HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Bakom kulisserna "enas" branschen till monopol.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
patrikcaesar Posted - 2014/10/05 : 03:26:38
För ca 10 år sedan försökte jag trevande att få folk i branschen att slitstark och slåss med näbbar och klor i ankdammen om smulorna som de stora elektronikvaruhusen inte tar.
Nu är branschen reducerad till ett fågelbad och lika ilsket och smakligt tjattras det.
Vi är kollegor och inte konkurrenter.
Jag kontaktade tyskarna för att starta Highendsociety.se och köpte domänen.
Då går Napoleonkomplex in och menar att man ska få ansöka om att få vara med och kör en egen mässa i Göteborg.
Sweetspot som jag ej längre har något intresse i förutom att jag gillar upplägget och att det drivs av en person som inte har några fingrar i syltburken.
Ska butiker driva mässor och diktera villkor och utesluta de som de ser som konkurrenter?
Hur många butiker i Sverige sitter inte på egna agenturer?
Tror du att du som konsument får opartiska råd om en högtalare då butiksinnehavaren tjänar dubbelt så mycket på "sitt" eget märke?
På Arken hade man ett möte som hade en dagordning där man vill begränsa mässor till Stockholm och Göteborg. I Stockholm tjänar den stackars arrangören tydligen inga pengar, medan Sladd som driver Arken var ärlig nog att erkänna att han tjänar pengar på mässan och det är som sig bör om man lägger ner tid och arbete.
Vi kanske ska skramla ihop pengar till den stackars arrangören i Stockholm eller kanske ska han sluta göra mässor, så gör Sweetspot en mässa varannan höst i Stockholm och en på våren i Jönköping varje år där sol, musik, skivförsäljning och öl flödar.
Att göra en mässa efter Jul och nyårshelgen och då Februarilovet är vansinnigt enligt mig och tjänar stackaren inga pengar på det så är det ju ännu värre.
Om igen, jag har inget intresse i Sweetspot och kommer att sälja min agentur på Halcro till en seriös och stor aktör.
Audionord har Vivid Audio sedan en tid tillbaka.
Jag kommer vara oberoende butik eftersom jag har fått nog av fågelbadets tjatter och jag kommer sälja produkter som har seriösa importörer och inte sitta på flera stolar.
Så, ska butiker vara importörer?
Får ni oberoende "hjälp" från en sådan butik?
Ska butiker anordna mässor?
Vilka är våra konkurrenter och är inte vi i branschen kollegor?
Detta är tabubelagda ämnen, men jag anser att ett självmord sker i branschen och om man tror på ytterligare begränsningar och försök till att stoppa nytt tänkande leder till stagnation och vattnet i fågelbadet stinker.


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
patrikcaesar Posted - 2014/10/08 : 23:55:55
Du missförstår mig totalt och jag tror på dig att detta inte kom från dig.
Att dagordningen har en sådan punkt kan jag inte tolka som annat än ett försök att sänka Sweetspot och andra mässor.
Du tycker själv att det var olyckligt.
Jag tror inte att du skulle ljuga mig rakt upp i ansiktet, så jag tror på ditt engagemang och ärliga försök.
Jag har inte längre något intresse i Sweetspot, varken ekonomiskt eller något som helst inflytande.
Jag menar att branschen måste vädra ut och se vem som är de riktiga konkurrenterna och att ju fler tillfällen vi kan visa upp vår hobby, desto bättre.
Norra Sverige skulle säkert kunna göra en mindre mässa eller ett samarrangemang med möblemang eller liknande eftersom det är stora avstånd.
Faktum kvarstår dock och vart initiativet till frågeställningen behöver vi inte spekulera i längre.


Hi Fi Consult Posted - 2014/10/08 : 18:28:24
Nej Patrik, du missar hela poängen.

OM frågan kommit upp med mig som bakomliggande skulle jag insett att den var kontroversiell. OM jag ändå skulle valt att ta upp den så hade jag I SÅ FALL klätt den i andra kläder.

Nu fanns där ingen konspiration. Frågeställningen kom inte från mig. Jag är initiativtagare till en process, en diskussion, där du och alla andra får säga vad de tycker. Carl Michael lyfte den här frågan och jag var inte inblandad och för att ha trovärdighet kunde jag heller inte börja styra om strategier, vad som "kan" sägas eller vad som är "lämpligt" osv osv. Rakt motsatt till det du beskriver alltså. Självklart är det besvärligt att stå med "dubbla hattar". Å ena sidan mässgeneral, å andra sidan stå bredvid när frågan om just mässor vädras.

