T O P I C R E V I E W |
Rydberg |
Posted - 2003/09/25 : 12:24:39 Detta är en kopia av Marcus_ec smarta idé. Har inte tid med text nu men det kommer att kompliteras under dagen, håll tillgoda med bilderna sålänge och nej min hand är normalstor
Kontinuerlig effekt: 2*100w @ 8 Ohm 2*200w @ 4 Ohm 2*350w @ 2 Ohm
Lite fakta: Förstärkaren har 4st sluttrissor på kanal av fabrikat Sanken. Även strömförsörjningen är väldimensionerad med ett lytpaket på 116000 microfahrad och en ringkärnetraffo på runt 1000 VA. Förstärkaren drar 130w i tomgång och 1000w vid max belastning. Det finns 5 ingångar varav en är balanserad, även en tapeout utgång finns. Tyvärr saknas preout..
Förstärkaren är även utrustad med en smart, flashminnes uppgraderbart, menysystem. Här kan man ändra start volym, max volym (otroligt bra på en fest) och displayens ljusstyrka. Man kan även namnge ingångarna, det finns båda små och stor bokstäver, siffror samt ett antal specialtecken. En annan smart funktion är att man kan göra om ingång 3 till av-input. Då kopplas förstegsdelen bort och man kör Calliston som rent slutsteg, väldigt praktiskt om man vill integrera stereon och hembioanläggningen.
Här ser vi den dansk damen possera helt påklädd. Det är en bastant dam på 18 kilo, med måtten 48*15*42 cm (b*h*d).
Här ser vi den berömda gripen som hon är utsmyckad med...
Fronten är läcker men otroligt kåt på damm, det gäller att torka av ganska ofta...
Här syns armadan med ingångar, samtliga av mycket god kvalitet. Högtalarkontakterna är bland de bästa jag stött på och är "made in house". De tar både gafflar och bananer.
Bak vilar förstärkaren på denna ensamma spik, fram är det två stora gummi kuddar.
Tror bestämt vår danska börja komma i stämning, har syns det fjäderlätta ytterplaget liggandes på golvet.
Avklädd i all sin prakt blottas hemligheten bakom det underbara ljudet......
Här syns det övre paret sluttrissor på höger kanal. Det undre paret sitter rakt under. Kortet är alltså speglat i längsled mitt i kylflänsen.
Transformatorn är verkligen stor, blir lika häpen varje gång jag ser den. Den förefaller alltid var större än jag mindes.
För att få lite perspektiv så har jag här lagt en cdskiva på den.
Som sagt, jag har normalstora händer.
Här ser vi den microprocessorstyrda volympoten. Det är en bluevelvet från ALPS, en ganska vanlig syn i dagens förstärkare.
Till sist en av de två inbyggda kylflänsarna. Förstärkaren blir riktigt varm efter att ha stått på ett par timmar, nära brännhet.
Detta var en liten presentaion av min förstärkare som jag planerar att ha kvar i ganska många år. Får väl bli tyngre kombi från Gryphon i framtiden men just nu sitter jag väldigt nöjd.
Verkar finnas lite snedvridana uppfattningar om att Gryphon låter varmt slött och blött, detta är emellertid fel. Förstärkare har en jädra attack i ljudet men ändå med ett värme innehåll. En Plinius 8200 låter som en sovande blåval(!) i jämförelse. Nej, det låter rappt och med bra attack och dymanik, en förstäkare som verkligen sätter fart på musiken.
Highend in one box! |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Rydberg |
Posted - 2003/10/05 : 00:41:16 Naim är ju så fräcka eftersom de låter mycket bra trots enkla konstruktioner. Allt annat lika men färre komponenter är ju trots allt att föredra.
Tycker Naim är coolt på sitt sätt |
10 |
Posted - 2003/10/04 : 21:25:08 Vad ska man säga?! Fullmatat!! Undrar hur min lilla integrerade från Naim står sig i konkurrensen från Gryphon och Advantage... |
Rydberg |
Posted - 2003/10/04 : 20:06:03 Sanojs Advantage 250 är la ok, men så här ska monosteg egentligen se ut.
|
J-son |
Posted - 2003/10/01 : 15:17:07 Instämmer med föregående talare, så sant! |
Rydberg |
Posted - 2003/10/01 : 11:48:30 KC> Oj då har haft din längre än jag haft min, det är en fantastiskt bra stärkare, får bli antileon nästa gång för min del.
Dock verkar de finnas ett visst motstånd här på forumet mot Gryphon även om det flesta inte provlyssnat. Nej här är det Krell och Advantage som gäller, synd för de vet inte vad de missar |
Rydberg |
Posted - 2003/10/01 : 11:44:15 Lepra> |
KC |
Posted - 2003/10/01 : 10:51:51 Kul reportage Rydberg! Man känner igen sig så att säga Jag köpte min för nästan fyra år sedan, och är lika nöjd idag som dag ett. Rättare sagt så är jag mer nöjd idag eftersom tiden har visat att det inte bara var nyhetsbehaget Apparaten hade lite problem med att käka säkringar i början, men efter en trip till Danmark så fixade det sig.
