T O P I C R E V I E W |
regent8 |
Posted - 2006/02/05 : 21:05:53 Hej! Efter att ha gått runt på High-End 2006 igår undrar jag om det blev ngt fel med PiP. De användes av Veteran Hifi för att spela upp vinyl.
Intrycket jag fick var att de inte lät något speciellt. Någon som har liknande erfarenhet?
Är nyfiken på att skaffa dessa, men tappade någort av intresset |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
t93pan |
Posted - 2007/05/11 : 09:39:19 Martin.M: Trevligt att se en tidigare tveksam som har gått över till att gilla dem! :) Själv ska jag sälja mina Canton RC-L och köpa ett par piP så fort jag kan! Då kan jag dessutom sälja Vincentsteget då de är så lättdrivna. Testade mitt Vincent SP-331 hos en kompis som har pi60. Skillnaden mot hans 3805 som vi jämförde mot var försvinnande liten. Det var nästan så det lät bättre med endast 3805:an, det enda som ändrade sig var klangbilden. Dock tveksamt om det var till det bättre. Dock till mina Canton behövdes ju steget -> blev bättre.
Så det blir billigare med ett per piP! :) |
Revoxarn |
Posted - 2007/05/01 : 19:35:56 I söndags hämtade jag och hagma, varsitt par piP s, och ikväll kvart över 7 premiärspelade jag och det lät väldigt bra, väntar bara på att dom skall bli inspelade. MVH Revoxarn. |
Martin.M |
Posted - 2007/04/29 : 15:58:52 Nu har jag ju hört dom här hemma, och piP är lätt den bästa högtalare som har spelat innanför mina väggar :) |
linnar |
Posted - 2007/04/28 : 23:14:02 Valda klipp är något som katten släpat hem, ser roligt ut i början men efter ett tag luktar det som f'n...
Jag förstår att man kan bli lite halvreligös av något man tycker ger det man letat efter. Ino är en fullvärdig kandidat!
|
ztenlund |
Posted - 2007/04/28 : 16:47:40 nin:
För det första så var jag överhuvudtaget inte moderator när det inlägget skrevs, alltså var det inte ens ett "inlägg av en moderator"!
quote: Posted - 2006/02/07 : 23:15:51
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=51789
För det andra så ska man låta bli att rycka citat ur deras sammanhang eftersom detta då vinklar inlägget till något det inte är.
Nicke skrev:
quote: Lite intressant att en tråd om att pip inte låter jättebra på en mässa skapar såpass många inlägg...
Undrar om man skulle få lika många inlägg varför det inte blev så bra om skulle göra en tråd om att Wilson,Burmeister och andra stora inom branchen inte lät så bra på mässan
Jag svarade:
quote: Nicke: Förmodligen inte, men det är ändå inte så konstigt eftersom vissa envist hävdar i alla trådar att ino's produkter är lösningen på världens problem... Man kan lätt bli trött på den fanatism som råder.
Det är säkerligen så att högtalarna passar vissa i vissa situationer men det finns ingen ultimat högtalare eftersom slutresultatet avgörs av matchningen med samtliga andra förutsättningar som råder.
Ljudåtergivning är alltid en kompromiss, det enda som låter absolut precis som en akustisk gitarr är just en sådan, sedan kan man komma olika nära orginalljudet med de medel som står till buds.
Jag har inte påstått att alla som gillar Ino skulle vara fanatiker men när inlägget skrevs (för 1,5 år sedan!) förekom det gott om inlägg från vissa där Ino alltid var lösningen. Så är det självklart inte, oavsett vilken högtalare det är frågan om. Att ha en nyanserad inställning till saker och ting är alltid bra.
Har du vidare synpunkter på mig eller HiFiForum så ta dem via PM. |
EmilH |
Posted - 2007/04/28 : 16:18:31 Har också lyssnat på dem vid tillfälle och blev grymt imponerad hur de presterade. Det som jag upplevde som det största haksläppet var den grymma basen som de trollade fram... var tvungen att fråga om det var en baslåda inkopplad :-) |
nin |
Posted - 2007/04/28 : 15:00:16 quote: Förmodligen inte, men det är ändå inte så konstigt eftersom vissa envist hävdar i alla trådar att ino's produkter är lösningen på världens problem... Man kan lätt bli trött på den fanatism som råder.
Ett väldigt olämpligt inlägg av en moderator. Snacka om att folk som gillar INO är fanatiker är ju löjligt med tanke på dyrkablar och dyl som skrivs om på forumet. Som sagt, väldigt olämpligt inlägg som visar en partisk inställning.
Själv var jag inte på mässan, vet Öhman var långt ifrån glad hur dom ställt upp högtalarna. Själv har jag hört dom hos en vän där dom hade bättre förutsättningar och jag är grymt impad av dom. Extremt neutrala och inget register som sticker ut. Väldigt avslöjande högtalare med. |
Manga X |
Posted - 2007/04/28 : 14:36:47 Klockren kommentar Linnar!!
Mvh Magnus Eriksson |
linnar |
Posted - 2007/04/27 : 13:26:00 Jag läste denna tråd först nu...
Man glömmer lätt en sak när man börjar tolka lyssningsintryck från högtalare byggda för nära exakt ljud.
Om man i flera år lyssnat på högtalare med tillrättalagt ljud, dvs högtalare skapade för en viss karaktär, som för övrigt kan låta mycket bra, kan bli besvikna när man lyssnar på högtalare skapade för exakt ljud utan vare sig "kleti eller kreti" inbyggt.
Man tycker det låter stumt, tort och analytiskt när man lyssnar på akustisk musik i början. Lyssnar man på hårt mixade inspelningar kan det låta bedrövligt dåligt.