Du skriver dessutom om något du inte bevittnat. Du var inte där.

låt mig också säga en viktig sak. Om man går i taket så till den milda grad du gör i denna tråd så måste man ju tro att ett gäng försöker koka ihop något. Det gänget torde i så fall vara mässgeneralen för Stockholm High End och jag. Som i så fall tänkte smarta tankar om hur man kan kuppa eller dissa Sweetspot. Vi har före mötet inte pratat ett enda ord om att komma överens. Han visste överhuvudtaget inte att denna punkt skulle komma upp.

Efteråt har vi inte pratat ett enda ord om detta heller!

Carl Michael lyfte en punkt han tyckte var viktig efter att ha pratat med andra. (inte med mig) Du är välkommen att lyfta tanken att alla skall få göra mässor eller att Sweetspot skall ta hand om alla mässor i landet eller att vi skall lägga ned alla mässor.

Och sluta försöka utmåla processen som något begränsande eller med en agenda. För det finns ingen. Du får ta att det på första mötet vädrades en idé om att man skall sluta upp på de etablerade mässorna. FÅR man inte lyfta den frågan?

Skall alla göra som du vill utan diskussion? Annars kommer den här smått hysteriska krigföringen och attackerna på mig och initiativet som sådant?

Det tycker jag är antidemokratiskt. Ett försök att förvanska vad som faktiskt hänt och redan har väl säkert många gått på dessa rökridåer som uppenbarligen enbart tjänar till att alla skall överge de etablerade mässorna och satsa på alternativet. Säg det då. Det skulle vara hederligare i stället för den här svartmålningen.
Imperial Posted - 2014/10/08 : 15:37:34
Lägg upp hela nästa möte på nätet så kan var å en avgöra om de é censur eller kartellbildning.
Då blir de inget skitsnack.

/
patrikcaesar Posted - 2014/10/08 : 13:49:31
Sladd, du har varit ärligare i ditt beteende, men den sista gången jag var delaktig och ställde ut på Sweetspot lät vi dig tala om det jag försökt med länge.
Initiativet är jag helt med på, men som du själv skriver "En av punkterna på mötet var mycket riktigt att sluta upp kring de mässor som fungerar. den kom absolut inte från mig och om den hade gjort det skulle jag måhända försökt klä frågan på ett bättre sätt."
Jag kan inte tolka detta som annat än ett försök att begränsa möjligheten för Sweetspot.
Vi la ner i Göteborg och gjort så i Stockholm eftersom det är en vansinnig tidpunkt på året.
Dock hoppas jag att känner Björn och de som gillar Sweetspots initiativ att detta försök till begränsa leder till att fler väljer en oberoende aktör vilket inte på något sätt behöver innebära att man inte ställer ut någon annan stans.
Tack för din uppriktighet, den uppskattas.

Hi Fi Consult Posted - 2014/10/07 : 17:11:50
Jag tänker inte ge mig in i polemik på detaljnivå men vill göra klart en sak. Ingen har på det aktuella mötet föreslagit att bara vissa skall få göra mässa och andra är förbjudna. Grunden för upprördheten och kränktheten är alltså fel.

Om dubbelmarginaler och "vem som skall få lov att göra mässor och utesluta andra som man ser som konkurrenter" osv osv. Vet inte vad som åsyftas. Det var i alla fall inget som nämndes vid mötet i Göteborg.

På plats satt 100 representanter för svensk Hifibransch för första gången på mer än 30 år och tanken är att få igång en process, hitta gemensamma nämnare vad vi kan göra tillsammans. En positiv kraft alltså för framtiden för att värna oss själva. Som en branschförening skall göra.

Min roll i detta är enbart att hjälpa till med att starta processen. Gör inte tankefelet att tro att något är bestämt, att det finns en inriktning som skall försvaras eller förhålla sig till. Att "Sladd har bestämt att". En av huvudpunkterna inför mötet (texten på inbjudan) var att jag enbart är initiativtagare av en process och när den eventuellt bär frukt så skall inte jag leda någonting. För det krävs andra färdigheter som jag inte besitter.

Så, Patrik, om du är intresserad är tiden rätt att skriva till oss som håller i "starten" och vara med och forma detta som på något sätt kanske kan bli en kraft.

