T O P I C R E V I E W |
lagun49 |
Posted - 2014/12/01 : 11:27:57 Nu har man åter dammat av planerna på digitalradio, DAB. Planerna skrotades ju får några år sedan, sedan man insett, att mer är 25 miljoner mottagare blev oanvändbara. Har elektronikbranschen varit framme och lobbat igen? |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
peterh |
Posted - 2014/12/09 : 17:42:54 Det kommer att finnas bättre täckning med bredbandsnät än DAB. Så varför ens tänka på att steka småfåglar när man kan sända utan extra kostnad i befintligt Internet ?
Typiska "pamp-fasoner" att bestämma saker utan att ens ta reda på förutsättningarna. Trängselskatt - DAB - vad kommer härnäst ?? Skatt på kameror ???
|
Dr.G |
Posted - 2014/12/09 : 12:27:09 ztenlund tycker jag har den för mig mest avgörande poängen. FM kan ha relativt usel mottagning och ändå medge någotsånär taluppfattbarhet, så för alla situationer där just samhällsinformation och varningar till allmänheten i glesbygd (en liten brasa i skogen i somras till exempel) kan inte DAB/DAB+ vara ett alternativ. Jag skulle gärna dock se att man har några statliga kanaler i FM-bandet och sedan har DAB+ där det finns underlag, t.ex. i städer. |
fixarstig |
Posted - 2014/12/06 : 08:30:37 Ja nånting måste ju finnas då det annars blir ett berg av oanvändbar elektronikskrot på återvinningen |
Lovan |
Posted - 2014/12/05 : 21:20:33 Det skulle tillverkas DAB->FM konverterare för de som inte vill byta ut hela radioapparaten(tänkt framförallt för bil och dyl). Funkar nog bra till rörradio också |
AlfaGTV |
Posted - 2014/12/05 : 10:51:39 Äsch då, det finns FM-sändare för lokalt bruk att köpa! ;) VH Micke |
fixarstig |
Posted - 2014/12/05 : 09:20:41 Vi rörradiolyssnare kräva fortsatt sändning då rörradio kräva dessa analoga sändningar
Radioten
|
ztenlund |
Posted - 2014/12/01 : 18:23:39 Det är DAB+ och inte DAB de vill tvinga på befolkningen den här gången. Det finns en debattartikel på DN.se. I princip konstateras att folk inte kommer byta, varför man ska tvinga folk att byta genom att släcka FM. Det argumenteras för att det ska blir fler kanaler, men hittills har ingen lyckats hålla ut med något annat än skvalradio...
Att använda bredbandet som enda lösning går förstås hemma, in det inte är fullständigt ute i obygden, men mobilnäten är ett stort problem, då de både har begränsad kapacitet och framför allt för dålig täckning. Det räcker att försöka använda 4G-modem mellan Stockholm och Uppsala på tåget för att se problemet. På ett flertal platser går det (i bästa fall) ned till Edge och allting tvärnitar. Sedan är ju meningen att man ska kunna köra VMA över radio och då duger nog inte instabila bredband.
Jag har för övrigt haft en vanlig DAB-mottagare för några år sedan. Inte helt oväntat lät det verkligen inte lustigt om mottagningen svajade. Alternativet är att göra det helt tyst och i båda fallen är nog analogt brus helt klart att föredra. |
peterh |
Posted - 2014/12/01 : 16:48:51 Jo, tekniken är frånåkt med råge.
Ett : det är bättre för os alla om man bygger ut bredband och använder del av detta till strömmande radio. Då är capaciteten obegränsad och kostnaden i infrastruktur noll.
två: de legacy apparater vi har i bilar, båtar hemma etc kommer inte enkelt att bytas ut. Istället tror jag att radiomediet dör helt och hållet. Är detta vad man vill ? Och hur skall "larm till allmänheten" och "viktig samhällsinformation" gå ut till allmänheten om de inte bryr sig om att köpa dab-apparater ? F.ö. tor jag ( lägg märke till tror) att ljudkvalietetn blir sämre med komprimerat hacket ljud än vad en FM-sändare i dag kan prestera ( vilket inte heller det är optimalt, men det är i alla fall med minimal förvrängning)
Skrota förslaget att avskaffa fm-bandet. Låt däremot kommersiell radio använda delar av bandet till DAB, på egen bekostnad.
|
Pac |
Posted - 2014/12/01 : 14:43:19 Jag hörde något i morse om DAB på nyheterna i morse? Kan de verkligen skrämma liv i det gamla förslaget? Är inte den tekniken frånkörd i dagsläget? |