När man lyssnat några timmar på olika sorters musik och sedan direkt går och lyssnar på sina egna högtalare brukar man bli lika besviken fast åt andra hållet. Ofta tycker man att svåra passager är inbakade i något dämpmaterial och basen som rullar ut vill inte riktig rulla hem igen, den fastna så att säga på halva hemvägen.
Frågan är egentligen vad man vill lyssna på, vill man lyssna på bra högtalare eller vill man lyssna på bra ljud?
(...finns också en skala därimellan....)
|
Zalve |
Posted - 2006/02/10 : 22:02:54 Så det var en jämföran mellan 2 olika högtalare i 2 olika rum med helt olika utrustningar,,, OK, då förstår jag.
Men ta då upp skillnaderna mellan dem. Annar kommer detta bli en tråd om Usher och alla andra högtalare som fanns på mässan. |
Blomman |
Posted - 2006/02/10 : 21:24:20 Saknar ord
|
Dimitri |
Posted - 2006/02/10 : 19:38:05 Lite svårt att hålla med dig Zalve här. Det är väl adekvat att i denna tråd tala om sin uppfattning om Usher vs piP kan jag tycka. Det är trots allt inte en åsikt om Usher vs Dali t.ex. |
mayro |
Posted - 2006/02/10 : 18:56:01 fråga zalve?
Får man jämföra ino med andra märken som man gör på öppna delen med alla andra märken ifrån mässan och mässorna? Eller får man endast tala om ino utan att jämföra dom med något annat? Blomman jämförde ju i sitt "troende" med en "liknande" prisatt (12000 trodde han) golvare.
Bara så man vet vad som gäller på märkesforumet här för ino audio...
Skulle fråga om en sak med kan ju inte om man inte får jämföraEller tala om andra märken såsom jämförande...
Edit..
Skippar frågan. känns ändå som "skit samma" på nåt sätt..Jag kommer ändå aldrig någonsin köpa en pip oavsett vad. Möjligen en beg och ha i köket till köksradion..Så skippar frågan men lämnar texten kvar överstruken om nån nu redan läst osv.. |
Zalve |
Posted - 2006/02/10 : 17:31:49 Vi snackar om INO här Blomman, då detta är ÄR en del just för INO. Om du vill hylla Usher, så finns det en tråd från HE06 på HIFIdelen. |
Blomman |
Posted - 2006/02/10 : 15:37:57 Japp här får man inte säga för mycket. Då blir det ajabaja.
Jag går och ställer mig i skamvrån.
|
Andrén |
Posted - 2006/02/09 : 23:45:20 Ok, det känns farligt att vädra åsikter här nästan ;) för en annan som aldrig lyssnat på någonting av Ino så hade jag väldigt låga förväntningar på denna skapelse. Men jag fick ett gott intryck av det lilla jag hörde, och det lät ändå som de inte led allt för mkt av rummet? eller vad vet jag, har ju inte så mkt att relatera till men iaf.
Just my 5 cents |
Zalve |
Posted - 2006/02/09 : 23:11:23 Usher tar vi i en annan tråd, då detta är ett forum för INO Audio. |
Blomman |
Posted - 2006/02/09 : 23:02:54 Okej 30 000 låter mycket, men jag tror dej Snoop om du säger det.
Hur som helst, lät de väldigt bra.
Tittade inte så mycket på priser när jag var där. Lyssnade mera istället. |
Snoop |
Posted - 2006/02/09 : 22:08:42 Usher kostade 30000 |
Blomman |
Posted - 2006/02/09 : 21:20:31 Säger bara Usher på mässan, slog pip med hästlängder.
Låg inte de på 12000? Tittade inte så mycket på priset lyssnade mest.
Jag satt också och lyssnade på 3 olika ställen, när jag lyssnade på pip. Gav dem verkligen en chans. Efter allt bra jag har läst om dem.
|
Thomas_Ö |
Posted - 2006/02/09 : 11:11:19 Håller nog med krellmaster, satt man rätt och lyssnade så inföll det ett ljud man inte förväntar sig av så små och billiga högtalare....ska man vara ärlig och jämföra med andra produkter så fanns det väl snudd på inget som kostade mindre än 2-3 ggr mer än piP:arna, HECO för 18000 lät rätt ok också, men fanns det egentligen några andra alternativ för "vanliga dödliga" rent pengamässigt?
Nu kanske det inte är därför man går på en "High-End mässa" , för att hitta billiga produkter, men piP var nog billigast iallafall. |
Zalve |
Posted - 2006/02/08 : 01:43:20 Det tror inte jag,,, Spela på långsidan, så slipper du besvärliga sidoreflexer. |
Snoop |
Posted - 2006/02/08 : 01:08:06 Undra om de inte hade tjänat på att spela på kort sidan? det tror jag iaf. |
Zalve |
Posted - 2006/02/08 : 01:07:00 Den som var på mässan vet att det fanns ett antal rum som som var rena bottennappen. Det visar, att bara ställa upp högtalaren där det ser bra ut, sällan lönar sig.
Men med förbättringen sen SOllentuna, så får vi nog se en dämpvägg bakom pIP till High End 07.
|
Snoop |
Posted - 2006/02/08 : 01:03:42 Ska man nu kritisera så gör man ju det efter det man hört, en högtalare låter som oftast olika i olika rum ,pip kanske låter jättebra i ett annat rum. Men enligt mig och mina ideal så var de lågt ifrån bra på denna mässa.
Sen så tycker ju alla olika och det är förståligt och det godtar jag givetvis
|