HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Lyssna på Catacomber hos HerrD 22 feb?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
HerrD Posted - 2014/01/17 : 19:57:38
Får ett par Catacomber plats i ett vardagsrum?
Hur låter min favvomusik på ett stort hornsystem?
Är HerrD en trevlig prick?
Hur många audiofiler får man in i en villa?
Funkar hemma-hos-lyssning som bot för post-hifi-mässa-depp?

Vi tar reda på ovanstående under en hel dag fram till midnatt!
Formen är öppet hus med lyssning och prat i den form det blir.
Ingen organiserad matbjudning men kaffe finns.

Frun och barnen flyr huset för vuxendagis i musikens anda!
Huset är öppet för alla intresserade som skickar mail och meddelar ungefär när man planerar att dyka upp,
som svar kommer adressen så man hittar hit.
Tänkt tid är mellan 9 på morgonen till midnatt. Man stannar så länge man har lust.

Intresse finns att prova olika förstärkare! Ballancerad analog källa finns via XLR. HTPC används för uppspelning så egen
musik tas helst med på usbminne. Om någon har en fantastisk dac tas den med fördel med för jämförelser.

Som sagt, skicka ett mail så jag vet ungefär när du/ni kommer: erik.daniel.larsson@gmail.com
Vi bor i Norrköping. Vi kör 22:e februari från 9 på morgonen till midnatt.

Vi hörs!
/Daniel
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Adagio Posted - 2014/02/24 : 19:14:20
Ja Djäklar i min låda, som man säger. Det har verkligen hänt saker sen jag var där senast. Om de döda intet ont. Men vilken skilnad med Jadis och Pass. Må nu den döda få ett nytt liv anorstädes. Jag tyckte nog om Jadis väldigt mycket men när Pass kopplades upp blev det en klarhet och precision som jag förstår att Daniel uppskattar. Jag saknade dock Jadisen efter en stund, trots en del spök. Nåväl en sak som slår mig är att jag bara MÅSTE blunda när jag lyssnar på dessa monster, annars tar den visuella upplevelsen över och jag får svårt att begripa vad jag hör.
Vad var det vi kom fram till? Eller snarare Lundmark d ä, T Rex lurar från forntiden, he he.
Tack Danne för ett utmärkt kul initiativ, kul att träffa CH o Bernt, synd att jag kom ifrån så sent att jag inte han träffa fler forumfolk.
/Jocke
HerrD Posted - 2014/02/23 : 21:27:05
Jag tyckte det var en rolig form att träffas på. En samling trevliga och insatta personer, ett löst schema där man kommer och går när man vill och lite testande. Det blir minimalt med värdskap, ingen press med middag. Det enda man behöver bistå med är kaffe och lite fikabröd. Jag tror fler skulle gilla att ha öppet hus!

quote:
Tack så mycket Daniel för din gästfrihet, jag tror säkert vi möts fler gånger framöver!

Tack själv Bernt, jag har också en känsla av att det blir fler gånger!

quote:
HerrD, har du funnit din sista högtalare..? Glöm nu bara inte att addera dem i äktenskapsförordet...

Det tror jag alltid! Vem gör inte det? Men den här gången har jag svårt att se hur det ska toppas. Jag har nog hittat hem vad gäller högtalare. Kul att du lyssnade till 5! Du är ju tokig på riktigt!
CH Posted - 2014/02/23 : 19:11:58
Tack för igår Daniel! Jättekul!!
Kul att träffa andra nördar dessutom..

Kom hem klockan 02.00 efter 40 mil. Dödstrött, men var ju tvungen att starta upp anläggningen för att jämföra med Catacomber i färskt ljudminne. Slutade med att jag hamnade i säng ca 05.00..

Även om vi stundtals spelade på trivsamt hög (!) volym, så är ju en av Catacombernas stora styrkor att allt finns med även på låga nivåer. Det är ovanligt.

