HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Friktionsdäck året runt?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
alpinist Posted - 2025/02/14 : 08:52:53
Var några år sen jag köpte bil, och nu är det dags igen och jag tycker mig se ett trendskifte: det följer inte med vinterhjul längre. Kör alla på friktionsdäck året runt nuförtiden?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ztenlund Posted - 2025/02/22 : 16:41:12
Kg/cm2 är rätt nära bar, även om det skiljer lite (~2 %).
Perfector Posted - 2025/02/20 : 19:42:18
Tack för tillrättavisningen

Edit
En gång så var mätnormen kg per cm2
Vilket blev runt 1.8 kilo sommar och 1.6 till 1.7 vinterdäck.
Det var enklare förr :-)
sladdbarn Posted - 2025/02/20 : 18:13:50
Perfector: du menar bar inte psi
Perfector Posted - 2025/02/14 : 19:22:58
Njae, tryckskillnaden beror på de högre däcksdimensionerna
Ju större profilhöjd, desto lägre lufttryck.
En traktor med sina enorma däck i bak ska typiskt ha 0.5 bars tryck
ztenlund Posted - 2025/02/14 : 16:46:00
Absolut inte och det är olämpligt, även om det alltid finns folk som gör sådant, inte minst när det inte är olagligt.

Sedan finns den korkade företeelsen året runt-däck som inte är riktigt bra på något, även om de är mindre usla på fel säsong än sommar- eller vinterdäck. Tyvärr tryckte "säkerhetsmärket" Volvo ut bilar med det för några år sedan för att trycka ned leasingkostnaden, alt att folk inte skulle behöva köpa en extra uppsättning hjul löst. Just det är också en sak som kan påverka om bilen har det eller inte. Det är inte säkert att det är en bra affär att lägga vinterhjul på leasingkostnaden och då kan man köpa själv, vilket förstås medför att de sedan inte följer med bilen när den lämnas in. En del kanske skaffar en ny likadan och då kan de även flytta över. Redan för över 20 år sedan så saknade den lätt begagnade Volvon medföljande vinterdäck.

Att ändra tryck och då sänka det bara för att det är vinter låter som ett något gammaldags råd, men det kan bl a variera med dimension vad trycket borde vara. Att köra 2,5-2,7 PSI skulle jag dock avråda ifrån oavsett årstid.
Perfector Posted - 2025/02/14 : 09:42:02
Vinterdäck rent allmänt är olämpliga som sommardito.
Främst pga. materialkompositen.
Vinterdäck har en mjukare massa än sommardäck som ska gå på varma vägar och då ska hålla.
Vinterdäck ska ju kunna splitta lite och öppna porerna i mönstret för att öka greppsytan mot vägbanan.
Därför har man även lägre lufttryck i vinterdäck, typiskt för sommar däck 225x45x17 är 2.7 PSI
Vinterdäck 205x 55 16 behöver bara 2.5 PSI för att kunna fungera som avsett.
Det är kanske tillåtet att köra med friktionsdäck, men inte att rekomerndera.

Edit.
Köper du från bilhandlare ska du kräva att få med ordentliga däck för sommar och vinterkörning.
Annars tycker jag du går till annan säljare som kan bjuda på båda sorterna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000