En av punkterna på mötet var mycket riktigt att sluta upp kring de mässor som fungerar. den kom absolut inte från mig och om den hade gjort det skulle jag måhända försökt klä frågan på ett bättre sätt. Men, återigen, det är för att starta en process. Diskussioner blev det på mötet och det var ju precis det som efterfrågades.

Du har ju onekligen också synpunkter Patrik, kom med dem då så tar vi med dem, i stället för att förleda andra att tro att något är unket, hemligt, bakom några gardiner och gå i polemik mot själva idén. Hur konstruktivt är det?

Vill du - liksom många andra som nu mailar in synpunkter och förslag - bidra till formandet och startprocessen så är det bara att lägga ett mail.

På Stockholmsmässan i februari kommer en timma att vikas åt nya diskussioner på lördag kväll. Jag är med och samlar ihop tankar och idéer fram tills dess och sedan får vi se om något kan formas. Frågan om vilka mässor man ställer ut på ser jag inte som primär, vi har mycket annat att fokusera på. Det blir också fel om jag skall utveckla de tankarna här, i det här skedet. Men jag gör det gärna på annan plats.

Du mailar till:
icfidelity@me.com (sladd alltså) eller till
cme@ljudtema.se (Carl Michael på Ljudtema)

Detsamma gäller alla andra som har synpunkter på hur en sådan här sammanslutning skulle kunna bli framgångsrik!

En rättelse: mässan Göteborg Ljud & Bild drivs inte av en butik utan av MässIC AB som lever sitt eget liv, dock med mig som huvudägare. Och DET har väl aldrig varit en hemlighet.

Akkelis Audio Posted - 2014/10/07 : 14:16:53
Jag var med på mötet och kan hålla med om att fokus kanske blev fel, det fanns andra frågor än mässorna som alla i branschen kanske skulle haft större intresse i att diskutera under den korta timmen som var.

Huvudproblemet för branschen är tillväxten av nya audiofiler eller att en stereo ska accepteras i ett modernt hem.

Jag har varit delaktig i att arrangera utbrytarmässor på Opalen i Göteborg. I år var jag dock med i det stora arrangemang som hörde ihop med Arkenmässan. Antalet besökare på Opalen har inte varit fler än i år så det var jag nöjd med. En positiv effekt av utbrytarmässorna, för oss utställare, är att konkurrensen gjort att det blivit billigare att ställa ut. Konkurrensen har sänkt den allmänna prisnivån.

Sweetspot i Jönköping är en trevlig mässa, jag har varit med sedan starten och fortsätter med det.

Ibland kan jag skönja lite av ett #8221;korståg#8221; mot branschen som jag inte förstår. Det fanns en tid då det fanns stora pengar att tjäna för distributörer av utländsk hifi till Sverige där man kunde sätta vilket pris man ville. Så ser inte världen ut längre eftersom det är så lätt att jämföra priser eller privatimportera. De flesta distributörer och många butiker kämpar för att få verksamheten att gå ihop. Det är lätt för alla att kontrollera, surfa in på www.allabolag.se så kan man gratis få alla siffror.

Är det så att man inte tycker om sättet saker görs på, gör det bättre! Jag och Lasse, Patrik och Björn började göra mässor av det skälet. Alla kan starta en butik eller distribution, eller som det är vanligt numera, distribution med butik. Man får inte tillgång till alla produkter på marknaden men det finns tusentals bra att välja på wordwide. ( Varför har ingen Conrad Johnson?)
Då kan man själv välja att göra saker på det sätt man tycker är bäst, man sätter priser och villor som man själv tycker det ska vara, sedan får kunderna avgöra om dom tycker detta är ett bra sätt. I slutändan är det kundens val och pengar som kommer att avgöra hur framtiden ser ut.

Gerillaverksamhet och baktaleri är inte direkt konstruktiva sätt att bygga en alternativ framtid på.