Jämföra förstärkeri var skoj, man hör skillnad omedelbart. Vilket man föredrar är ju en smaksak. Men igår kväll så landade även min röst på förföriska Jadis..

HerrD, har du funnit din sista högtalare..? Glöm nu bara inte att addera dem i äktenskapsförordet...
Bernt Jansson Posted - 2014/02/23 : 18:08:45
Jag tycker det är roligt att nu höra hornen i ett annat rum, eftersom jag har samma uppställning hemma.

Marantzen spelade när vi kom hem till Daniel, den var inte dålig precis men den saknade det "bett" som jag är van vid.
Men när Pass F5 kopplades in hamnade vi ordentligt på spelplanen. Min favorit för dagen var dock CHs Jadis-steg, den gav en större ljudbild och mängder av spelglädje. Jag tror iofs att det är mest tycke och smak. Andra föredrog F5 som är ytterst stram och korrekt.

Det är roligt tycker jag när man på ett par sekunder hör skillnad på slutsteg, systemet är mycket avslöjande. Det innebär ju å andra sidan att det tar sin tid att ställa in och optimera systemet. Jag tycker Daniel fått till det riktigt bra!

Roligt att träffa lite nya människor där, trevliga bekantskaper allihop.

Tack så mycket Daniel för din gästfrihet, jag tror säkert vi möts fler gånger framöver!
nisseW Posted - 2014/02/23 : 15:25:10
Mycket intressant upplevelse att få höra dessa monster.
Att sitta i sweetspot och träffas av tryckvågen är verkligen annorlunda,
horn levererar en mycket distinkt och snabb bas som framför allt är fysisk.
Men dom är STORA.
Tack Daniel för en trevlig eftermiddag.

Göran
HerrD Posted - 2014/02/23 : 09:16:20
En fortsättning är att Marantzen ligger ute till försäljning till lågt och även prutbart pris.

Vi fick smaka på vår tids hifipillande problematik med lite mystiska dataproblem. Det var nog demoeffekten som spökade för idag funkar allt fint. Förvisso en omstart senare! Upptäckte en trevlig sak med plattan-htpc-lynx-setupen, första fönstret man får upp vid remote access har piltangenterna mappade i ena hörnet vilket gör att Lynx kortkommando för volym upp/ner som vi också mappat till pil upp/ner funkade direkt i plattan. Nu har jag en enkel setup med Lynx direkt ut till F5 och hantering av musik och volym direkt i plattan. Smutt! Får ta och köpa en fullversion av Remotix appen. Ska även installera Dirac igen för att lyfta sista biten, bara dom får till 192/24 så jag kan spela alla mina filer.

Besök av den här typen resulterar alltid i förändringar/förbättringar och jag tycker också det är syftet. Att få ta del av kunskap och åsikter samt testa annan hårdvara är ett sätt att fortsätta lyfta återgivningen.

Fler intryck kommer säkert när alla har kommit på fötter. Alla hoppar inte upp tidigt ur sängen med förväntan i öronen för att fortsätta lyssna på en nytrimmad anläggning
Amatören Posted - 2014/02/23 : 01:21:09

Väntar otåligt på fler intryck!
Fortsättning följer...väl?
HerrD Posted - 2014/02/23 : 00:28:24
Jag har fått Pass-feber, kan inte gå och lägga mig. Bara en låt till, och en... och en till... och en till ...

bearwik Posted - 2014/02/22 : 21:50:13
Tack för en trevlig dag, catacomberna lät mycket bra, bra tryck och dynamik, oansträngt vid hög volym. Marantz lät bra, Pass ännu bättre. Det är kul med stora horn, trummor lät verkligen äkta. Det gav mersmak.
HerrD Posted - 2014/02/22 : 21:47:30
Skickar ett extra stort tack till CH som förutom att lyfta snortunga förstärkare upp på höga Catacomber lätt som en dans dessutom hade vänligheten att lämna kvar F5'an så jag fick fortsätta lyssna! Tack! Catacomber låter magiskt med Pass
HerrD Posted - 2014/02/22 : 21:27:48
Nu har alla besökare åkt hem! Här sitter ett gäng förhärdade audiofiler som var här:

Efter att Bernt och CH dykt upp så testades lite andra förstärkare. Pass F5 och Jadis visade omgående var skåpet skulle stå. Gillade bägge stegen men jag föll verkligen för Pass.

