HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sparande

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
sladdbarn Posted - 2014/05/21 : 13:46:12
Om detta inte passar på hifi-forum så får moderator gärna ta bort.

Jag tänkte spara ihop till en viss summa pengar (vill inte skriva offentligt hur mycket).
Målet är just nu uppnått till 76% och tanken är att målet ska nås om senast 3 år.

Planen är som följer...

Kapitalet kommer att fördelas på följande sätt:

50% av kapitalet fördelas på 3 sparkonton med 2,2% ränta.
34% kommer att vara på avanza i fonder och aktier.
10% kommer att vara i 3 olika sparkonton med ca 8% ränta (lite högre risk)
5% kommer att finnas på ett vanligt bankkonto

Vilka fonder och aktier är inte bestämt just nu, återkommer.

Samtidigt kommer jag att spara minst 5000 kr i månaden.
Kan eventuellt att justeras uppåt.

Alla tips mottages hjärtligt.
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2014/09/10 : 13:05:35
quote:
En Dodge Charger rt -70 med Hemimotor är sannerligen inte gratis.

-68 på bilden. För dyrt med hemi, har inte lust att lägga ~1 miljon på bilen, får duga med 440"
Björn-Ola Posted - 2014/09/09 : 22:15:03
Har aldrig tänkt på att det finns annat än hifi att spara till. Man lär sig så länge man lever. Man kanske skulle vidga sina vyer och börja intressera sig för fler saker än hifi.
Musik kanske?
Jojosoda Posted - 2014/09/09 : 20:08:36
En Dodge Charger rt -70 med Hemimotor är sannerligen inte gratis. kuligt mål att spara till. Men jag som är Cheva uppvuxen tycker väl att det finns andra bilar som är roligare... :-)
sladdbarn Posted - 2014/09/08 : 11:56:40
Bra Bossebula, då har du en bra anledning att spara pengar.
BosseBula Posted - 2014/09/07 : 17:44:54
Tummen upp för att köpa den drömbilen!

Själv drömmer jag nog mest om att bygga mitt egendesignade (nåja, till viss del då..) hus. Men det förblir en dröm i 5-10år till iaf. Har inte gjort nått vettig utkast än..
sladdbarn Posted - 2014/09/07 : 16:52:46
Du har säkert rätt när det gäller nyare bilar Figge men gamla muskelbilar
ökar i värde hela tiden men det är inte därför jag vill köpa en.
Det har varit en dröm hela mitt liv och köper jag en så tänker jag aldrig sälja den!
Figge Posted - 2014/09/07 : 14:44:26
Svårt att hitta någon sämre att investera i än bil, skulle vara båt eller HiFi.
Verkar vara bättre att fortsätta spara.
Eller så är en sån bil ett bra investeringsobjekt?
sladdbarn Posted - 2014/09/07 : 14:27:49
quote:
Köp aktier. När du säljer aktierna kommer du att upptäcka att värdet på aktierna är mindre än vad du gav för dom.

Minns inte när jag började med fonder men det var väldigt längesen, aktier har jag bara
handlat med i ca 10 år. Det har varit en stor grund till min lilla förmögenhet.

quote:
Ja, va fan... Det här är ju ett hififorum, vad förväntar du dig egentligen?

Efter som många både tjänar bra och har det väldigt gott ställt tänkte jag att det var ett bra ställe att fråga om råd....

quote:
Jag är mest nyfiken på vad du ska köpa för pengarna.

Det här är en dröm

BosseBula Posted - 2014/09/07 : 00:15:26
Jag är mest nyfiken på vad du ska köpa för pengarna.
Björn-Ola Posted - 2014/09/06 : 21:11:45
Köp aktier. När du säljer aktierna kommer du att upptäcka att värdet på aktierna är mindre än vad du gav för dom.
Köp hifi. När du säljer prylarna kommer du att upptäcka att värdet på prylarna är mindre än vad du gav för dom.
Du blir besviken i båda fallen, men hifiprylarna har i alla fall gett dig glädje under tiden.

Ja, va fan... Det här är ju ett hififorum, vad förväntar du dig egentligen?
whiskyman Posted - 2014/09/06 : 19:42:14
Jo så blir det nu när man som Mickel Mackel inte läser vad som stått i tråden tidigare.
sladdbarn Posted - 2014/09/06 : 19:36:58
Nu tycker jag vi håller god ton, alla tycker inte likadant (tack o lov).

Jag tror att det är en god ide att lyssna på många olika och tänka efter själv vad som
låter rätt och riktigt för just dig.

Får jag tid o lust så ska jag skriva några rader om sparande, anser faktiskt att jag har lite koll
med tanke på min ålder och hur mycket jag lyckats spara ihop, utan att vara dumsnål.