Stefan
patrikcaesar Posted - 2014/10/07 : 11:40:19
Jag anser inte att karteller eller småpåvar ska diktera villkor för en hel bransch.
Tycker du att det är att spy galla så förstår jag inte hur du tänker.
Om igen, du känner mig ganska väl, brukar jag spy galla?
Varför försvarar du något som är så unket?
Jag bryr mig inte om om jag är budbäraren som skjuts, jag står rakryggad och räds inte att uttrycka mina åsikter som är så tabu i Sverige nuförtiden.
Yttrandefriheten är under attack och ingen ska säga som det är utan vi borrar hål i skutan och de som inte hjälper till är stygga.
Kjesaren är naken, det är inga nya kläder.
CAB Posted - 2014/10/07 : 06:45:55
Jag avstår komentar i sakfrågan eftersom jag har ombetts (se ovan) men polis är inte rätt instans, men det är:

http://www.kkv.se

Jag råkar veta att det görs redan.
Pac Posted - 2014/10/06 : 22:10:37
Patrik,
det är synd att dina initiativ inte fungerade. Men, de funkar inte bättre för att du spyr galla över andra som försöker annat på sitt sätt.
Du bör ta dina bevis för "Bakom kulisserna "enas" branschen till monopol." till Polisen istället för att för att försöka smutskasta en hel bransch med ryktesspridning. Monopolbildning är nämligen straffbart och det är en ganska allvarlig anklagelse om den görs utan grund...
patrikcaesar Posted - 2014/10/06 : 11:50:20
Rolfsan. Två butiker i Malmö fick gratisreklam Ljudprodukter och Hificenter. Journalisterna besökte 3 hem med olika anläggningar och de artiklar som Björn och jag skrivit och fått publicerat har försökt belysa vad vår hobby går ut på och jag tror att om man försöker dra sitt strå till stacken istället för att försöka slåss om smulorna som de stora elektronikvaruhusen lämnar efter sig, att sno marknadsandelar från varandra istället för att enas och visa att vi har något som är totalt annorlunda.
Då är det så att ju fler som gör events som tex Hifiklubben, ju fler som utnyttjar de kontakter man tex har på möbelindustrin osv, desto mer kan vår hobby växa, butiker överleva och vi kan komma i kontakt med nya spännande produkter.
PAC, jag tycker detta är konsumentperspektiv i högsta grad.
Bör inte folk veta att de inte kan gå in i mer än ett par butiker i Sverige och få råd om produkter som inte är färgade av dubbla marginaler?
Är det inte konsumentperspektiv att man försöker begränsa mässor och events?
Är det inte konsumenterna som bör få fatta upplysta beslut eller ska man censurera detta?
Jag har inte längre något intresse i detta och kan därför skriva om det.
Märk väl att om detta kommer ut till gemene man så kommer branschen uppleva en kris som får denna vi är i nu att framstå som dagarna då det föll manna från himmelen.
Att man inte tjänar pengar på mässan är ju tråkigt och jag tycker det är vackert att man då fortsätter att göra fler mässor.
Det är märkligt att man kan hitta på sådant nonsense att detta skulle vara det första försöket att ena en bransch eller skapa en branschorganisation. Jag var inte den första, Hasse på Audioactive försökte tidigare än mig
Det var dock första försöket att begränsa antalet mässor.
Ett folk, ett parti, en mässa, en produkt.

Revoxarn Posted - 2014/10/06 : 10:00:40
Bra, Jag längtar redan till februari.
Highendmässan Posted - 2014/10/06 : 01:02:56
Branschmötet som trådskaparen väljer att beskriva här..., arrangerades av HifiConsult och Ljudtema och var ett utmärkt initiativ. Detta första möte var början till samling och enighet kring frågor rörande t.ex mässor. Få och större mässor, med bransch-komplett uppslutning och fokus tjänar publiken bättre. Sverige är inte ett tillräckligt stort land för att arrangera för många mässor inom samma bransch. Det samma gäller för andra branscher, och är inget unikt för hifi.

Mässan i Stockholm har inte som sitt främsta mål eller syfte att vara vinstgivande. Den är som alla andra stora arrangemang omfattande, innebär mycket arbete, stora investeringar i personal, fasta utgifter och nödvändiga kostnader samt ett omfattande ekonomisk risktagande. Går den i +/- noll är det helt ok. Går den (och andra(s)) arrangemang med vinst så är det också kul och absolut välförtjänt med tanke på allt arbete mm. Men som sagt är det inte målet eller syftet med den.

Syftet är däremot helt enkelt att "dra ett strå till stacken" - , att tillföra och upprätthålla en bra mässa till glädje för besökare och utställare. Med samsyn i branschen, förtjänstfullt initierat av ovan nämnda företag under Arkenmässan kommer dessa arrangemang att bli än mer spännande och intressanta för alla musikälskare framöver. Kring detta finns nog stor enighet.


Väl mött i Stockholm i februari.