Det kan hända att högtalaranslutningarna ser billiga ut på bild, men det intrycket har jag aldrig haft. Plasten runt omkring hade jag gärna sluppit, men donen i övrigt får exempelvis WBT att skämmas
Min "lokala" handlare (300km bort) ringer med jämna mellanrum och vill sälja både det ena och det andra förstärkeriet. Vad sägs om en VT100Mk2 för 50% av listpriset? Eller varför inte den här Pass Labs här? Svaret är alltid detsamma: "varför det? jag har ju en Callisto!" Nån gång blir det väl ett byte, men just nu käns det helt främmande.
Till presumtiva köpare, sug på denna karamell: när HiFi-Klubben sa upp agenturen för Gryphon sålde de ut kvarvarande Callisto 2100 för 20 papp. De ni! |
Lepra |
Posted - 2003/10/01 : 07:05:41 Är det dyr-gripen hon har som tatoo? |
Rydberg |
Posted - 2003/09/30 : 23:56:47 Kemppi> Tackar för berömmet. Jag tycker också de är läckra men de är inte designade så att man tröttnar på dem. Tycker fortfarande Calliston är lika fin och jag har då inte tröttnat på utseendet även om jag haft den ett tag, detsamma gäller ljudet |
Kemppi |
Posted - 2003/09/30 : 23:30:46 Tack för ett bra repotage!
Se här har vi ett exempel på att det går att bygga snygga hifiprodukter.
Gryphon har mkt stor villha faktor |
Rydberg |
Posted - 2003/09/26 : 15:52:09 Neodynium> Har en polare som kör Gryphon Callisto 2200 ihop med JmLab Mini Utopia, passar kanon ihop. Ett par Gryphon Antileon Signature Mono skulle passa bra ihop med dina Utopia.
|
Rydberg |
Posted - 2003/09/26 : 15:49:11 Jo det är ett dammälskande par jag har här hemma |
Rebo |
Posted - 2003/09/26 : 14:19:10 Nästan alla förstärkare brukar ha specificerat hur mycket effekt de kan dra som max från nätet. Detta ger en ganska bra vink om hur stor dess trafo eller nätdel är.
Om calliston gillar damm så har den ju iaf nått gemensamt med Meridian 588a cdn |
Neodynium |
Posted - 2003/09/26 : 13:02:14 Skulle vara roligt att testa Gryphon ja... de är nog inte dumma!
|
Rydberg |
Posted - 2003/09/26 : 10:48:13 Det tycker jag Bravo, låna hem en Callisto några dagar. |
Bravo |
Posted - 2003/09/26 : 04:03:24 Hmm, jag har länge varit nyfiken på hur en grip låter, dags att provlyssna kanske. |
hal |
Posted - 2003/09/26 : 01:17:38 Snyggt jobbat Rydberg !!! Välbyggd danska!
|
Rydberg |
Posted - 2003/09/26 : 00:59:53 Kevin> Det är borstad aluminium, dock är den svarteloxerad efteråt, eventuellt målad. Den är inte bara läcker, den fungerar även hur bra som helst, man kan rikta den hur som helst ändå kan man styra förstärkaren. |
Kevin Mitnick |
Posted - 2003/09/26 : 00:58:14 Det var en otroligt läcker fjärr! Undrar hur den skulle se ut i borstad aluminium? |
Rydberg |
Posted - 2003/09/26 : 00:53:54 Jasså det finns sådan läkare....
Reportaget verkar var omtyckt, trevligt! |
Rydberg |
Posted - 2003/09/26 : 00:52:50 quote: Jobbar den endast i AB koppling?
Ja den ger ju inte 100W i ren klass A, det är den inte dimensionerad för. A/B koppling betyder att förstärkaren jobbar i klass A till en viss effekt (beroende på tomgångsströmmen). Därefter kan inte hela perioden förstärkas av samma sida och den går över i klass A/B (egentligen klass B men med lyftning av arbetspunkten. |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/26 : 00:24:37 Nu blir även jag sugen på att klä av mina Accuphase.
Kanon bra reportage Rydberg.
Ang dom dåliga rattarna , det finns läkare som fixar sånt idag.
|
Matrixen |
Posted - 2003/09/25 : 23:59:47 Hade placerat Gryphon i det porrigare lägrret redan innan man såg denna "strip" De har en likartad filosofi både vad gäller design och strömförsörjning; vid minsta tvekan, ös på mer! Synd på preouten. annars verkar det vara en svårslagen integrerad på denna sidan 100k. Jobbar den endast i AB koppling?
Edit:Glömde dregel smilie |
marcus_ec |
Posted - 2003/09/25 : 23:36:09 Men shit nu tänkte jag inte!
Det kommer snart ett retortage på NAD S100! |
Rydberg |
Posted - 2003/09/25 : 23:01:57 Fjärr till s200, det var nått nytt |