T O P I C R E V I E W |
JonasY |
Posted - 2012/06/07 : 22:37:24 Hej!
Tänkte beställa hem en sak som skickas med TNT = utkörning = ej hemma dagtid. Min plan var att lösa detta genom att skicka till där jag (ex)jobbar, bör jag då skriva både mitt namn + företagets, typ
Företaget AB C/O Jonas Y 111 11 Svedala Sweden
Eller räcker det med mitt namn + adress? Känner mig som ni säkert förstår inte alltför intelligent när jag tvingas ställa denna fråga ... |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DMGbg |
Posted - 2012/06/08 : 22:44:16 Står ditt namn överst är det ställt till dig och transportören skall, om de är noggranna, ha din kvittens på fraktsedeln. Om du inte är på plats så kan de vägra lämna ut paketet.
Du kan adreesera paketet till din hemmadress men be om telefonsvisering. När transportören ringer kan du komma överens med dem att hämta upp det på deras kontor. (inte så praktiskt om det är långa avstånd förståss) |
Freddy |
Posted - 2012/06/08 : 19:06:04 En sak att tänka på om du beställer grejer utanför EU och skickar dem till ett företag. Då kommer tullen skicka en faktura till företaget och inte be dig som beställare om tull+moms.
Jag har själv gjort den tabben när jag beställde från USA till min sambos jobb eftersom hon jobbar på ett mindre företag. Dock ingår de i en större koncern. Tullens faktura hanmade naturligtvis på koncernnivå och där funderade ekonomiavdelningen på vem som beställt hifi prylar från USA... Det hela löste sig men jag fick tyvärr även betala lite förseningsavgifter. Min sambo var väl inte heller jätteglad på mig just då... |
Vox |
Posted - 2012/06/08 : 18:25:56 Så här skall du skriva.
Ditt namn Företagets namn Företagets adress |
JonasY |
Posted - 2012/06/08 : 11:37:41 Tack för svaren! Vox & Gubben i Kalmar, menar ni då att jag skall utelämna företagets namn helt?
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/06/08 : 09:42:25 Jag har flera gånger låtit "privat post" skickats till mig via företagets adress.
Vox förslag är del som gäller för "privat post". Och då får ingen öppna försändelsen.
"Att:" då är det tillåtet att öppna och/eller låta annan tjänsteman ta hand om försändelsen.
"Ägaren" till försändelsen står alltid överst.
"Post restante" kanske är ett annat alternativ. Det funkar kanon och man slipper företagets vaktmästeri och godsmotagning.
|
tomano58 |
Posted - 2012/06/08 : 08:58:08 att = "attention", dvs vem på företaget som är mottagare av försändelsen. |
EngelholmAudio |
Posted - 2012/06/08 : 08:38:18 Företaget AB, att Jonas Y
Tror att "att" står för attention - men nån som vet säkert?
|
Vox |
Posted - 2012/06/08 : 07:36:14 Om du skriver företagets namn överst ses det som en leverans till företaget. Skriver du ditt namn överst ska det ses som en "privat" leverans till dig och skall inte öppnas av någon annan.
Ovanstående har gällt på de företag jag jobbat på. |
Lovan |
Posted - 2012/06/07 : 22:46:00 Skriv företagets adress och att: Jonas Y. Dock kan det hamna i företagets posthantering om det är ett större företag som brukar få leveranser av TNT. Annars brukar det gå att få dem att köra ut till din arbetsplats om man ringer och säger till . Vet inte hur TNT är på det. Fedex och ups brukar inte vara några problem. |