---

ps. Mässans placering i kalendern har att göra med några relevanta faktorer,

- Den är några veckor efter CES mässan i Las Vegas, vilket gör att nyheter som presenteras där kan visas i Stockholm. Personer (från olika länder och tillverkare) som medverkat där kan även delta i Stockholm.
- Den har gått vid samma tidpunkt i mer än tio år.
- Vintern är annars en tid där en kul mässa blir en ljuspunkt i rusket och kylan.., och därmed passande i tid.
Pac Posted - 2014/10/05 : 17:50:36
quote:
Enkel konsumentupplysning för medlemmarna borde väl också ingå


FBK, jag fick ett PM med samma fråga så det är fler än du som undrar. Jag var väl fyrkantig när jag skrev mitt inlägg, sorry för det, jag får tydlig-göra bättre.

"för HiFi-intresserade" handlar om att ta hand om de HiFi-intresserades intressen. Självklart gäller det konsumentfrågor också, men då ur konsumt-perspektivet, inte handlar- och/eller business-perspektivet.

Hur mycket jag än uppskattar att sitta och prata med Patrik öga mot öga så är det han skriver en partsinlaga i branschens omdaning. Sådant diskuteras bättre mellan bransch-deltagare än bland kunderna här hos oss på HiFiForum.
Rolf-san Posted - 2014/10/05 : 16:45:07
quote:
Enkel konsumentupplysning för medlemmarna borde väl också ingå

FBK, detta är väl knappast konsumentupplysning. Jag vill kalla det partsinlaga.
När patrikcaesar har fått 8, obs ÅTTA, helsidor i sydsvenskan för att driva sin tes så måste det betraktas som synnerligen framgångsrikt.

Annars känns det bara fint att Pac har satt ner foten, igen.
Hoppas bara att de pådrivande fattar.
FBK Posted - 2014/10/05 : 16:13:25
quote:
Av någon anledning ser jag bara Robert Gustavsson i speedway-dräkt.

Nä ja ä int bitter...

Enkel konsumentupplysning för medlemmarna borde väl också ingå, och det patrikcaesar skriver stämmer bra med mina personliga erfarenheter genom åren.
Har förstått detta mycket länge, dvs att det är en riktig liten fiskdamm i Sverige där folk inom branchen ser varandra mer som konkurränter framför kollegor. Alla har inte en "välfylld plånbok till brädden" utan försöker få ihop en anläggning som är så bra som möjligt i deras öron för en begränsad summa och då söker man så bra pryttlar man kan få för sina pengar och försöker undvika sådant som kostar mycket mer än det smakar och då är den absolut bästa hjälpen på vägen att få åsikter,upplevelser,input osv. av andra medlemmar.
Vi är väl medlemmar på detta forum för att kunna hjälpa varandra? eller är det bara jag som känner så?
patrikcaesar Posted - 2014/10/05 : 15:55:23
Till alla er som blivit upprörda.
Jag tycker det är reko att berätta om hur det ligger till och jag vill verkligen att vi som har en försvinnande liten marknadsandel bör samarbeta, öka intresset för den kvalité som ett vackert musikstycke, ett glas portvin kan ge.
Björn och jag har skrivit artiklar, jag har fått publicerat 8 helsidor i Sydsvenska dagbladet, jag kommer att fortsätta att försöka få folk att förstå varför vi älskar vår hobby, men jag måste få vara ärlig.
En konsumentorganisation som på en hemsida ger information är ingen dum idé.
ALLA, även du PAC, vet att jag är är en trevlig prick och väldigt ärlig, jag tror att branschen kan vitalisera om vi kan ta i frågor som kan kännas känsliga. Jag tror verkligen att denna diskussion kan leda till att hifiintresserade kan gynnas i långa loppet av detta min vän.
Men Sverige får inte bli ett land där vår yttrandefrihet begränsas av de ömma tårnas diktatur.
Jag vill verkligen inget illa utan lyfta upp problematiken som jag tror kväver oss långsamt.
tordnilsson Posted - 2014/10/05 : 15:33:25
Stort tack till dig PAC !!
Mvh Tord
Pac Posted - 2014/10/05 : 14:24:42
Tack. Du har också fått ett PM, om det är några som helst tveksamheter eller frågor så hör av dig.
CAB Posted - 2014/10/05 : 14:19:37
Ok!
Jah såg dit inlägg först nu, respekterar, din åsikt drar mig undan min.
CAB Posted - 2014/10/05 : 14:15:28
Om man vill vända något negativt till positivt är att konsument kan gå ihop och tillsammans köpa hos handlare/grossist som man själv finner lämpligt, det har vi gjort in liten grupp som trots motstånd naturligtvis ökar för varje vecka, liten blir på så sett stark. Detta är bara en av konsekvenserna!
Pac Posted - 2014/10/05 : 14:12:45
Nej, nu börjar jag bli trött på att HiFiForum används till annat än det som är vårt syfte.

