HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Inför datorköp, budgetmodel **frågor**

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
FBK Posted - 2014/03/20 : 00:47:43
Vet inte om det finns någon liknande tråd,men jag hoppas på att det finns datorkunnigt folk här som kan ge goda råd.
Jag har nu en gammal budgetmodell ifrån Compac som är segare än segast att surfa med. Varit nära att kasta ner den ifrån balkongen några gånger

Kommer köpa en stationär av typ budget modell för typ 4000-6000kr, Kommer användas bla. till att surfa här,leta/lyssna på ny musik(tex Spotify),betala räkning osv. INGEN SPELDATOR

1.Så Vilka märken bättre än andra? kvalite,få problem.
2 Vilka märken ska man låta bli helt?.
3.Har lärt mig att den ska ha rejält med internminne (min nuvarande burk) och även vettig processor, vad rekommenderas ? Läste någonstans att de senaste i3,i5 och i7 är bra. Allt annat skräp i jämförelse eller?
Mvh Per
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FBK Posted - 2014/06/16 : 20:41:58
Det blev en http://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7 och den känns som ett jätte lyft i jämförelse emot andra burkar som använts inom familjen, men ingen har heller haft någon riktig dyr dator så det säger kanske inte så mycket.
henrickpettersson Posted - 2014/05/13 : 00:01:32
Varför inte titta lite på Kompletts Home i05 packet, jag lyckades komma ned strax under 6000 kr med 120 GB SSD-disk, Intel Core i5-4440 Processor och Windows 7 Professional 64bit.

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827

Välj bara "Konfigurera själv och välj tillbehör" knappen och sedan är det bara att lägga till eller dra ifrån det man vill ha eller inte ha.

Det jag blir lite osäker på är operativsystemet, om det följer med några bloatware på köpet eller hur det är. Men jag har haft en Komplett dator innan min nuvarande dator och installationsskiva får man med, så det går att installera om operativsystemet igen på en helt ny disk. Vilket jag blev så illa tvungen att göra efter att disken som följde med datorn kraschade.
FBK Posted - 2014/05/12 : 22:46:55
HAR KOMMIT FRAM TILL DESSA DÅ JAG VILL FÖRENKLA SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT DÅ JAG EGENTLIGEN INTE TYCKER OM DATORER OCH DESSA VAR VÄL UPPE TIDIGARE SOM FÖRSLAG.
Och de klarar min budget exakt.

http://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7
Fördelar 120GB SSD-hårddisk, Ren installation av Windows 7 Professional, inga "gratisprogram/bloatware"
Nackdel Bara Intel Core i3-4130 Processor

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/ASUS-M11AD-NR023S/199875.3012/
Fördelar Intel® Core#8482; i5-4440 Processor,
Nackdelar Microsoft Windows 8 med gratisprogram/bloatware på köpet
CAB Posted - 2014/05/02 : 08:49:45
Ur ljudhänseende skulle jag välja någon apple produkt utan tvekan och på köpet slipper du problem med drivrutin och att operativsystemet "ställer om" vid uppdatering.
FBK Posted - 2014/05/01 : 22:37:13
Efter många goda råd så har jag även insett att datorer inte riktigt är min grej, men jag har lärt mig lite nytt, tack alla!

Ska försöka titta runt i helgerna framöver på tänkbara alternativ och presentera dem här efterhand, så jag tar gärna emot åsikter på vilka som kan var de bästa alternativen av dem som jag kommer titta på.

Ps. Mina utgångspunkter gällande köpet kan ni läsa om i första inlägget.
ulfn Posted - 2014/04/28 : 17:15:26
Håller med föregående talare angående Linux
Ett annat populärt alternativ där är Linux Mint.

Ulf
martinsson Posted - 2014/04/28 : 08:18:11
Ville bara nämna en sak till på ett ämne ni berört som hastigast, valet av operativsystem kan vara en avgörande faktor om man ser till datorer med en kanske något äldre eller klenare hårdvara.

Ett operativsystem påverkar väldigt mkt hur väl datorns hårdvaruresurser utnyttjas, även över tiden, flertalet system sammlar på sig en massa bråte över tid, och/eller kräver tilläggsprogram för virusskydd etc. som även de tar allt mer av datorns resurser över tid, så ett system som funkar fint de första 6 månaderna kanske blir i det närmaste oanvändbart på kleranre hårdvara efter något år eller så.

