HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Sticksåg - inköpsråd önskas? Nu med kampanjtips!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Jörgen_G Posted - 2012/06/06 : 16:39:46
Det är sticksågshandlingsdags.

Den tjugoåriga B&D som köptes för det låga prisets skull har jag egentligen aldrig gillat. Det tar sig i o f s igenom materialen jag sågar i, men jag har noll kontroll på hur...

Nu har jag bestämt mig för att handla en ny och bättre sticksåg inför nästa projekt.

Har den samlade HiFi-Forum församlingen några tips om bra och prisvärda inköp?

Och varningar naturligtvis.

Några saker vet jag redan

- jag ska inte köpa en B&D på lägsta pris

- jag tror mig veta att den nya sticksågen ska ha bygelhandtag. Jag är trots allt van vid använda dylik. Å andra sidan är jag mottaglig för argument för att istället inköpa en såndär med klump över sågbladet att hålla i.

- det ska vara en 230V maskin med sladd

/Jörgen G
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jörgen_G Posted - 2012/06/09 : 15:22:56
Ett litet tips för stockholmare och andra som har vägarna förbi och som vill handla en Bosch GST 90 E i butik till ett hyfsat pris.

Kungsholmens Järn på Fleminggatan har nu kampanj på blå Bosch och tar för närvarande 1295 riksdaler.

Länk för adress och öppettider: http://www.jarnia.se/public/Vara-Butiker/Butik/Default.aspx?butik=740

/Jörgen G
Eriksson Posted - 2012/06/08 : 21:38:53
Jag säger bara en sak i frågan - AEG
fixarstig Posted - 2012/06/08 : 21:10:52
Kanonbra köp. Lätt att jobba med, du blir inte besviken
Jörgen_G Posted - 2012/06/07 : 20:46:55
Så där då var det klart.

Gick på en liten klämochkännrunda på stan idag och kolllade in butiskpriser.

Noterade att det fanns en del tjusiga sticksågar och lite mindre tjusiga priser...

Väl hemma surfade jag in på den allra första länken M-m gav och beställde en Bosch GST 90 E och lite sågblad från Toolab.

Tack för hjälpen allihopa.

/Jörgen G
Mickel-mackel Posted - 2012/06/07 : 13:38:23
Min bästa skruvdragare är en Hitachi, även handcirkelsågen.
Hitachi gör många fina maskiner, jag har ingen aning om sticksågens status, men den är säkert OK.

Men säkert också lika dyr som en blå Bosch. ;)
emanuelgbg Posted - 2012/06/07 : 11:11:08
Hitachi skruvdragare och cirkelsågar har jag erfarenhet av och de har funkat mkt bra.
Mickel-mackel Posted - 2012/06/07 : 11:03:02
Om jag endast sågade i skivor och uppifrån och i bra arbetsställning (typ på bord) så skulle handväskemodellen fungera utmärkt.

Men titt som tätt sågar jag underifrån eller där det är så trångt att bygeln skulle ta i och då är limpan att föredra.

Min dröm är att det skulle stå en GST135CE och en GST135BCE bredvid varandra där ute i garaget, istället för en ETC-tools och en GST120E.
markusA Posted - 2012/06/07 : 10:44:00
Jag har provat lite verktyg genom åren.
Dewalt, B&D, Bosch (både gröna och blåa), Hitachi, AEG, Biltema, Tool, Festool, Hilti och säkert några jag glömt?
Det märke jag fastnat vid som hobbyist, dvs inte på jobbet... är nog Makita.
I mina ögon så har jag kunnat hitta no-nonsense maskiner som har varit starka och stryktåliga med god ergonomi och funktion.
De brukar inte vara billigast men de har funkat för mig.
När det gäller sticksågar specifikt kan jag mest bara hålla med om att "limpa" är bättre än "handväska".
Mickel-mackel Posted - 2012/06/07 : 10:30:06
Jag är alltså stenhård i men rekomendation av en blå bosch. (Och möjligen en grön om man först förvissat sig om att de gröna stickisarna har lika bra egenskaper som de blå, men det verkar ju inte så.)

