HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Copland försteg - Ett inside reportage

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
StefanB Posted - 2003/10/16 : 09:56:01
Då var det dags för ännu ett av dessa populära inside reportage. Turen har kommit till det Dansk-Svenska (numera heldanska) Copland. Under den gamla goda Dansk-Svenska tiden gjorde Copland 4 stycken försteg. Fört ut var Copland CTA 301 som var ett rent rörförsteg. Detta följdes av Copland CSA 303 som var ett rörhybridförsteg. (vad nu detta innebär?) Dessa två uppdaterades så småningom med Mk2 versioner som bland annat innebar att de blev fjärrkontrollerade. Jag har tidigare haft ett CSA 303 av Mk1 version och ser att min nya Mk2 version förutom fjärrkontroll också har dubbelt så många rör i linjesteget, 4 st istället för 2 st som i ursprungsmodellen. Det sitter alltså 4 rör i linjesteget och 2 rör i phonosteget på CSA 303 Mk2.

Dags för lite bilder. Såhär trevlig ser framsidan ut.

Och detta är baksidan. Det finns som sagt ett phonosteg, tapeloop, ingång för cd, tuner, tape, aux 1 och aux 2. Det finns ett par RCA utgångar för slutsteget. Det finns ett audiofil läge på ingångsväljaren. Man kan där välja att växla ingångar, sköta volym helt manuellt och detta skall då ge bättre ljud än då man sköter dessa funktioner med fjärren.

Och utan lock

Strömförsörjning är ju en viktig del i ett förstegsbygge. Jag ver inte koll på vad alla grunkor är. Trafon är i alla fall av ringkärnemodell. Det står dock inget om effekten på den. Kondensatorbanken är på totalt 31960 uF och det är ju rätt väl tilltaget. Det finns många förstärkare/slutsteg som inte har denna kondensatorbank. I övrigt får bilden tala för sig själv.

Detta är som sagt ett rörhybridförsteg.Rören är då en central del av det hela. I detta försteg satt det rör från Edicron då jag köpte det för snart ett rå sedan. Jag var inte helt nöjd med vad de presterade så jag beställde en uppsättning Sovtec rör eftersom jag var nöjd med de som satt i mitt gamla Mk1 CSA 303. Det blev enligt mina öron bättre med Sovtecrör. Av en lyrisk kompis fick jag då tipset och chansen att köpa rör från JJ Electronics och det är de som nu sitter i detta försteg och som syns på bilden. Jag kan bara instämma med min kompis, detta är mycket bra och välljudande rör.

Hmmm, men vad är nu detta för grunka??? Sitter på cd ingången och verkar också sitta på pre out utgången? Några idéer?????

15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
celef Posted - 2003/10/20 : 20:09:13
oj, det var som attan att även avs kör med bybee!! :o
Per100 Posted - 2003/10/20 : 18:51:08
Stefan, hur mycket kontroll i basen har försteget? Lämnar den bra med effekt? Kan tänka mig att mellanregistret som vanligt är underbart med copland.
Jonas Nilsson Posted - 2003/10/20 : 12:23:00
Tack K-man och svejk.
Finns ju även med bananer/spadar till högtalarna för enklare montering och utvärdering (A/B-test).
Är det någon som har erfarenhet var det gör störst skillnad pris/prestanda i CD/förstärkare/högtalare eller alla 3?
/Jonas
svejk Posted - 2003/10/20 : 11:20:20
Ytterligare lite Bybee prylar enkla att använda

http://www.cryotweaks.com/bybee.shtml
Sanoj Posted - 2003/10/20 : 10:41:19
Är det inte en väldigt liten nätdel?
yahriel Posted - 2003/10/20 : 10:40:25
Är inte Primare produkter ganska lika Copland till utseendet?
Rydberg Posted - 2003/10/20 : 10:27:35
StefanB> NOS står för New Old Stock, dvs nya gamla rör alla Telefunken, Siemens, Mullard etc

Ser att det sitter 4 st E88CC till förstegsdelen. Vad är det för rör till Riia steget?

Är du intresserad kan jag eventuellt fixa fram ett matchat Quad telefunken <>, Nos. Men det är ganska dyrt.
K-man Posted - 2003/10/20 : 10:04:14
Jonas, jag ger mig väl in i pratet lite..

bästa effekten i högtalaren ges då de monteras direkt på anslutnigsblecket på varje element. Alltså en Bybee per element...