Världen av operativsystem är så fantastiskt mkt större än Mac och Windows, och sett till eventuella begränsningar hårdvaran på begagnade maskiner ser jag få alternativ från de stora två som faktiskt funkar bra i detta avseende, Mac är inte särskillt enkelt att installera på en icke Mac hårdvara (har dock aldrig provat men tagit del av andras erfarenheter) och Windows dras fortfarande med behovet av kontinuerligt systemunderhåll och skyddsprogramvara av olika slag för att upprätthålla sin ursprungliga prestanda, detta gäller även för modernare hårdvara.

Ett modernt GNU+Linux baserat operativsystem som tex. Ubuntu 14.04 är enklt att installera, lätt att använda och kräver i stort sett inget kontinuerligt underhåll för att behålla sin prestanda över tiden, lägg därtill att det är relativt sett effektivt med hårdvaran, har bra stöd för hårvara, även äldre sådan, och tillhör några av de mest säkra och stabila operativsystemen som finns att tillgå även för desktop användare i hemmamiljö.

Det ska även sägas att GNU+Linux OS är annorlunda från vad du kanske sett innan, och de kräver mer av ägaren om man vill gå på djupet, men till skillnad från i Windows och Mac äger man verkligen dessa system fullt ut, du är kung och gud etc. du har möjligheten att göra precis vad du vill med dem, och du kan se allt som sker, full transparens, något varken Windows eller Mac erbjuder, för mig personligen är dessa ett par mkt viktiga "selling points", men vi är alla olika.

Lycka till, oavsett vilken väg du väljer att gå.
ulfn Posted - 2014/04/27 : 20:33:51
quote:
Någon som vet om Vox är bu eller bä ?

Chassit som här heter Vox Define Mini verkar helt enkelt vara Fractal Design "Define Mini" (svensk produkt) och är ett väldigt vettigt chassi.
Brukar också vara tysta fläktar av eget fabrikat i deras chassin.
Detta chassit är ljuddämpat och har fläktkontroll så det går att justera fläktarnas hastighet och indirekt därmed ljudnivån, efter behov.
Om de nu har behållit Fractal Designs design i det fallet. BeQuiet som tillverkat nätaggregatet är ett tyskt företag
som gör effektiva, tysta och även tyska då nätaggregat.

Kort sagt så är det en bra kombination av komponenter, som ger en hel del av det som man också kunde välja vid ett hemmabygge.
Det enda jag skulle ha gjort direkt vore att byta ut budgetmodellen från BeQuiet och valt litet bättre från samma tillverkare.
Tydligen verkar inte fläktarna på valt nätaggregat vara särskilt särskilt tysta. Någonstans ger budgetvalen utslag...
Internminne 4GB i den billigare modellen är ev. litet knappt, 8GB som i i5-modellen är mer rimligt.

Fördelen med det chassit de har valt är att det är tacksamt att uppgradera övriga komponenter om och när man vill, eller kan.
Finns kanske bekanta som kan stå till tjänst om behovet och lusten skulle slå till?
Det är alltså ett utmärkt chassi (och kanske blir det jag skulle välja för mitt eget nästa bygge).
Massproducerade chassin från Asien som normalt används i budgetdatorer är inte roliga att hålla på med och gör inte uppgraderingar någon rättvisa.

Jag har för övrigt själv en annan BeQuiet-variant i min hembyggda PC och har byggt min systers dator med ett något större chassi från Fractal Design.

Ulf

Edit. Nu har jag lagt till allt som kändes viktigt att säga

Joda Posted - 2014/04/27 : 14:11:15
I de flesta fall är det inte chippen som lagrar data som blir utslitna även om det är det folk är rädda för.
Utan det är buggar i firmware som plötsligt gör att man inte kommer åt den eller att den dyker upp som oformaterad.
Eller andra delar i disken som strömförsörjning som kan gå sönder.
SSD är ganska binära i sitt hållande, antingen funkar dom eller funkar inte, vilket gör det svårt att veta om något är fel då man inte får någon indikering som att det låter konstigt eller tickar.

