HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Arbetstid för en högtalareframtagning..

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
jokkon Posted - 2005/04/22 : 23:32:38
Jag satt och tänkte litet, eftersom jag snart inte är välkommen här, så ville jag avsluta med en tråd som kanske lever kvar iaf litet efter mig.. ;)

Säg att en person sätter sig och räknar på en högtalare (om det nu är så man bygger högtalare, verkar ju inte vara så i alla företag..) och sedan tar fram delar tills man har fått en prototyp som kan testas. Sedan testar och ändrar och fortsätter tills man fått fram det man vill med högtalaren, hur lång tid har det gått då?

Jag vet inte hur lång tid det tar för IÖ att göra det han kan men några år lär det väl vara (på deltid), men hur är det då för andra företag kontra det? Vilka lägger ner flest mannstimmar/konstruktion?

Har ni förstått frågan eller är den för luddig? Jag var inte helt säker på hur jag skulle uttrycka mig så...jag tar det en gång till:

- Jämfört med IÖ, hur många mannstimmar tror du andra
- företag lägger ner i jämföerlse på en konstruktion?

Jag skulle gissa det beror stort beroende på företag, men eftersom jag bara haft egenbyggda högtalare innan så har jag inte läst på. Kan tänka mig att de flesta "mindre seriösa" tar element och låda som ser flashiga ut, och sätter ihop det, klart!

Men vad tror ni andra?

/Jocke

PS jag finns kvar på faktiskt om det är någon som vill nå mig, Slartibartfast DS
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jonas Nilsson Posted - 2005/05/03 : 18:50:05
Guru- Har aldrig läst exakta uppgifter per högtalare i timmar, om det över huvud taget är möjligt att ge några sådana uppgifter.
Man börjar ju inte om hela konstruktionsfasen varje gång man konstruerar en ny modell/line. Om du vill ha exakta uppgifter eller i alla fall en uppfattning i antal timmaar, så är nog Öhman den enda som kan svara på det. Så prova att maila honom.
/Jonas
Guru Posted - 2005/05/03 : 17:11:24
Men hur lång tid tar IÖ för att utveckla sina högtalare ?
Jonas Nilsson Posted - 2005/04/23 : 22:30:07
B&W som är världens största högtalartillverkare har en väldigt stor forsknings/konstruktionsavdelning, även sett till storleken på företaget och till antal sålda enheter. Frågan är om man ska räkna antalet mantimmar per högtalare/serie eller procent på omsättningen?

Jag läste också Jokkons inlägg innan det blev editerat. Jag reagerade inte alls när jag läste det, så jag har ingen aning om vad som var fel.Det blev ju editerat senare, så jag kunde inte gå tillbaka och kolla om det gick att "missuppfattas".
Synd jokkon, men vi syns väl på det andra forat
/Jonas
Baltazar Posted - 2005/04/23 : 21:38:41
Ja, det stämmer att Jokkon har ett medlemsskap här ska ses som förbrukat efter helgen. Han sitter här bredvid mig just nu faktiskt.
Som de flesta säkert räknade ut var det inte hot om våld inlägget innehöll. Jokkon åsyftade helt enkelt att det varit en hel del tjaffs i trådar vilket uppenbarligen gick att tolka på annat sätt med viss kreativitet.

Mvh / Christian
Bosco Posted - 2005/04/23 : 20:59:44
OT, men ändå med anknytning till trådskaparens inlägg.

Jokkon gjorde ett syftningsfel i en tråd, man kunde (om man verkligen ville) tolka det som att han hotade en annan deltagare här på forumet. Vi var några som uppmärksammade felet och trodde därmed att det var ur världen. Moderatorerna hade tydligen en annan uppfattning om nu Jokkon inte är välkommen längre.
Guru Posted - 2005/04/23 : 19:12:27
Hur mycket tid lägger IÖ på att utveckla sina högtalare. ?

För övrigt tycker jag det är tråkigt att Jukkon inte stannar kvar på forumet, men men kanske passar svaren bättre på ino.se nej förlåt faktiskt.se ska det ju stå ;)

ohmega Posted - 2005/04/23 : 19:03:33
I och med att jag själv inte har varit inbladad i flera högtalarprojekt (hemmabygge) än att räkna på ena handens fingrar så kan jag ju inte påstå att jag är nån expert inom området. Jag är ganska säker på att vid konstruktion inför stora serier så betalar det sig att lägga ner tid för att "kostnadsoptimera" en högtalare. Bara för att en högtalare inte tillhör "High End"-skiktet så innebär det ju inte att det inte tar mycket tid i anspråk för utvecklingsarbetet.

olof Posted - 2005/04/23 : 18:46:54
Du nämner proson mayro, jag har hört att man där börjar med lite specifikationer på vad högtalaren ska prestera för att sedan se vilka lådor som finns i tillverkning(de ovala som du nämner finns i många utföranden, i många serier med lite små modifikationer). När man bestämt hur det ska se ut väljer man därefter högtalarelement.
Prototypen görs oftast så bra det går efter konstens alla regler(inom givna ramarna förstås), därefter så skalar man bara ner allt till man landat på en pris/prestanda nivå som man tror säljer. Sen underlättare det förstås ifall man själv har fabriker i kina som sköter produktionen av samtliga delar

På tal om tid så kan man tänka sig att i den billiga liga så byter man modell minst en gång om året och då är det troligtvis mer kosmetiska saker än ren prestande som förändras. Det är direkt avgörande tex när svensson ska köpa högtalare ifall det matchar resten av möblemanget. Därför gäller det att vara trendkänslig också.
Jag tycker det är skönt med firmor som har byggt en så bra produkt att den håller år ut och år in(pi60 närmar sig 30års jubileum).
"Det enda sättet att aldrig bli omodern är att aldrig bli modern"
mayro Posted - 2005/04/23 : 18:23:14



quote:
Ska också tilläggas att det finns tillverkare som lägger all tid och möda på utseendet samt det motsatta, tillverkare som inte lägger någon möda på utseendet utan bara prestanda och ljudkvalitet. Vad jag skulle välja av de två vet jag iaf.