Jormas högtalarkabel No.1 använder sig utav bybees... (även där för högtalarna) men där sitter de i kabeln innan anslutningen...

\\K-man
Jonas Nilsson Posted - 2003/10/20 : 09:56:25
Tack StefanB,
frågan är om du har Bybee i stärkaren, behövs/ger det effekt även i CD´n lågnivå ut.
I högtalarna behövs det 2st per högtalare? och var placerar jag dom lågnivå/högnivå på filtret eller högtalarkontekterna?
/Jonas
StefanB Posted - 2003/10/20 : 09:15:51
Jag är ingen expert på Bybees så vart de passar bäst får var och en testa sig fram. Jorma har ju Bybees i sina bästa signal och högtalarkablar, Mårten Design innuti Coltrane. Jag har bytt ut kabelstumben som siter mellan kretskort och rca plugg mot Bybees, kabelstumpen är alltså bortplockad. Det kanske inte framgår av bilderna. Om man kör balanserat måste man ha 2 Bybees i signal lledet men obalanserat räcker det med 1, om jag uppfattat saken rätt.

Jag har inte testat NOS rör tror jag, vet inte riktigt vad det innebär Har dock sett att BAT erbjuder sina produkter med NOS rör så det är säkert det bästa som finns Helt klart är i alla fall att det är skillnad på rör och rör.

Jonas Nilsson Posted - 2003/10/19 : 21:52:12
Jag är också intresserad att höra mer om Bybee.
Var ger dom mest effekt, högtalare, in/utgångar, CD/Förstärkare osv?
Här på bilden verkar dom bara vara lödda i ena änden? Ska dom inte ligga rakt i signalvägen?
Och i högtalare, hur många (1-2 per högtalare)?
Rydberg Posted - 2003/10/19 : 19:15:55
StefanB>Har du provat NOS rör? Typ Telefunken?

Ser väldigt välbyggt ut
Per100 Posted - 2003/10/19 : 19:08:24
Härliga bilder Stefan! Jag hade gärna velat utvärdera detta rörförsteg i mitt eget system. Kan ju vara ett alternativ till mina senare planer på ett försteg av äldre årgångar Audio Research!
svejk Posted - 2003/10/16 : 17:58:22
Låter intressant med Bybee prylar. Inte sett variant i försteg trodde att dom gör sig bäst i högtalare. Vart sugen att testa! Tyvärr är mina apparater Elektroakustik tämligen trånga, fick iden att plocka i min DAC eller kanske på digital utgång i transport. Vad tror du om den iden? Eller gör sig Bybee bäst i slutet på kedjan? I transporten klarar jag mig med EN Bybee eller behöver jag 2st?
StefanB Posted - 2003/10/16 : 10:06:21
Ok, det är väl lika bra att erkänna. Jag tillhör vodooklanen. Jag tror att saker som inte nödvändigtvis är enkla att mäta på ändå kan förbättra min anläggning. Tror och tror förresten, jag vet att de i alla fall förändrar ljudet. Att det är en förbättring är min åsikt och den är subjektiv.

Det ni ser på bilderna är BYBEE QUANTUM PURIFIERS. Utvärderingen av dessa har gått till som så att jag satte en t-koppling på min cd spelare och så anslöt jag 2 par likadana signalkablar till försteget. En till den Bybeetweakade ingången, och ett par till en otweakad ingång. Sedan kunde jag sitta i soffan och växla mellan dessa ingångar med fjärren. Med förbundna ögon skullejag plocka fram vilken ingång som användes hundra gånger av hundra. Det var en rejäl skillnad. Största skillnaden var att rummet blev flera meter djupare, väggen bakom anläggningen ”lyftes” bort. Röster klingade också ut på ett mjukare och mer naturligt sätt och de fick även en helt annan fyllighet. Min subjektiva bedömning är att den obestridbara förändringen av ljudet var en klar förbättring. Det kommer nog att bli fler Bybees i min anläggning framöver.

http://www.bybeetech.com/ua1.html#UA1

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.21 sekunder. Snitz Forums 2000