Är jag paranoid i onödan om jag inte vill skriva hur mycket? Känns inte okej att outa det
på internet så det får bli osagt. Om kända forumister skulle vara väldigt nyfikna så får
ni skicka PM.

För övrigt så har det gått väldigt bra de senaste månaderna, har sparat ihop knappt 82%
av mitt mål
whiskyman Posted - 2014/09/06 : 19:14:52
Och om du tror att Avanza med flera är ideella föreningar med sin kunders bästa framför ögonen istället för vinster till sina aktieägare så ....
whiskyman Posted - 2014/09/06 : 18:52:45
"Jag tror också att det är utomordentligt dumt att vända sig till sin bank för råd.

För de du pratar med där är alltså inga rådgivare, det är försäljare som försöker sälja sina produkter.

Ska man finna en rådgivare i sådant här så gäller det att hitta någon som absolut inte säljer någon produkt själv, så inte råden är till för att gynna rådgivarens egen plånbok."

Det där var nog något av det sämsta och dummaste jag läst här.Jag har dock endast använt dem som vägledning och valt bort de flesta råd de gett men fördelen med att anlita banken är att de råd som ges kan om de visar sig felaktiga ge skadestånd om råden är för felaktiga. Sedan har vi det med att tro; tro gör man i kyrkan eller som min morfar brukade säga; tro är att inte veta!
Mickel-mackel Posted - 2014/09/05 : 18:54:38
Jag tror också att det är utomordentligt dumt att vända sig till sin bank för råd.

För de du pratar med där är alltså inga rådgivare, det är försäljare som försöker sälja sina produkter.

Ska man finna en rådgivare i sådant här så gäller det att hitta någon som absolut inte säljer någon produkt själv, så inte råden är till för att gynna rådgivarens egen plånbok.
sladdbarn Posted - 2014/09/05 : 11:04:30
Ett annat fondtips med låg risk, har snittat +8% de senaste 5 åren.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/2087/carnegie-corporate-bond-a
sladdbarn Posted - 2014/06/02 : 13:41:03
Tack för tips!

Har köpt Spiltan Räntefond Sverige för 10% av mitt totala innehav.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/94867/spiltan-rantefond-sverige
Den snittar 3% ökning om året med en kostnad på endast 0,1%.
Är dessutom väldigt stabil, bra alternativ till dåliga
sparkonton.

Köpte dessutom ett gäng Unibet efter rekommendation.

whiskyman Posted - 2014/06/02 : 13:13:06
Jag började med att ta råd från banken, men som inom allt så har man ju ett eget ansvar.Tycker dock inte att jag behärskar aktiehandel trots att jag kunna få mer än hyfsad avkastning på mina pengar.Men som du skriver banken ser först och främst till sig själv och de mäklare som inte följer bankens råd blir ju inte så särskilt långvariga. Men om du inte har tid eller mycket kunskap så kvarstår min rekommendation.MvhKristofer
Porta Posted - 2014/06/02 : 10:41:43
Jag skulle snarare rekommendera att inte gå till banken. De har ofta en tendens att marknadsföra sina egna fonder som oftast inte är de bästa.
Du har ju Avanza, i deras listor finns mycket info och det finns ofta tips. Ett fondbolag som jag har god erfarenhet av är Didner & Gerge.
Kolla lång historik jämfört med index, det säger en hel del om hur bra förvaltarna är. Fundera också på om du skall ha ett ISP-konto så slipper du reavinstskatt, fast du får en årlig skatteavgift. I en uppåtgående marknad är det helt klart en fördel.
Sedan skulle jag för min egen del ha en mindre andel banksparande med en tidshorisont på fem år, fast det är ju jag... Sedan kan du vikta om med tiden.
Aktier skulle jag hoppa över om du inte är beredd att lägga ner en hel del tid. Eventuellt satsa på några stabila papper med hög direktavkastning.
whiskyman Posted - 2014/06/02 : 09:08:42
Mitt råd är samma som jag gav min kusin när hon ville ha råd om hur hon skulle kunna börja med fondhandel. Tag kontakt med en bank och boka möte med kapitalrådgivare.För min del så har det gått milt sagt bra men jag har koll på aktiefonderna minst en gång i veckan och säljer när jag tycker mig märka att någon fond går ovanligt dåligt under några veckor.Rekommendationen från banken varierar utifrån hur hög risk/ avkastning man är beredd att ta.Men sparkonton med höga räntor har oftast begränsningar i hur mycket pengar man får spara på dem.mvh Kristofer
sladdbarn Posted - 2014/05/23 : 14:41:40
quote:
Tips på vad?

Aktier, fonder, sparkonton, fördelning på det insparade kapitalet, spartips rent allmänt.
d.ma Posted - 2014/05/21 : 21:33:34
Kanske på vad han ska köpa för pengarna ?
Vox Posted - 2014/05/21 : 21:20:33
Tips på vad?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000