T O P I C R E V I E W |
tompa |
Posted - 2006/02/27 : 02:38:44 Jag har länge tänkt skaffa ny vinylspelare. Min nuv maskin är en direktdriven från ca 1980, som visserligen fungerar men inte enbart sprider välljud utan numera även biljud. Nu har jag hittat en LP 12:a i till synes fint skick, men den kan vara lika gammal som min direktdrivna. LP 12:an jag sett har ingen motorstyrning och är riggad med en Itok-arm (verkar bra, inget glapp, men förmodligen första modellen).
1. Kommer denna LP 12:a att ge mig bättre ljud (med en minst lika bra pu som min nuv)? 2. Är det ett vettigt köp för 5000-6000? 3. Vad jag förstår kom den första motorstyrningen ca 15 år efter introduktionen av LP 12:an. Man borde alltså kunna använda en Linn-spelare även utan motorstyrning idag också (eller...?). Men om man nu vill uppgradera endast lite grand, är då en beg Valhalla OK? 4. Vad bör jag mera tänka på, om jag köper en sådan här gammal LP 12:a?
tompa |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
tompa |
Posted - 2006/02/27 : 21:13:03 Jag flyttar nu över tråden till Vinylforum!
tompa |
tompa |
Posted - 2006/02/27 : 20:32:27 Tack för svar!
Jo, jag vill naturligtvis att motorn ska snurra. Vad jag menade med just den frågan var, om en extern motorstyrning är nödvändig. De flesta skivspelare har ju inte detta och jag trodde att tidiga LP12:or också kördes utan extern motorstyrning. Men nu är jag kanske ute och cyklar...?
tompa |
Ayn |
Posted - 2006/02/27 : 11:51:09 1. Garanterat. 2. Det låter väl okej - vad är det för serienummer? 3. Motorstyrning är ett måste, eftersom skivtallriken inte kommer snurra utan den Valhalla är en bra motorstyrning, väl värd att satsa på. 4. Om du bestämmer dig för att köpa den skulle jag nog föreslå att låta en handlare gå igenom den. En justerad LP12 kan ofta låta mycket bättre än en som inte servats på ett bra tag. |