I registreringen står det "HiFiForum.nu är ett mångfaldens forum för HiFi-entusiaster av HiFi-entusiaster. På HiFiForum.nu, erbjuds vi en chans att dela med oss till varandra på ett vänligt och respekfullt sätt." Även om HiFi-handlare och HiFi-branschen är hjärtligt välkomna på HiFiForum så är vår primära målgrupp HiFi-intresserade och vårt syfte att främja deras HiFi-intresse.

Det har på senare tid varit en flodvåg av branschfrågor som lyfts via HiFiForum och det är tydligt att HiFi-branshen är tuff med mördande konkurrens. Men i och med att vårat primära syfte är att ta hand om HiFi-intresserade så blir diskussioner om branschen av branschen mal-placerade hos oss. Vårat intresse är i förstahand välspelande musik och anläggningar, det är långt senare som vi är intresserade av förutsättningarna för branschen och hur den fungerar.

På senare tid har mer eller mindre varenda tråd dragits till att handla om HiFi-branschen och så kan vi inte fortsätta.

Mot bakgrund av det ber jag CAB och PatricCeasar att från och med nu ta sin frågor och diskussioner om omstöpning av HiFi-branschen någon annanstans.

Vänligen,
Per Adelsson
HiFiForum.nu
Figge Posted - 2014/10/05 : 13:42:06
En aspekt på det hela kan vara att med tanke på den minskade försäljningen så kan det vara ett sätt att säkerställa sin egen överlevnad, att skaffa sig ensamrätt på ett visst märke.
Det är väl ingen oavsett bransch som bedriver någon form av välgörenhet.

Förstår inte riktigt vinklingen om monopol, den finns ju inte ens kvar för vårt kära Systembolag.
Nicks Posted - 2014/10/05 : 13:23:41
Hela min kropp skriker att jag ska skriva något raljerande i passion.

Men istället så tror jag att jag tar en kopp kaffe och en kanelbulle så jag kommer i stämning till kvällens musiklyssnande. Tror jag ska snickra lite på mina Synergy horn ikväll.

Jag väljer med andra ord att göra något positivt istället som bidrager till forumet och dess signatur: "Fikastämning".

Trevlig söndag på oss alla!
CAB Posted - 2014/10/05 : 12:03:49
Ett av de största problem är att grossister samverkan med handlare och låter vissa handlare ha ensamrätt på en produkt i syfte att lägga under sig sig geografiskt begränsning, detta gör att handlare två, tre, osv inom område blir sur som ättika och så är skitpratet igång som amen i kyrkan.

Detta ger i sin tur att handlare som drabbas åker till Munchen mässan och tar egen andel av marknad genom egen agentur.

När en handlare har egenturer så kan rabatten bli ganska så så hög av de skälet att han redan har en förhöjd marginal. Denna handlaren (med agentur) blir tämligen lat i sina ansträngningar att marknadsföra till andra handlare sin egna agentur och som en konsekvens av att sälja på så sätt indirekt dessutom blir på konkurrent till honom själv. Vad genom sådant förfarande gör att han försöker försvara sitt egna lilla monopol och skitsnacket är igång.

Den yttersta konsekvensen för konsument är att fria rörligheten sätts ur spel, och den
fria konkurrensen sätts ur spel.

Vi konsumenter borde bilda en orgasnisation som kan sätta ett plakat på varje butik som inte innehar agentur med kvalitetsstämpeln.

"denna handlare värnar om den fri konkurrensen och står helt fri från egen agenturer"

På detta sätt säkerställs att man får råd som inte snedvrid mot sin produkter som man indirekt har monopol på.

Bilahandel som har många likheter regleras att varje märke måste ha egen byggnad och säljkår per märke, sedan kan ägaren visserligen äga rätten att sälja många märken.


CAB Posted - 2014/10/05 : 11:38:40
HerrD: humor hjälper!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000