T O P I C R E V I E W |
johan.björklund |
Posted - 2003/07/28 : 13:49:40 I dag barn ska jag visa hur man opererar en Accuphase. Vi ska ska inte ta ut nått utan vi ska sätta in. Inga verktyg behövs så lägg tillbaka mammas kökskniv.
Vad som däremot behövs är vad vi ska operera in , idag blir det ett Accuphase DAC-10 kort.
Till Accuphase försteg/förstärkare finns det lite olika instickskort att tillgå. Det är lite beroende på modell vad man kan sätta in. Mitt försteg är av splitter ny modell så jag kan sätta in DA , Phonokort eller x-tra analoga ingångar. Till dom digitala enheterna finns det en massa olika modeller. Timbre vet mer där än vad jag vet , så vid frågor om dom snacka med han.
Nästa steg är att man behöver en Accuphase att sätta in kortet i. Dra ut alla sladdar o låt den stå nån minut. Jag har en förbered stående här.
Så..... då är det dax för det första och det ända snittet , utan bedövning
Här ser man styrskenorna som ska styra kortet rätt så man inte missar.
Nästa sak att göra är att stoppa in kortet. Glöm inte att statisk elektricitet betyder döden för sådana här kort så se till att både du och Accuphasen är avjordade. Man behöver inte använda våld för kortet bara "slinker" in.
När man har tryckt in kortet så långt det går utan att man har pressat något nämnvärt så får man lite motstånd när kanten på kortet är 3-4 mm från kanten. Då trycker man försiktigt till och voilá. Kortet ska sitta kant i kant utan att man har spänt skruvarna.
Så här ska det se ut när allt är fastspänt.
Då börjar vi närma oss slutet på våran operation. Koppla in din Accuphase i systemet.
Sätt på strömmen , glöm INTE att välja rätt på ingångsväljaren bara. Har Accuphasen överlevt så har man än en gång en inspelningsperiod framför sig
Det var allt för idag , nästa vecka ska jag visa hur man gör en multikabel av en Tigerpyton.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2003/09/27 : 20:54:49 Det verkar spännande! |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/26 : 22:46:05 Jag ska mot bättre vetande lyfta av locken på försteg , slutsteg o ta lite bilder. |
Bernt Jansson |
Posted - 2003/09/25 : 01:13:28 Ser att någon undrade över mitt inlägg. Jo, det ser ut som sådana kort som sitter i långa rader i rack på jobbet. Vi har metervis med rack fulla med liknande kort för temperaturmätning och annat. (Raffinaderi) |
EAR |
Posted - 2003/09/19 : 21:02:04 Ja det är något det försteget alltså |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/19 : 20:32:02 Jag trodde han menade hur kortet var uppbyggt. Då skulle han ta en titt på hur försteget ser ut
|
EAR |
Posted - 2003/09/19 : 20:21:02 Hej Johan Det är bara till att titta i en tryckpress så förstår du vad Bernt menar. Alltså kortet ser ut som industridesignat.(Något som sitter i en maskin av någon form.Såna har jag sett mängder av genom åren MVH/Mats |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/19 : 20:04:42 Bernt
En korkad fråga kanske , men hur menar du ?? |
Bernt Jansson |
Posted - 2003/09/18 : 08:13:06 Det där kortet ser väldigt industriellt ut - som styrkort på jobbet. Fast jag är övertygad om att det här låter mycket bättre! |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/17 : 19:35:10 Jag får väl ta o fixa hem ett par lurar för att testa
|
HanssoN |
Posted - 2003/09/16 : 23:05:06 Det är ju synd och skam med en sådan ypperlig förstärkare... Du borde köpa ett par bara för att testa... om man lägger 50.000 (?)på en förstärkare har man råd att lägga ett par tre tusen på hörlurar... även om det visar sig att man sedan inte använder dem...
Edit... en FÖRförstärkare dessutom... med slutsteg blir det ännu dyrare |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/14 : 11:09:59 Jag har inte använt hörlurar på 10 år minst
|
HanssoN |
Posted - 2003/09/13 : 09:38:25 Hehehe... med en sån där Accuphase + DAC-kortet skulle jag "bara" behöva en CD-transport i världsklass...
