HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 En helg att lära känna Stockholm lite bättre?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2012/06/21 : 18:28:35
Jag och Therese tänkte ta tåget upp till Stockhom över helgen
Vi är nog främst inte ute efter "turistfällorna" som Grönan etc. utan mer att upptäcka Stockholms små smultronställen
De som man annars missar när man är i huvudstaden med jobbet mm
Att hyra två cittybikes och se mer av söder känns rätt.
Finns några andra tips om var man bäst tillbringar en sådan helg?
Vi bor på Sjöfartshotellet
/Pix
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tomano58 Posted - 2012/07/24 : 19:14:01
quote:
Hur många av oss har inte suttit och "svärmat"
med "puddingen" på Fåfängan?

CHECK
quote:
Eller tagit en bira på Kvarnen med polarna.

CHECK
quote:
Kanske jagats av "Farbro blå" för att man tagit
en vässad moppe därifrån?

blev aldrig med moppe...

quote:
Själv lärde jag mig, som 10:åring, att simma
på "Medis", eller som det egentligen heter;
Medborjarplatsens Badhus.

CHECK
quote:
Tog ingenjörsexamen ett stenkast där ifrån,
på gymnasiet vid Åsögatan.

CHECK
gcs Posted - 2012/07/24 : 18:45:55
Ett litet tips;

http://www.uppner.se/upplevelser/segway/segway-langtur
Gubben i Kalmar Posted - 2012/07/24 : 18:17:15
Det låter kul Pix!

För oss som är uppvuxna i stan kan säker
förstå vad man kan uppleva på en cykel
och sjöfartshltellet som utgångspunkt.

Söders höjder är fyllt med romantik och
dramatik.
Hur många av oss har inte suttit och "svärmat"
med "puddingen" på Fåfängan?
Eller tagit en bira på Kvarnen med polarna.
Kanske jagats av "Farbro blå" för att man tagit
en vässad moppe därifrån?

Själv lärde jag mig, som 10:åring, att simma
på "Medis", eller som det egentligen heter;
Medborjarplatsens Badhus.
Tog ingenjörsexamen ett stenkast där ifrån,
på gymnasiet vid Åsögatan.

Jag önska att jag hade kunnat vara med Er och
fått visat Er många platser av kulturhistorisk
värde. För allt är inte rivet......än.

Men Ni verkar ha lagt en god grund inför
ett eventuell nytt besök i den kungliga
huvudstaden. .


pix Posted - 2012/07/24 : 09:08:31
Hej
Tackar för alla tips
Det blev en härlig helg, med sidor av Stockholm vi inte upplevt tidigare
Bodde som sagt på Sjöfartshotellet, där cyklar lånades ut
Cyklarna användes flitigt, så vi han med att uppleva riktigt mycket på två dagar.
Rekommenderas starkt!
Mvh
/Pix
Tux Posted - 2012/07/22 : 14:12:13
Jag rekommenderar ett besök på Kungsholmens glassfabrik!
Imperial Posted - 2012/06/22 : 11:51:48
Hyra kanot är helt ok!

Denna helgen är det dock inte att rekommendera om man inte är van kanotist å känner farvattnen.

Mvh...
Mey Posted - 2012/06/22 : 11:01:56
Om man passerar Gamla Stan får man bara inte missa Sjätte Tunnan på Stora Nygatan. En medeltidskrog som måste upplevas på plats.

Nu när vädret är rätt, och om man gillar vattenburna aktiviteter skulle jag rekommendera att hyra en kanot ex.vis på Strandvägen, vid Djurgårdsbrons fäste för att sedan paddla längs den fina Djurgårdsbrunnskanalen.
Imperial Posted - 2012/06/22 : 09:42:32
Jo det är bara att slå en pling om ni kommer förbi här.

Under däck här är waf skalan avskaffad så sådant besök lär det inte bli nu antar jag

En variant för att upptäcka Stockholm är att köpa ett turist kort.
Då kan man hoppa på och av olika bussar å båtar å glida runt lite oplanerat.
Ingen lyx direkt men det funkar.

Jörgen;Du glömde en ångare...

Mvh...
ryst Posted - 2012/06/22 : 00:04:39
Ta några drinkar på Scandic Sjöfartshotellet vid slussen brukar var nice när det är sol. Rätt liten bar men bra utsikt över saltsjön ut mot grönan.

[edit]hehe, du bor där ja. Då är det bara att ta hissen till plan 7
pix Posted - 2012/06/21 : 22:18:13
Tack alla för riktigt spännande aktiviteter
Exakt den typen av saker vi hade tänkt oss
Som vanligt inser man att man har allt för kort tid för att uppleva allt
Vi får sätta oss ner i morgon och lista upp vad vi hinner med
Mvh
/Pix
hoktuna Posted - 2012/06/21 : 22:10:08
Ta en tur till skepppsholms blomman de ar en fin båt o trevlig skeppare
Bubbel Posted - 2012/06/21 : 21:53:13
Jag har hört att det skall vara en sevärdhet att kolla in Imperial'ens skuta och de saker han har under däck.