Jadis spelade med expansiv ljudbild, härlig kraft och var homogen och lättlyssnad.

Pass spelade renare och med bättre energi i början av anslagen. Fick också tillbaka känslan av direktkoppling till musikerna som jag kom ihåg från besöket hos Bernt. Någon form av Pass kommer det bli till Catacomberna, den saken är klar!

Tack till alla som dök upp och ville lyssna och umgås! Verkligen kul att träffa er!
Ps. Om någon inte vill finnas med på bilden så tar jag förstås bort den.
Tobbe_L Posted - 2014/02/22 : 21:27:31
Tack för en trevlig dag

Riktigt coolt med så stora högtalare
O så låter du ju bra också
Rolf-san Posted - 2014/02/22 : 20:50:18
Tack Daniel för en jättetrevlig eftermiddag!
Jo, det här var en riktig wall of sound.
Inte utsmetat som Phil Spectors, utan dynamisk och detaljerad. Det smällde till när det skulle. Basen bara fanns där och resten fyllde på.

Jag fick höra lite Led Z också och är alltså helnöjd. Det blev mer och mer stampa takten...

Förresten, du hade många frågor inledningsvis.
1. Konstigt nog så tar de ingen plats. Snygg fondtapet.
2. Utmärkt, knäckande
3. Ja
4. Många
5. Definitivt
tordnilsson Posted - 2014/02/22 : 19:59:31
Jag säger bara OJOJOJ !!
Trevligt sällskap, bra musik, Haha !
/tord
Circlomanen Posted - 2014/02/22 : 17:44:35
Vart är bilderna?
Vart är snacket? Intrycken?

Sitter här i min soffa och tittar på sekundvisaren som sakta sakta tickar sin väg runt tavlan, i väntan på att nån vänlig själ skall posta nått....

tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack tick tack..................

Mvh Johannes
bearwik Posted - 2014/02/21 : 22:57:31
Bernt Jansson Posted - 2014/02/21 : 19:32:55
Jättekul varje dag man får höra dom i hemmiljö!

Vi ses i morrn!
bearwik Posted - 2014/02/21 : 19:30:55
Det ska bli jättekul att få höra dem i hemmamiljö!
HerrD Posted - 2014/02/21 : 18:24:21
Imorgon kör vi! Catacomberna står och frustar i startposition för att få visa vad dom kan! Välkomna!
HerrD Posted - 2014/02/20 : 07:43:08
Bernt: Laddar här med! Ser fram mot att träffa alla och snacka musik och återgivning!

FForsman: Det kommer fler chanser! Kan alltid ordna enskilda lyssningar framöver med planering över PM/mail.
FForsman Posted - 2014/02/19 : 23:56:25
Kan man hoppas på ymnigt med bilder och lysningsintryck för att stilla nyfikenheten hos oss som inte kunde hörsamma denna fina inbjudan?

/mvhff
Bernt Jansson Posted - 2014/02/19 : 14:32:29
Nu laddar vi!
HerrD Posted - 2014/02/16 : 09:58:13
Kul! PM funkar också för att få adress mm så ni vet vart ni ska
bearwik Posted - 2014/02/15 : 19:08:35
Jag och Tobbe kommer, kanske gcs också.
HerrD Posted - 2014/02/15 : 17:27:43
Nu är det en vecka kvar, på lördag kör vi! Bara skicka mail så får ni adress mm.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000