HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 piP ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Leif B Posted - 2005/06/08 : 18:59:08
Kan någon förklara för mig om fördelar resp. nackdelar med denna högtalare?
Hur bra är den på att förmedla bredd och djup i ljudbilden?

mvh Leif B
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Rishna Posted - 2005/09/03 : 10:49:04
Lyssnade på piP i Göteborg i förra veckan och jag kan bara säga att det var en mycket positiv upplevelse. En liten högtalare till rätt pris som spelar något helt fantastiskt. Vilket släpp, vilken ljudbild och vilken 3D!!!

Nu är jag mina Carlsson trogen men jag måste lyfta fram denna fantastiska lilla högtalare.

Kringutrustningen var: 1 st. Denon reciever likn. 1905.
1 st. Pioneer DVD
1 st. rum på c:a 15-20 kvm.

När plånboken tillåter det kan det mycket väl bli så att jag letar efter ett par av dessa små piP-pärlor.

/Fredrik

ohmega Posted - 2005/08/17 : 15:15:14
Vilka frekvenser skall den dämpnigen inverka på?

Anledningen till att jag frågar, är att jag själv har ett par stativare ..där basen är ett problem. Det är framförallt inom området 43-58 Hz (kommer inte ihåg precis..var ett par veckor sedan jag testade)som det blir ena rediga resonansproblem i rummet

Jag vill helst slippa använda bass traps...
Tobbe_L Posted - 2005/08/17 : 14:53:56
Låter bra det.
Verkar som att pip kan vara ett riktigt bra alternativ som framhögtalare till min systers biorum.
Conan Posted - 2005/08/17 : 07:49:46
Jag har bakom vardera piP:en en 1x1m Sonex akustikpanel. Högtalarna står dikt an och är invinklade till en punkt strax innan lyssingsplatsen.
jari Posted - 2005/08/16 : 20:54:34
Min dämpning består av masonitskiva med 5mm tjockt dämpmaterial,
högtalarna står ca 10 cm från dämpskivan.Fungerar utmärkt.
Tobbe_L Posted - 2005/08/16 : 16:00:20
Är lite nyfiken på pip.
Vad jag har förstått så ska de stå nära en dämpad bakvägg.
Hur mycket dämpning vill de ha o hur nära väggen??
jeppe72 Posted - 2005/08/10 : 21:37:32
Jag såg att här fanns en tråd redan så jag tog bort min fråga. Nu frågar jag här i stället och lånar lite av Leifs utrymme, hoppas det är ok!?

Kan man få Pip att låta bra utan att de står nära bakre vägg?
jari Posted - 2005/06/11 : 16:03:00
50-55 cm skall vara det optimala.
Leif B Posted - 2005/06/11 : 15:52:41
Låter fint JAX.
Har möjlighet att köra både 4 och 8 ohm.

pi60 blir ett för stort kliv upp, då jag vill ha dessa i så fall i sovrummet och nära bakvägg.

Finns det någon rekommenderad höjd över golvet som förespråkas?

mvh Leif B
Jax Posted - 2005/06/11 : 15:40:22
Det viktiga när man kör rörförstärkare med utgångstransformator är vilken impedans sekundären är tänkt för. Bra förstärkare har uttag för både 4 och 8 ohm, piP kopplas lämpligen till 4 ohm i så fall. Ibland har förstärkaren en extra utgång för att kunna välja impedans, ibland får man gå in och koppla om.

Rörsteg kan driva 1 ohm, bara det finns en sekundär för det.

OTL är en helt annan femma dock.
Baltazar Posted - 2005/06/11 : 13:30:34
Ja just det, pi60 har ju snällare impedans(8ohm) och högre känslighet. Men den är ju ochså några ggr dyrare.

Mvh
John Posted - 2005/06/10 : 09:13:49
LeifB: Min anmärkning gäller främst att basen blir lidande vid placering långt från vägg, men det skrev du ju själv. Har man hört piP nära vägg så är det väldigt frustrerande att inte ha möjlighet till sådan placering. Djup, bredd mm tycker(!) jag är kalasbra i båda fallen (även om det givetvis låter olika beroende på hur man placerar dem i rummet, men det är ju självklarheter).

Jag hade tidigare en Audio Analogue Puccini SE som jag inte tyckte funkade med piP. Kan ha berott på andra saker än förstärkaren, dock, så det är nog inget att gå efter.

/en john med 260 lånade watt
Mr Ekan Posted - 2005/06/09 : 22:59:42
Måste du tvunget använda rörsteg så skulle jag rekommendera pi60 istället. Den är enklare att driva både ur känslighets- och impedanssynpunkt. Jag och Tank testade en gång piP med 12 W från Audion Sterling. Det gick till samtalsnivå. På sin höjd. Sen bör väl tilläggas att Öhmans högtalare kommer till sin rätt först när dom får lite kräm.

Vh
Baltazar Posted - 2005/06/09 : 21:41:38
30w kan nog räcka om du inte vill spela tokhögt

Vet att Öhman förut demade med Denons ptytelilla cd/förstärkarkombo som lämnar runt 25w.

Mitt tips är hursomhelst att titta in på faktiskt.se. Där finns det mer information om piP.

Mvh
Leif B Posted - 2005/06/09 : 21:11:42
Är piP en bra högtalare för rörförstärkare?
30 W triod, är det nog?

mvh Leif B
jari Posted - 2005/06/09 : 20:24:54
Jag har aldrig haft ett sådant djup i ljudbilden som jag har med mina Pipar kloss an mot bakväggen.För dem med små lyssningsrum så är placering nära bakvägg oundvikligt.Vad basen anbelangar så råcker den gott till än så länge i mitt rum,ca 17 m2.
Mvh
Leif B Posted - 2005/06/09 : 17:48:30
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men menar ni att det här med djup och bredd i ljudbilden blir krymt om man placerar den när bakväggen?
Eller blir det bra djup och bredd även om man placerar den nära väggen. Jag förstår att den behöver den placeringen för att få lite basstöd.

mvh Leif B
John Posted - 2005/06/09 : 12:03:13
En nackdel, om man nu ser det så, är att piP inte kan placeras hur som helst i rummet utan ska stå (väldigt) nära bakvägg. Vill/måste man ha högtalarna längre ut i rummer så tror jag att man kan hitta andra högtalare som funkar bättre, alternativt komplettera med basmoduler.
/en john som är negativ idag
Mr Ekan Posted - 2005/06/08 : 23:12:29
Bäst är väl om du ser till att få lyssna och skaffa dig en egen uppfattning. Jag kan ev ordna detta. Det enda på minuskontot av relevans är att piP, av naturliga skäl, inte kan återge extrem djupbas vid starka lyssningsnivåer.

Vh
PeterL Posted - 2005/06/08 : 21:53:07
Ställ frågan på faktiskt.se, där tror jag du har störst chans att få vettiga svar. Konstruktören och massor av piP ägare finns på det forumet.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000