar efter att du skutor bort överflödet efter stållinjalen. Långbrädan är ABSOLUT NÖDVÄNDIG för annars är risken stor att man slipar kanterna vågiga.
Här har jag också tejpad med maskeringstejp inför nästa sida som skall faneras. Om man inte maskerar de färdigfanerade sidorna så kommer man oundvikligen att söla ned dem med kontaktlim.
Ännu en sida limmat, fanerad och kavlad
Ta bort maskeringstejpen efter faneren kommit på plats. Man vill inte riskera att den fastnar i limmet och blir svår att få bort
Här är bägge högtalare två sidor från att bli klara. Planera ordningen på fanerande efter hur du vill ha det estetiskt. Jag börjar med bakstycket, sedan tar jag sidorna, efter det toppen och avslutningsvis fronten
En närbild på ett färdigfanerat hörn. Som synes till höger så kan man ana en liten nyansskillnad där de bägge sidorna möts.
Syns det inte ??? Bra
Och här har vi ett par färdigfanerade AKKELIS i björkfaner. Nu skall det finslipas och sedan lackas med en tålig lack som har UV skydd så att de inte gulnar.
Detta var väl enkelt. Med lite tålamod och noggrannhet så kan man åstadkomma förvånansvärt bra resultat i sitt garage/hobbyrum.
Lycka till
Och såhär ser det ut lackat och klart.
|
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
StefanB |
Posted - 2003/11/06 : 14:22:42 Faneren kostar mellan 800 – 1300 kr per ark. Arken är 124 * 240 cm. Man skär ut bitarna med en vass mattkniv. För att slipa ner de sista hörnen och kanterna använder man ett finns sandpapper och stor försiktighet. Om man slipar utifrån och in mot högtalaren så fläker man inte upp faneren. Jag skulle nog inte använda grövre papper än 150 och gärna avsluta med 240 papper eller finare. Försiktighet, tålamod och långbräda är nyckelorden. |
IOS |
Posted - 2003/11/06 : 13:05:44 Mycket snyggt resultat.
Man blir onekligen sugen på att testa detta själv då du lyckas så otroligt bra med att få hörnen att se så proffsiga ut.
Jag måste instämma i pegul´s förfågan om en lite mer detaljerad beskrivning över det tillvägagångssätt du använt dig av för att få till en så bra finish som möjligt på hörnen. |
Aton |
Posted - 2003/10/25 : 16:39:20 Jag tänkte på en sak: Du har inte berättat hur man skär faneren i "bitar". Och vad kostar faner till två golvare? |
pesa |
Posted - 2003/10/25 : 03:00:02 Mycket tjusigt StefanB!
För en som är totalt ohändig så är det mycket imponerande att följa hur Du går tillväga. |
Uniper |
Posted - 2003/10/24 : 20:59:01 Hur klarade faneret att katten busade runt på det? Är det korrekt gissat att pennan fick sig en åktur?
Jag hade också allvarliga katt-problem när jag fanerade mina Seas Thor. |
Bravo |
Posted - 2003/10/24 : 16:21:05 Verkligen snyggt! (tycker en med tummen mitt i handen. ) |
yoko |
Posted - 2003/10/24 : 15:55:24 tack! jag funderar på att göra så med mina kommande högtalare...mer ekonomiskt och kul att ha gjort själv! |
pegul |
Posted - 2003/10/22 : 13:24:05 MYCKET TREVLIGT, StefanB!
Hur gör du när du ska slipa ner de överflödiga kanterna på det fanérark du limmat fast sist?
Tejpar du de redan fanérade ytorna så att du inte ska repa dem med "långbrädan"? Eller använder du ett så fint papper att det inte gör något att du slipar på de redan fanérade ytorna?
Hoppas att det inte blev för otydligt det här...
Mvh /pegul |
Bernt Jansson |
Posted - 2003/10/22 : 10:40:17 Jäklar vad snyggt det kan bli. Det där skall jag testa vid tillfälle. |
Jonas Nilsson |
Posted - 2003/10/22 : 10:08:31 Snyggt Stefan. Vad använder du för sandpapper/kornstorlek till faneren? Räcker det att börja med 120-150? Avsluta med 200? |
Aton |
Posted - 2003/10/22 : 09:52:16 Suverän instruktionsbok. Man blir ju rent av sugen på lite diy! |
tober |
Posted - 2003/10/21 : 18:05:20 Underbart Stefan. Även om jag själv inte behövt det så har jag tittat på det fletalet gånger och väldigt bra att hänvisa till.
|
johan.björklund |
Posted - 2003/10/21 : 18:01:50 Suck Den som ändå kunde göra nått liknande |