Detta tror jag är väldigt sälsynt i highend världen. där krävs en del ändå för folk ska vilja betala.. Och sedan internet så är det tusen ggr viktigare att dessa saker är kanonkombinerade...

Internationella forumsiter kan DÖDA en produkt på tio sek idag.....

Så att tro en highend tillverkare skulle enbart göra en snygg låda och lyckas är nog väldigt sällsynt företeelse...Det måste nog också låta rätt ok också... Sedan är det ju inte sååå förbaskat svårt att tillverka en högtalare snygg lika gärna som ful fyrkantig osv... Det kostar inte så mycket mer vid större beställningar...

Kolla bara in Proson. En svinbillig lådhögis till en hemmabio hos svenne. DOM har redan dom ovala snygga lådor för billiga pengar...

Så svårt är det inte kan man nog kostatera. Endast tillverkarens kunskap krävs att göra den bra OCH snygg. Och det torde inte va så svårt ändå. Snudd alla lyckas ju... en klar minoritet misslyckas med dessa två saker....
ohmega Posted - 2005/04/23 : 18:20:07
Jo men man måste ju själv jobba inom företaget i fråga för att säkert veta hur mycket tid det verkligen tar. Man kan ju "fläska till" med dyra komponenter för att uppnå gott resultat...å skita i att det blir dyrare för konsumenten.
cofra Posted - 2005/04/23 : 18:10:31
Här spekuleras det friskt. Allt som spelar roll är ju egentligen resultatet... även om en tillverkare har lagt ner 40000 timmar så kvittar det ju om högtalaren trots det presterar som en skokartong. Tid kan det ta även för mindre begåvade.

Ska också tilläggas att det finns tillverkare som lägger all tid och möda på utseendet samt det motsatta, tillverkare som inte lägger någon möda på utseendet utan bara prestanda och ljudkvalitet. Vad jag skulle välja av de två vet jag iaf.

MVH. Christian
ohmega Posted - 2005/04/23 : 14:11:50
Det är inget jag vet med säkerhet..men om man skall ta ett företag med ganska stor tilverkningsvolym...ta B&W t ex...om man då tittar på deras enklare serier...så tror jag att det nästan lagts ner lika mycket tid där som på de mer exklusiva modellerna.

Mitt antagande bygger på att ju lägre ner på prisskalan man kommer, desto känsligare blir konsumenterna för prisskillnader. Här gäller det att konstruera på så sätt att man får ut maximal prestanda för relativt tillverkningskostnaden. För att uppnå detta måste vissa välavvägda kompromisser göras - vilket säkert tar en tid att få till. Utveklingsarbete kostar ju pengar men är ju sammtidigt en nödvändighet för att produkterna skall vara tillräckligt bra för att konsumenterna skall vara intresserade av att köpa dom.

Jag skulle tippa på att ett företag som B&W säkert lägger ner 2000-4000 timmar i utvecklingsarbete på en högtalar modell.
mayro Posted - 2005/04/23 : 12:23:04

Jag tror det om man på ett etablerat företag redan finns underlag liggande som lagts åt sidan PGA att en del inte lösts.. Där man lagt ner massor med arbetstimmar... Ta mina stora idoler Audio Artistry.. Där har det nog arbetats ett LIV för att sen sätta ihop resultatet under nåt år...Bethoven systemet.....

Och så tror jag många många har gjort o gör..

Ibland "väcker man upp förr nerlagda projekt. Då man fann lösninger.

Detta med snabba ihopsatta system osv tror jag endast är då man gör massor med olika serier.. Då kanske man till o med köper in en modell ifrån nån annan och inte gör dom själva ens..Att man hyr in kunskap ör ju inte direkt ovanligt inom hifivärlden som alla vet. Detta då specialkunskap erfordras. Detta därför det är rätt uppenbart att en person inte kan allt i hela världen. utan att det också finns mer kunskap då man blandar och tar in specialkompetens.

Så är det nog inom ALLA områden där ute. Även inom högtalare.

MVH
Tobbe
Guru Posted - 2005/04/23 : 09:04:49
Nog tror jag ett större företag l kommer upp i antaler mantimmar som det tar för IÖ att knåpa ihop sina högtalare, sen är ju iofs frågan hur effektivt man utnyttjar sina timmar.


Mvh
Zalve Posted - 2005/04/22 : 23:59:39
Med tanke på att det i Stora Vida världen, utanför InoLand, är designade högtalare som säljer bäst och inte de så låter bäst/färgar minst. Så TROR jag att din sista fundering stämmer.

I Tid? Fråga Engelholm Audio, Han kanske kan ge dig nån tummen-pekfingret siffra. Han finns även på Faktiskt, då du tydligen skall lägga ner.

Ps.
Vad är iden med att starta en tråd som du inte kan delta i om du skall ge upp !?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000