Har du testat hörlursuttaget? Jag gissar att det slår min Harmony Design EAR 90 |
rvh |
Posted - 2003/07/31 : 15:01:24 Tja igen Johan
Du är så välkommen. Men först ska jag operera lite själv. Operera in den i vardagsrummet... via hissen... Du vet en sådan som sitter i 4-våningshus där man först i efterhand monterat in hiss. Typ 70 cm bred eller så... minus ledstång och manövertablå...
Min soffa fick jag lyfta in via vardagsrumsfönstret för den gick inte in i hissen... Så nu är jag klart orolig. Fast skalpellen är nyslipad
Man kanske skulle dokumentera den operationen också??
/R |
johan.björklund |
Posted - 2003/07/31 : 00:24:28 Hejsan Robert !
Jo jag får ju komma o kolla på monstret sen när den står där hemma.
|
rvh |
Posted - 2003/07/30 : 19:29:38 Tja Johan
Kul att se att du leker fortfarande. Fina bilder med nya kameran! Dock tycker jag synd om dina ormar att du tänkt dig dom som multikablar i en hifianläggning. Hmmmm... Typiskt Johan... Fast en av albinoormarna kanske skulle... Nej, jag hoppas verkligen inte du tänkt lura på mig dom kablarna?? Nej, jag är nog mer ute efter en componentkabel modell värsting till budgetpris (typ Monster Video3) samt en fin scartkabel. Båda på ungefär en meter. Fast det tar vi per telefon. Dock har jag ingen Accuphase att koppla in kablarna till men snart väl en 36" Atrium. I can hardly wait!
Vi hörs!
Robban
http://www.minhembio.com/show.asp?user=rvh |
johan.björklund |
Posted - 2003/07/29 : 13:34:52 quote: Varför satt du den inte till höger för ?
Jag är ganska dålig på att räkna !
|
rowa |
Posted - 2003/07/29 : 12:30:30 Varför satt du den inte till höger för ? |
Neodynium |
Posted - 2003/07/29 : 10:24:14 Snygga bilder! Skall bli skjoj att höra hur det lät..
|
johan.björklund |
Posted - 2003/07/29 : 01:19:13 Jag köpte den på pixmania för 3500 kr , dom har nån rea-rabatt på den nu. Är en heldel i manualen man bör läsa innan man börjar ta bilder. Jag har minskat ner bilderna rejält så dom inte blir förstora. Här e länk
http://194.206.235.235/dev/gui_web/shopping/index.php?fuseaction=voir_fiche_article&article=13537
MaxMartin
Jo det har hänt lite nu under dom senaste dagarna. Nu står den gamla Cd:n på reapet kopplad till kortet. Sen får det puttra några dagar innan jag ska börja lyssna seriöst. Jag kan skifta ingång via fjärr så rent A-B test görs med lätthet.
Tack igen för den positiva responsen.
|
MaxMartin |
Posted - 2003/07/28 : 21:28:56 Härligt att se så fina bilder! Och att se en sån fin apparat
Med andra ord sa har din ljudkvalitet stigit en hel del nu med en ny transport och DA... |
Larsho |
Posted - 2003/07/28 : 20:34:23 OK då vet jag, du vet inte priset på denna kamera ?? |
johan.björklund |
Posted - 2003/07/28 : 20:00:25 Jag har Nikkon 885. Det ska vara efterträdaren till Timbres kamera. Alla bilder är tagna med stativ. Jag kör med personliga inställningar på kameran. Men även i "auto" läget så är bilderna ok. |
Larsho |
Posted - 2003/07/28 : 19:49:27 Johan
Får man fråga vad det är för kamera du har använt ?? Har själv digitalkamera (Olympus Myu 300) men får inte så knivskarpa bilder |
Timbre |
Posted - 2003/07/28 : 19:49:09
Du menar den gamla klassiska skolan mot den nya...
Då skall det nog till ett rejält blindtest men C-2800 har ju en nyutvecklad volymkontroll och förmodligen ett ännu mer utdämpat chassi. Kul att Accuphase tar det här med koppling till underlaget på allvar.
|
johan.björklund |
Posted - 2003/07/28 : 18:29:00 quote: Varför inte en handbok i reptilhantering... Att väcka upp hela grundskolan i ett enda svep.
Jo det skulle behövas , ibland tror man inte sina öron vad folk tror sig veta om reptiler.
Ang produktskifte hos Accuphase. Det skulle vara skoj att kolla ditt försteg mot C-2800. Gamla skolan mot den nya. |