Jag har nämligen två st av nästan alla verktyg, ty först har jag trott att det går bra med en billig, sen har jag köpt en som fungerar.

En blå bosch har man sen hela livet, det blir inte många kronor per år, sas.

Jag har en billig stickis som inte gör sitt jobb, och en blå bosch.
Jag har en billig toolmate cirkelsåg som klingar slirar i när det går det minsta tungt, sen en Hitachi C6BU som fungerar ypperligt.
Jag har en billig hammare som jag aldrig använder för jag får skavsår av den, sen två st Bacho. (Men nu är jag sugen på en Hultafors XL med rak klys)
Jag har en billig kap/ger från ÖoB, som aldrig får en vinkel rätt (men däremot riktigt fina ofnasiga snitt konstigt nog) och sen en Makita kap/ger, som alltid ger perfekta vinklar, men pga av den numera lite slitna klingan lite fnasiga snitt.
Dags att slipa eller köpa ny klinga, igen.

osv osv
Så kan jag fortsätta ett tag...

Men jag har börjat lära mig; sänksågen så köpte jag en Festool direkt, inget annat mög att jävlas med först ett tag.
Snörslå köpte jag hultafors direkt isf något junk från Biltem/Jula, där snöret plötsligt släpper från spolen eller nåt sånt, när man står uppe på ett tak samt att alla affärer är stängda just då.

Så mot slutet har jag börjat plana ut, med endast ett vettigt verktyg i garaget, istället för en dammsamlare + ett godkänt.
Mickel-mackel Posted - 2012/06/07 : 10:16:20
Jag har förövrigt, förutom min BOSCH GST 120, en Alpha tools, eller var det kanske en ETC-tools sticksåg.
Den rekommenderar jag inte heller. Det går inte att få ett 90° snitt i något som helst material om man samtidigt sågar en kurva.
Sågar man spikrakt och sakta och försiktigt kan det bli nästan 90° i tunnare material.

Jag sågar endast gipsskivor med den numera, och hoppas att gipsdammet snart mördar möget.

Annars kan jag alltid låna ut den till sura grannar och andra ovänner.

Eller att man går ut i garaget ett fredagkväll om gäst har hållt på och talat om att billiga verktyg är lika bra.
Så ritar man två cirklar i två bitar 22mm golvspån och sen tävlar man om vilken maskin som gör snabbaste hålet med rakaste kanterna.
sladdbarn Posted - 2012/06/07 : 09:47:29
Jag har Biltemas blå (vad den nu heter?) och jag rekommenderar den inte.
Jörgen_G Posted - 2012/06/07 : 06:36:34
Min egen erfarenhet av gröna Bosch i allmännhet, inte enbart sticksågar, är att de är ungefär som B&D i samma prisläge när det gäller precision, prestanda och hållbarhet. Nu är i och för sig de erfarenheterna inte så omfattande och ligger några år tillbaka i tiden.

I tester jag letat upp inför stundande köp får gröna Bosch sällan bra betyg.*) Personer i min närhet som använder olika gröna boschmaskiner ger inte grejorna särskilt bra omdöme. De suckar mest över att de varit snåla och skulle köpt en blå istället. (Undantag den där lilla gröna skruvdragaren)

Verkar vara mycket bling med gröna Bosch; mer coola features än bra grundfunktioner.

/Jörgen G

*) edit: Gröna Bosch dåliga testresultat var en av orsakerna till att jag ställde frågan här. Ville bl a ha besked om hur blå Bosch är. Och det har jag ju fåttt
Mickel-mackel Posted - 2012/06/06 : 23:07:44
Ja nu har väl DeWalt mer än en modell, och alla är väl inte lika "dåliga".
Men jag har fått rapporterat en del problem från DeWalt-ägare.
Problem såsom blad som ideligen lossnar och allt för mycket vibrationer.
Inte acceptabelt hos en maskin som kostar som andra inom proffssegmentet.

