T O P I C R E V I E W |
DahlbergAudio |
Posted - 2013/02/19 : 19:40:46 Idag så hände en sak som var så långt ifrån vad jag väntat mig så jag måste bara berätta om det. Vi bor i ett näst intill nybyggt hus ute på landet och för någon månad sedan så märkte jag att vi hade ca: 10v lägre spänning på en fas. Hifi-fasen var dessutom den svagaste av dom tre så det kopplades naturligtvis om samma dag det märktes. Ringer sedan till nätbolaget (Umeå Energi) och uppmärksammar dom om problemet och dom dyker några dagar senare upp med tillbörlig mätutrustning för att dokumentera hur det uppför sig över tid. Ca: en månad senare kommer samma kille tillbaka och plockar tillbaks utrustningen och i hastigheten så får jag kommentaren om att det ser ut att hålla sig inom normen men att dom kommer att titta närmare på resultaten och återkomma när det är klart. Jag hyser inga större förhoppningar om att dom kommer att göra något åt saken då det "håller sig inom normen" men döm om min förvåning. Idag ringer han som utförde mätningarna och berättar att dom kommar att gräva upp och byta ut ca:200m av kabeln (tydligen gammal och lite klent tilltagen) som matar vårt hus samt husen i närheten. Vi som bor längst bort har ca:400m till transfomatorstationen. |
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DahlbergAudio |
Posted - 2013/02/19 : 20:38:33 Tja nu kommer ju grävningen att ske i sommar så det är ju en bit bort. Men att byta till den starkaste kontra den svagaste fasen gav mycket positiva resultat. Anledningen till att jag hittade fenomenet berodde nämligen på att försteget började brumma nåt alldeles förskräckligt. Det är ett rörförsteg med reglerad nätdel (även B+) med en transformator som tyvärr har lite för låg sekundär-spänning. Den reglerarar inte bort särskilt mycket spänning och när primärspänningen sjönk nog mycket så blev nätdelen helt enkelt, oreglerad (=brum). |
AlfaGTV |
Posted - 2013/02/19 : 19:45:46 Det vore ju mycket intressant om du kan skriva några rader om upplevda skillnader, samt ev. uppmätta skillnader? Jag förstår om det är svårt att genomföra: samma tid på dygnet, samma sinnesstämning, samma musikkänsla etc. Intressant om du vill, så får vi ta det för vad det är?.. Med vänlig hälsning, Micke |