T O P I C R E V I E W |
PG Jeppsson |
Posted - 2014/05/13 : 20:27:22 Jag jobbar som F-skattare på ett företag. Försäljare huvudsakligen, men i blannd fotar jag produkter som säljes.
Förra året fotograferade jag en ny traktormodell, det var kul, men de publicerades över hela Europa, framförallt i Italien.
Nu är det dax i gen, en ny traktor och nya bilder. traktordjävelen har jag tillgång till helgen hoppas jag, och den är bildvänlig 
Så hur fixar jag copyright på mina bilder?
Frågan är avhängig av den enkla anledningen av att jag vill tjäna pengar..... |
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Pac |
Posted - 2014/05/14 : 20:54:35 De flesta anställningsavtal brukar klargöra äganderätten till det som produceras på arbetstid. Oftast tillfaller äganderätten företaget man jobbar för.
|
PG Jeppsson |
Posted - 2014/05/14 : 20:01:04 quote: Min fråga är, vad är det för traktor :) Italienskt? Same, Lamborghini, Landini, eller numera italienska McCormick?
Och som Johan säger, om du jobbar på företaget du fotar åt, så är det nog de som äger bilderna, om de inte tar in dig som foMtokonsult, och du får betalt separat.
McCormick, det har kommit en ny serie......
Och jag är anställd......... |
nahoj |
Posted - 2014/05/14 : 11:34:40 Det bör avgöras i avtalet hur det ser ut med äganderätt av bilderna, säljer du rättigheterna helt och hållet eller får de endast användas till en enskild produktion?
Sitter dagligen med leveranser från fotografer och det förekommer alla typer av restriktioner t.ex. begränsad tid vi får använda en bild, begränsad upplaga etc. |
Kilgore |
Posted - 2014/05/14 : 09:21:03 Min fråga är, vad är det för traktor :) Italienskt? Same, Lamborghini, Landini, eller numera italienska McCormick?
Och som Johan säger, om du jobbar på företaget du fotar åt, så är det nog de som äger bilderna, om de inte tar in dig som fotokonsult, och du får betalt separat.
|
johan.björklund |
Posted - 2014/05/14 : 08:35:40 Om det ær så att du plåtar før det føretag du jobbar før då vet jag inte om du kan ta betalt før bilderna.
|
Pac |
Posted - 2014/05/14 : 07:17:36 Bildstöld är väldigt vanligt.
Ett tips är att inte släppa ifrån dig bilderna i annat än starkt komprimerat format. Alla som ber om en "bättre kopia" kan du börja prata bildpris med. |
Joda |
Posted - 2014/05/13 : 22:53:40 Om du läser runt på sidan får du många av svaren, spelar ingen roll om du är proffs eller inte. Under kategorin fråga BLF finns det en hel del utspritt som ger dig en idé om hur det fungerar.
Men kort så har man stora rättigheter i Sverige som fotograf när det gäller användandet av bilder. fotosidan.se har också mycket information och tips. |
PG Jeppsson |
Posted - 2014/05/13 : 22:17:19 Joda, jag är inte proffs. jag vill bara veta hur det funkar
Finns det möjlighet att få betalt för ens bilder? Och hur skyddar man sina allster |
Joda |
Posted - 2014/05/13 : 21:10:07 Har inte kollat så noga men BLF bör ha en del matnyttigt på sin hemsida. http://www.blf.se/ |
Improved Audio |
Posted - 2014/05/13 : 20:54:59 Det är dessvärre så det inte finns några moraliska betänkligheter i frågan. Jämför med musikindustrin där det stjäls musik i parti och minut genom piratviken och liknande.
|
Lovan |
Posted - 2014/05/13 : 20:47:30 Fota i råformat(så du kan enkelt visa på att du fotat bilden), sätt en vattenmärkning i kanten på bilden och sen så skickar du en stämning varje gång du ser bilden. Du kommer spendera mera tid i domstolar än du gör med ditt nuvarande heltidsjobb men så är det . Finns inget bra alternativ tyvärr. |