Men åter till Bosch. Ibland undrar jag lite hur de gröna Boscharna står sig jämfört med de blå?
Slänger Bosch in samma teknik i båda? Eller var sparar dom in i så fall...
Sen vet jag inte riktigt vad gröna kostar, men ev är grön bosch ett budgetkap. Fast jag har alltså ingen aning.
jojje Posted - 2012/06/06 : 20:47:22
http://www.youtube.com/watch?v=-REHGtoIMTU

Bosch 135ce har jag sedan flera år och den är helt kalas, kostar ju en slant men den räcker nog min livstid ut skulle jag tro
Jörgen_G Posted - 2012/06/06 : 20:45:30
Så jag pojkar - inte kivas.

Tack för nya inspel. Jag har nu - som vanligt - fått klart för mig att jag ska gå på det "lägre proffssegmentet" för att få en såg jag är nöjd med.

Handväska eller limpa tror jag inte spelar någon roll egentligen. Det blir att slå till när ett erbjudande jag inte kan säga nej till dyker upp.

/Jörgen G
Mey Posted - 2012/06/06 : 20:16:34
Det beror lite på hur mycket, och till vad man kommer använda den till.
Bosch är ett mycket bra val oavsett om det är en handväska eller inte.

Senaste stickisen jag köpte var en Makita handväska på kampanj för ~600:- och för de pengarna är den ett kap (sic!)
DahlbergAudio Posted - 2012/06/06 : 20:09:43
Jag har en batteridriven Dewaltsåg och den är mycket bra
Samma såg finns även med sladd.
RuneStone Posted - 2012/06/06 : 20:06:26
quote:
Vad du än gör... Köp inte en DeWalt, för då blir du lika besviken som med din B&D, bara fattigare.

Varför inte ?
Jag har själv en DeWalt sticksåg och är mycket nöjd med den.. Har inte märkt att den skulle vara sämre än någon annan..

Sticksåg med bygelhandtag är det väl inte just någon som använder ?
Enda anledningen till att köpa dessa är väl att dom brukar vara billigare..
Det är ju omöjligt att använda sågen upp och ned.
Jörgen_G Posted - 2012/06/06 : 19:35:35
Tack - bra svar med mycket info.

Efter att ha läste forumtrådarna du länkar till förstår jag nu skillnaden mellan bygel och limpa. Inser att jag använder sticksåg så att limpa förmodligen är det bästa för mig.

Noterade dessutom att den lokala järnaffärern hade rea på Bosch blå när jag gick förbi idag. De hade emellertid stängt idag. Undrar om de har några sticksågar kvar...

/Jörgen G
Mickel-mackel Posted - 2012/06/06 : 18:14:54
http://www.jula.se/sticksag-med-bodygrip-750-w-gst-150-ce-023012

Jag har väl en föregångare till denna, i princip.
Men den här är bättre på flera punkter.

Jag är väldigt nöjd i alla fall.

edit:
Vad du än gör... Köp inte en DeWalt, för då blir du lika besviken som med din B&D, bara fattigare.
Mickel-mackel Posted - 2012/06/06 : 18:12:10
Bosch uppfann sticksågen och gör fortfarande världens bästa stickisar.

Som budget i proffssegmentet:
GST 90
http://www.toolab.se/produkt/GST-90-E-GST90E-Bosch-Sticksag-sticksagsblad
Eller världens bästa, GST 140, med bladstyrning och allt.
http://www.toolab.se/produkt/GST140CE-Bosch-Sticksag

Bygelmodeller, eller handväskor verkar inte vara så populära bland proffs i sverige, och köps därmed gärna från england eller tyskland.
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gst150bce-150mm-780w-bow-handle-jigsaw-240v-p12558

Läs även:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/160809-sticksag-limpa-eller-bygel.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/162251-basta-sticksag-under-2000-a.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/104574-bosch-gst-135-bce-runt-1500kr.html

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000