HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 pi60?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
nl Posted - 2005/03/25 : 20:24:53
Hejsan

Vad är skillnaden mellan pi60 och pi60s?
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
silvervarg Posted - 2005/08/22 : 11:27:56
Efter att ha varit hos IÖ och ställt just denna fråga så kan jag berätta att det konsturktionsmässigt skiljer en hel del mellan pi60 och pi60s, mendas det ljudmässtig skiljer betydligt mindre.
Enda som är helt lika är enligt IÖ materialet i konen och höjden på högtalaren.

Utseendet är väldigt lika, men i stort sett överallt så skiljer lite.
T.ex. så skiljer så lådorna åt ordentligt, där pi60s har låda i låda konstuktion för att få en "död" låda.
Elementen som sitter i är också ganska olika. 8.5" bas i pi60 och 8.8" mycket mer långslagig bas i pi60s.
Detta gör förståss att pi60s kan flytta mycket mer luft innan den bottnar, och det är den mest märkbara skillnaden.
Om jag uppfattade allt korrekt så kan pi60s spela ca 2Hz lägre, så det kan möjligen vara en liten märkbar skillnad.

Idén med med alla "s"=signature högtalarna är att göra en bättre variant som liknar den utan "s" genom att det på "s" modellerna inte sparas på pengar eftersom målet inte är en prispressad högtalare. Alltså bör resultatet vara att alla signature högtalare från IÖ ger mindre kvalitet per krona än motsvarande utan "s".
krellmaster Posted - 2005/04/25 : 16:08:20

Baltazar-> Stärkaren är stabil ner till 2ohm så impedansen lär väl inte va nåt problem. Dom högtalare jag har mu har 93dB känsliget, på papperet iaf, så man tappar ju förståss en del i dynamik.

Ska kolla med konstruktören. Synd man är i Stockholm så sällan så det är svårt med lyssning....
Baltazar Posted - 2005/04/22 : 18:23:49
krellmaster -> Kan tänka mig att 30w kan vara lite i klenaste laget om du vill spela högt och i ett större rum.
Själv ska min förstärkare klippa vid ca: 130w och den räcker hur bra som helst till "partyvolym" i ett rum på 40m^2.

Iofs utgör pi60 inte någon svår last då impendasen håller sig snällt runt 8ohm.

Det bästa är nog att du frågar konstruktören själv

Mvh / Christian
krellmaster Posted - 2005/04/21 : 23:42:02

Hur kraftigt slutsteg behöver man egentligen till ett par pi60? Jag har 30W vid 8ohm och vill inte byta eftersom jag är myvket nöjd med steget.

OM jag ska byta högtalare nån gång så är pi60 ett hett önskemål trots att jag aldrig hört dom.
Jonas Nilsson Posted - 2005/03/30 : 06:36:01
Färdigbyggda lådor i Rå-MDF tar bara ett par veckor.
/Jonas
jari Posted - 2005/03/29 : 22:17:50
Betalning vid avhämtning av högtalarna gäller,kontant eller uppvisande av kvittens på insatta pengar på Ino-kontot.Leveranstiden stämmer nog rätt bra ja.Det är bara att beställa och börja samla i ladorna.
ninja Posted - 2005/03/29 : 21:16:50
Undrar rent praktiskt hur fungerar det med beställningen från Ino Audio? Betalar man allt vid beställningen eller bra ett viss procent, i.s.f. hur mycket?

Funderar på pi60 eventuell pi60s så om man betalar vid leveransen då finns det gått om tid att skrapa ihop pengar tills det.

Hörde att färdigt byggda exempel har väntetid på 12-18 månader!? Stämmer det?


Baltazar Posted - 2005/03/28 : 17:07:35
Håller med niklas.

Enl. Öhman så är skillnaden i pengar(ca:20k) inte proportionell mot prestandaförbättringen pi60s ger gentemot pi60. pi60 räcker nog för de flesta med normala lyssningsrum även om jag hellre skulle ha ett par pi60s

PS. Den laminerade lådan på s-versionen är tydligen främst där för känslan och inte för ljudet... DS.
mag Posted - 2005/03/28 : 14:52:35
quote:
Vilka är skillnaderna mellan elementen? Varför ska man köpa en s-modell?


s-modellens bas/mellanregister är betydligt krftigare och mer påkostat.

s-modellen köps nog främst för att det ger en "trygghets känsla" man vet att det lilla extra finns även fast man själv inte kanske kan höra det

s-modellen har dubbla MDF i fronten med bitumenmatta imellan också, enligt Ingvar hör man förmodligen ingen skillnad på på en vanlig låda och en s-låda, men den framförallt känns bättre

niklas Posted - 2005/03/28 : 00:10:30
Jag har lyssnat på bägge, dock inte i samma rum med samma elektronik så jämförelser blir ganska meningslösa.

I Inos katalog beskrivs skillnaden som att pi60 är konstruerad för att hålla sig inom en budget, vilket pi60s inte är.

Personligen tror jag att de tillfällen man finner att pi60 kommer till korta är ganska lätträknade. Felen på skivorna, rummet etc kommer troligtvis visa sig ha större betydelse.
nl Posted - 2005/03/26 : 18:47:33
Den som har lyssnat på båda kan ge sin synpunkt.
hifirocker Posted - 2005/03/26 : 02:17:05
quote:
Varför ska man köpa en s-modell?


svårt att svara på då skillnaderna enligt många inte är så stora rent ljudmässigt. pi60s är den ultimata förfiningen. Den tål dessutom högre ljudtryck än vanliga pi60 och ska ha något lägre dist (även om pi60 presterar extremt bra den också).
Vill minnas att någon schablonmässigt skrev att pi60 når fram till 90-95% av pi60s prestanda. Men det bästa är nog att prata med Ingvar Öhman själv. Andra kan nog mest bara bidra med mer eller mindre felaktiga generaliseringar.
Haakan Posted - 2005/03/25 : 21:39:55
den ska tydligen låta bättre...men ev inte värd prisskillnaden?
nl Posted - 2005/03/25 : 20:53:14
Vilka är skillnaderna mellan elementen? Varför ska man köpa en s-modell?
gromit Posted - 2005/03/25 : 20:46:08
Om frågan omformuleras till "Vilka är likheterna mellan pi60 och pi60s?" så är det: lådans dimensioner samt någon skruv. Jag tror inte de har några fler likheter.

/Gr.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000