HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Akustikreglering och Ino

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Patrik B Posted - 2005/04/20 : 10:11:50
Jag har precis fått ett exemplar utav Ino Audios produktkatalog hemskickad och blir lite nyfiken på vad som krävs utav rummet för att högtalarna skall fungera bra.

I katalogen framkommer det att piP skall ha dämpad bakvägg. Hur är det med första reflexen ifrån tak, väggar och golv? Vissa bilder som man ser i katalogen har i56 och pi60 ståendes vid odämpad vägg.

Vissa högtalare (t.ex i56) ska enligt konstruktören vara mindre känsliga för rummets inverkar pga spridningskarakteristiken så dom kräver då kanske mindre insatser!?

Den kanske intressantaste frågan utav alla. Hur ser det ut i Ing. Öhmans beryktade källare?
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
f97mno Posted - 2005/04/20 : 16:22:40
Bilden på pi60 i Inos produktkatalog är tagen i mitt förra vardagsrum, och ljudet där var kanske inte helt optimalt (vilket också berodde på kraftig osymetri och dörröppningar som inte gick att stänga. I min nya lägenhet har jag fixat en bättre uppställning med draperier bakom högtalarna och det gör en klar skillnad. Inte så att det lät dåligt med den förra uppställningen men det blir en bättre skärpa i ljuden när bakväggen dämpas. IÖ's källare är väldigt väldämpad, både bakväggen, sidorna och en tjock heltäckningsmatta på golvet och då låter det VERKLIGEN bra!
piP är ju konstrad för att stå nära en dämpad vägg, vilket betyder att den behöver det stödet för att få en rak tonkurva. pi60 ska (vad jag har förstått) inte stå så nära väggen och är inte beroende av det stödet, men det är aldrig fel att dämpa väggen bakom dem.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000