T O P I C R E V I E W |
PG Jeppsson |
Posted - 2014/05/13 : 20:27:22 Jag jobbar som F-skattare på ett företag. Försäljare huvudsakligen, men i blannd fotar jag produkter som säljes.
Förra året fotograferade jag en ny traktormodell, det var kul, men de publicerades över hela Europa, framförallt i Italien.
Nu är det dax i gen, en ny traktor och nya bilder. traktordjävelen har jag tillgång till helgen hoppas jag, och den är bildvänlig 
Så hur fixar jag copyright på mina bilder?
Frågan är avhängig av den enkla anledningen av att jag vill tjäna pengar..... |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Pac |
Posted - 2014/05/14 : 20:54:35 De flesta anställningsavtal brukar klargöra äganderätten till det som produceras på arbetstid. Oftast tillfaller äganderätten företaget man jobbar för.
|
PG Jeppsson |
Posted - 2014/05/14 : 20:01:04 quote: Min fråga är, vad är det för traktor :) Italienskt? Same, Lamborghini, Landini, eller numera italienska McCormick?
Och som Johan säger, om du jobbar på företaget du fotar åt, så är det nog de som äger bilderna, om de inte tar in dig som foMtokonsult, och du får betalt separat.
McCormick, det har kommit en ny serie......
Och jag är anställd......... |
nahoj |
Posted - 2014/05/14 : 11:34:40 Det bör avgöras i avtalet hur det ser ut med äganderätt av bilderna, säljer du rättigheterna helt och hållet eller får de endast användas till en enskild produktion?
Sitter dagligen med leveranser från fotografer och det förekommer alla typer av restriktioner t.ex. begränsad tid vi får använda en bild, begränsad upplaga etc. |
Kilgore |
Posted - 2014/05/14 : 09:21:03 Min fråga är, vad är det för traktor :) Italienskt? Same, Lamborghini, Landini, eller numera italienska McCormick?
Och som Johan säger, om du jobbar på företaget du fotar åt, så är det nog de som äger bilderna, om de inte tar in dig som fotokonsult, och du får betalt separat.
|
johan.björklund |