Du får skriva ofantliga mängder data innan en normal SSD börjar bli sliten:
http://techreport.com/review/26058/the-ssd-endurance-experiment-data-retention-after-600tb
Ryssen Posted - 2014/04/27 : 10:29:40
quote:
Det är firmware dom tar kol på SSD långt innan dom blir utslitna rent fysiskt.

Hur menar du med firmware tar kol på dom?
Hade en SSD som dog efter ca 3års användande,hade dock backup.
Joda Posted - 2014/04/27 : 10:06:23
Har använt Dell mycket och det har funkat bra. Fast då är det Pro delen av segmentet som riktar sig till företag.
Köpte en Dell T20 för att ha som NAS och den funkar mycket bra. Skulle rekommendera den om den inte var lite för högljudd för att passa i vardagsrum, enligt mig iaf, samt ett pipande ljud i standby. Har dock hört stationära datorer som är mer högljudda.
Dock så har den inte PCIe strömförsörjning så man får använda adapter till grafikkort. Har sett delade meningar om hur mycket PCIe porten kan ge till tex ett grafikkort utan extern strömförsörjning. Hade jag inte tagit den i drift skulle jag testat åt dig. Grafikkortet som sitter inbyggt är kraftigt nog att använda till vardags, förvänta dig inte några spel dock.

Ett riktigt klipp som NAS med FreeNAS på om man slänger i en 8GB ECC loppa.
Den är väldigt begränsad i vad man kan göra med den då det inte är standard komponenter, men för mig var det ett billigt sätt att få bra prestanda och ECC minnen.

När det gäller SSD så köp Intel. Inget annat.
http://www.pcper.com/reviews/Editorial/Inside-Look-Intels-NVM-Solutions-Group-SSD-Validation-Testing
Det är firmware dom tar kol på SSD långt innan dom blir utslitna rent fysiskt.
ninja Posted - 2014/04/27 : 09:39:09
Köp ett grafikkort till den ...
http://www.dustinhome.se/product/5010789646/dell-poweredge-t20-pentium-g3220-3-1-3mb-4gb-500gbwr/#intcmp=productbox6_startpage_WeekendRush_5010789646_140425
FBK Posted - 2014/04/27 : 08:38:59
Billigare och verkar vara okej http://www.inet.se/produkt/1517082/vox-pro-i3-win7
Någon som vet om Vox är bu eller bä ?
FBK Posted - 2014/04/27 : 00:13:10
Gjorde en liten sökning på Prisjakt och det billigaste som dök upp efter lite filtrering efter råden här blev http://www.inet.se/produkt/1517081/vox-home-i5?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Blir att sänka kraven/filtrerade för mycket
ulfn Posted - 2014/04/02 : 09:13:42
Det var ju tal om budget-modell och vad det innebär beror ju så klart på vars och ens budget, men det som brukar irritera när man har köpt en PC "från hyllan" är just att de VÄSNAS.

Det finns alltså många fläktar i en PC som kan få det att låta som en jetmotor av mindre slag.
Köpedatorer är sällan, eller aldrig, konstruerade efter annat än snål budget.
Effektiva nätaggregat är också strömsnålare i det stora hela, vilket spar pengar i andra änden.

Ulf
Ryssen Posted - 2014/04/02 : 09:03:15
Ja bygga själv är da shit.
Kan rekomendera www.sweclockers.com b.l.a
ulfn Posted - 2014/04/02 : 08:43:38
quote:
Om du är det minsta händig kan du bygga ihop en dator. Det är inte mycket krångligare än lego.

.

...och fördelen med att bygga själv är ju inte bara själva nöjet

Det ger också möjlighet att välja t ex:
-Vettigt chassi, dvs tillräckligt rymligt - och ljuddämpat om så önskas
-Bra chassifläktar som är tysta (se efter dB-värden)
-Effektivt nätaggregat, dvs "80+"-certifierat av något slag, som därmed inte behöver jobba över sin kapacitet
för att ge tillräcklig ström, vilket också gör att nätaggregatets fläkt inte behöver gå hela tiden för att kyla nätaggregatet.
Dvs blir tystare.
-mm mm

Jag själv är inte en utpräglad gör-det-själv-typ, men jag är inte dum
och har vid det här laget byggt tre datorer, till mig själv och släkten.
Fler byggen kommer...

