T O P I C R E V I E W |
alpinist |
Posted - 2025/02/14 : 08:52:53 Var några år sen jag köpte bil, och nu är det dags igen och jag tycker mig se ett trendskifte: det följer inte med vinterhjul längre. Kör alla på friktionsdäck året runt nuförtiden? |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ztenlund |
Posted - 2025/02/22 : 16:41:12 Kg/cm2 är rätt nära bar, även om det skiljer lite (~2 %). |
Perfector |
Posted - 2025/02/20 : 19:42:18 Tack för tillrättavisningen
Edit En gång så var mätnormen kg per cm2 Vilket blev runt 1.8 kilo sommar och 1.6 till 1.7 vinterdäck. Det var enklare förr :-) |
sladdbarn |
Posted - 2025/02/20 : 18:13:50 Perfector: du menar bar inte psi  |
Perfector |
Posted - 2025/02/14 : 19:22:58 Njae, tryckskillnaden beror på de högre däcksdimensionerna Ju större profilhöjd, desto lägre lufttryck. En traktor med sina enorma däck i bak ska typiskt ha 0.5 bars tryck
|
ztenlund |
Posted - 2025/02/14 : 16:46:00 Absolut inte och det är olämpligt, även om det alltid finns folk som gör sådant, inte minst när det inte är olagligt.
Sedan finns den korkade företeelsen året runt-däck som inte är riktigt bra på något, även om de är mindre usla på fel säsong än sommar- eller vinterdäck. Tyvärr tryckte "säkerhetsmärket" Volvo ut bilar med det för några år sedan för att trycka ned leasingkostnaden, alt att folk inte skulle behöva köpa en extra uppsättning hjul löst. Just det är också en sak som kan påverka om bilen har det eller inte. Det är inte säkert att det är en bra affär att lägga vinterhjul på leasingkostnaden och då kan man köpa själv, vilket förstås medför att de sedan inte följer med bilen när den lämnas in. En del kanske skaffar en ny likadan och då kan de även flytta över. Redan för över 20 år sedan så saknade den lätt begagnade Volvon medföljande vinterdäck.
Att ändra tryck och då sänka det bara för att det är vinter låter som ett något gammaldags råd, men det kan bl a variera med dimension vad trycket borde vara. Att köra 2,5-2,7 PSI skulle jag dock avråda ifrån oavsett årstid.  |
Perfector |
Posted - 2025/02/14 : 09:42:02 Vinterdäck rent allmänt är olämpliga som sommardito. Främst pga. materialkompositen. Vinterdäck har en mjukare massa än sommardäck som ska gå på varma vägar och då ska hålla. Vinterdäck ska ju kunna splitta lite och öppna porerna i mönstret för att öka greppsytan mot vägbanan. Därför har man även lägre lufttryck i vinterdäck, typiskt för sommar däck 225x45x17 är 2.7 PSI Vinterdäck 205x 55 16 behöver bara 2.5 PSI för att kunna fungera som avsett. Det är kanske tillåtet att köra med friktionsdäck, men inte att rekomerndera.
Edit. Köper du från bilhandlare ska du kräva att få med ordentliga däck för sommar och vinterkörning. Annars tycker jag du går till annan säljare som kan bjuda på båda sorterna.
|