HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Ljudskillnad piP och piP CRT?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Patrik B Posted - 2005/10/26 : 20:26:49
I väntan på leverans utav ett par InoAudio pi60 så går jag omkring och är högtalarlös.

Faktiskt ganska jobbigt att vara utan högkvalitativ musikåtergivning, det blir inte riktigt samma sak när man lyssnar musik via datorhögtalarna på jobbet.

Så, nu ringde jag Öhman för att kolla om jag kunde hämta ett par piP nu till helgen. Tyvär(?) hade han bara den skärmade modellen (piP crt) hemma för direktleverans.

Frågan är som följer: Kan man förvänta sig någon ljudmässig skillnad mellan en piP och en piP crt? Orsaken till att jag frågar är för att högtalarelementets magnetfält tydligen är komponent i filterkonstruktionen och en förändring utav magnetfältet torde ge en förändring utav filtrets funktion. Eller är filtret anpassat till det lägre magnetfältet ifrån crt-elementet?

Och ja, jag ska även ringa Öhman imorgon och fråga...

Flyttar den till INO forumet
/Z.
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jensevik Posted - 2005/10/26 : 23:34:31
Enligt Ingvar är det ingen skilnad på ljudet. Ska montera farsans piPcrt till helgen. Har själv just börjat lira på mina vanliga piP.
Patrik B Posted - 2005/10/26 : 21:10:44
Okej, filtret är anpassat till omständigheterna. Låter ju förnuftigt och förtroendeingivande.


Hur är det ljudkvalitetsmässigt då, några skillnader?
gromit Posted - 2005/10/26 : 20:34:04
Man tar bort ett lindningsvarv från filtrets spole för att kompensera detta.

Filtret är således annorlunda för piP-crt.

/Gr.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000