Ulf
Anjin Posted - 2014/04/01 : 21:19:04
Köp inte en märkesdator á la HP/Dell/etc. Jag skulle mycket hellre kolla Webhallen/Inet/Dustin osv och kolla om de har några byggen att köpa.
Allra helst bygga själv. Om du är det minsta händig kan du bygga ihop en dator. Det är inte mycket krångligare än lego.

Att tänka på:
- Hårddisk i form av SSD. Hastighetsskillnaden från gamla diskar är gigantisk.
- 4-8 GB internminne räcker. Helst 8 GB.
- Inte den billigaste processorn. Helst de du skriver men titta även på AMD's varianter. Jag har för mig att deras grafikdelar slår intels (vilket kan vara bra även om det inte är en speldator).

Jag plockade ihop en liiiten dator (vilket kan vara skönt) på inet för 4400 kr. Då har den en 120 GB SSD, 8 GB minne, en AMD A8 5600k. Dock inte någon CD/DVD-läsare.
En sådan kostar 200 kr men det finns ingen anledning att köpa en sån om du kan ta den från din gamla dator. De har inte utvecklats så mycket de senaste åren.. :)
sladdbarn Posted - 2014/04/01 : 16:40:09
Märkligt då att flera av mina vänner med mac inte har problem med virus medans
flera av mina vänner med windows har problem med virus...

Men vi kommer ingenstans, vi delar helt enkelt inte åsikt
dwain Posted - 2014/04/01 : 14:31:15
Absolut inte! Det är bara en myt. Till och med apple plockade ner från sin hemsida för ett bra tag sedan en text som antydde att det var virusfritt :)

Jag har många som har strul med macar och virus! Inte helt ovanligt. Det är inte heller så konstigt. En mac är en vanlig pc med annan mjukvara i.

Jag ska säga att jag har haft mer virus i macen än min windowsmaskin som nu tuffat på i många år utan problem
sladdbarn Posted - 2014/04/01 : 12:20:25
quote:
Om det nu är grund för någon form av slutsats, vad kan man få ut av att jag haft ett virus (mask) på 20 år i mina Windowsburkar? Det var för övrigt mer än tio år sedan och jag fick skylla mig själv, då burken inte var uppdaterad (och saknade brandvägg).

Att du kan en del om datorer och har huvet på skaft?

quote:
Det finns skit till Mac, tro inget annat. Sedan är det mest fråga om annan skadlig programvara än klassiska virus, men det gäller Windows också.

Klart det finns, tror inget annat heller, men risken att få virus
på en mac är bara bråkdelar jämfört med windowsdatorer.
Ryssen Posted - 2014/03/31 : 20:27:01
quote:
Märkligt, inte ett virus på 5 år.

Jag tror mac användare har lite svårt att erkänna..
ztenlund Posted - 2014/03/31 : 19:58:39
Om det nu är grund för någon form av slutsats, vad kan man få ut av att jag haft ett virus (mask) på 20 år i mina Windowsburkar? Det var för övrigt mer än tio år sedan och jag fick skylla mig själv, då burken inte var uppdaterad (och saknade brandvägg).

Det finns skit till Mac, tro inget annat. Sedan är det mest fråga om annan skadlig programvara än klassiska virus, men det gäller Windows också.
sladdbarn Posted - 2014/03/31 : 17:39:00

Märkligt, inte ett virus på 5 år.
dwain Posted - 2014/03/31 : 12:36:52
Absolut viktigast är SSD-disk. Det är så drastisk skillnad att det är rent löjligt!

Sen om du går mac-hållet så ska du inte falla för myten att det är svårare att få virus dit. Det är precis lika enkelt som på en vanlig windowsburk idag. Detta för att mac har blivit populärt som en statuspryl bland unga :)

Jag har haft flertalet virus i min mac på bara ett par månader! Detta efter surfande på kanske något skumma hifisidor i jakt på information om olika udda märken! Även flashback var en jäkla virusmagnet såg jag!

Kör nu med antivirusprogram i maskinen så jag slipper dyngan

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000