Anders
Jörgen_G Posted - 2012/06/21 : 21:19:39
Oj - jag har bott 35 år i Stockholm och har ännu inte hunnit med hälften

Mycket är redan nämnt. Mina spontana fem cent härutäver.

Om ni ska åka båt ut till skärgården, eller in på Mälaren till t ex Drottningholm eller Mariefred, vill jag framhålla de riktiga ångbåtarna. De har en annan atmosfär med sin lugna ångmaskinsrytm istället för dieselfartygens dånande motorer. Ångfartygen är Storskär, Norrskär, Mariefred, Blidösund, Saltsjön och Drottningholm.

En tur med cykel å Södermalm avslutas gärna med att fortsätta över Västerbron med en av stans allra bästa utsikter, Fortsätt utmed Norr Mälarstrand in till City och Gamla Stan tillbaka till Söder. Utmed Norr Mälarstrand finns fler vattenhål intill vattnet om man blivit törstig under cykelturen och behöver lite förfriskning.

Vill man dricka god öl och äta en enkel bit mat därtill kan utöver de redan nämnda utskänkningsställena även Monks rekommenderas. De brygger sitt eget öl och har en handfull pubar/barer/caféer/restauranger runt stan. Använd lämplig söktjänst för att finna den bäst lokaliserade för er. Inte billigt på ölfronten - men man får det man betalar för

Välkommen till Stockholm!
/Jörgen G

edit: lite språkliga korrigeringar och förtydliganden.
tomano58 Posted - 2012/06/21 : 20:22:59
Och när man ändå är på Södermalm: Vitabergsparken, Tantolunden, Långholmen, de gamla kvarteren vid Hornstull. Fåfängan är väl värt ett besök för att fika och sitta och titta ut över Stockholm.
byZan Posted - 2012/06/21 : 19:53:29
Edit: såg att Cyrus också skrivit efter jag postade, bra förslag där
byZan Posted - 2012/06/21 : 19:50:34
Tjena Pix!

Du ska göra något som jag själv skulle ha gjort för att känna min stad bättre. Men jag ska försöka ge några tips ändå.

Stockholm har en massa fina ställen och du bor ju nära ett av dessa, Fjällgatan/Mosebacke med omnejd som är fint att vandra omkring i.

Varför inte vandra på Södermalm och dess gamla arbetarkvarter, där finns också massor av bra ställen att käka på också.

Inte heller långt till Fåfängan där man kan sitta och titta på inloppet till Stockholm.

Gamla Stan är alltid roligt att gå i förutom när det är fullt med turister där Finns guidade turer som jag har hört ska vara riktigt bra?

Ta båt och göra turen under alla Stockholms broar är populärt.

Ta en skärgårdsbåt ut till någon ö man är intresserad av eller inmundiga en ångbåtsbiff med live musik kanske?

Om ni sedan vill ta er längre ut från stadskärnan så finns ju Djurgården med dess grönska, Skansen, Grönan m m, cykla är perfekt där.

Sedan finns ju museer, slott, kyrkor, Kaknästornet, Globen o s v

Har säkert missat något som är attraktivare eller roligare men någon annan får komplettera listan.

Hade jag varit hemma så hade du varit välkommen på en fika och fått sett en liten förort NV om Stockholm med ca 16-20000 invånare och de flesta boende i egnahem, skittråkigt men ganska lugnt och skönt. Sen vet jag att det finns ett hus där som det poppas ordentligt i ibland

Vet inte om något passar er? Men jag hoppas att ni får en trevlig vistelse i min stad och att den visar sig från sin bästa sida

/byZan
Cyrus Posted - 2012/06/21 : 19:36:25
Börja med att besöka terrassen på hotellet, bra utsikt därifrån.
Sen kan jag tveklöst rekommendera en tur i skärgården, http://www.stromma.se/sv/Stockholm/ det bästa som finns med huvudstaden enligt mig. Finns massor av öar att välja på för en dagstur eller en kortare tur till Drottningholm om inte hela dagen ska gå åt.

Hagaparken eller djurgården är perfekta att cykla i/på eller för en picknick.
Själv brukar jag knalla runt i koloniområdena på södermalm, fantastiskt vackert och rofyllt och man får mycket motion.
Finns även ett par olika områden med kulturhus att kika på på om man är lagd åt det hållet. Gamla Stan är också fint om man undviker turiststråken.
Undvik city om ni inte är ute efter shopping eller gillar att stressa och knuffas

Gillar man god öl så kan man gå hit http://www.olivertwist.se/ och dricka real ale, svenska öl på fat och de har även ett bra utbud av jänkare. Gillar man belgisk öl eller whisky så ska man gå hit, http://www.akkurat.se/ båda pubarna ligger nära där ni bor. Eller ett glas champagne på gondolen är ju aldrig fel.

Hoppas något passar in, vet ju inte vad ni gillar. Skriv vad ni är ute så kanske jag kan komma med fler tips.
Öppettiderna får jag reservera mig för, det är ju ändå midsommar
Hoppas ni får en trevlig helg i världens vackraste (enligt min mening) huvudstad

Cyrus

Edit:missade en länk.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000