HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dåligt ljud på konserter

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
more10 Posted - 2012/06/03 : 11:28:25
För några år sedan var jag på Sweden Rock, och blev grymt besviken på ljudet på stora scenen. Man kunde hör basarnas talspolar slå mot bakstycket.

Härom veckan var jag och Blomman på Judas Priest. Ljudet var ju förfärligt. I och för sig på Hovet, men ändå.

Igår var jag på Deadmau5. Här var det konstiga resonanser och dist i basen. Det var på Söderstadion, kan det bli stående vågor mellan läktarna? Jag gick hem innan det var slut.

Är det här en trend? Fler som har liknande erfarenheter?

11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
more10 Posted - 2012/06/03 : 21:16:29
Jag tänker i alla fall fortsättningsvis lägga mera pengar på utrustning och mindre på konserter. Ska väl se Stooges på grönan i alla fall, det är ju hur billigt som helst, och Stooges ska ju låta illa :-)
hoktuna Posted - 2012/06/03 : 16:36:56
Waters i globen va bra.
martinsson Posted - 2012/06/03 : 16:32:43
quote:
Annars brukar det överlag vara dåligt ljud på konserter, dock brukar det låta rätt ok om man ställer sig precis framför ljudteknikern..

Detta är ett problem som det jobbas intensivt på, det finns många lovande system därute som löser många av dessa bekymmer på teknisk väg (se länken nedan) men ingen teknik i världen kan ersätta en erfaren tekniker, och det är där det tyvärr ofta brister.

http://www.youtube.com/watch?v=_cL96sSMzgg
RuneStone Posted - 2012/06/03 : 13:37:26
AC/DC på Ullevi 2001 hade grymt bra ljud, rejält högt men ändå rent.

Sepultura på Swedenrock(2005?) hade också suveränt ljud, näst största scenen.

Annars brukar det överlag vara dåligt ljud på konserter, dock brukar det låta rätt ok om man ställer sig precis framför ljudteknikern..
Mickel-mackel Posted - 2012/06/03 : 13:24:26
Jag var på Waters - Tha wall i globen.
Jag tycker ljudet var rätt bra. Jag hade i alla fall inte väntat mig bättre, men oroat mig för sämre.

Nu är jag ju ingen van konsert-besökare, så min åsikt är kanske inte helt att lita på.
ztenlund Posted - 2012/06/03 : 12:36:54
quote:
Numera har jag formgutna proppar som kostar två sedlar á fyrsiffrigt belopp. Det är inte mycket som slår dem, av allt jag hittils provat.

Jag vet... Gjorde dylika för flera år sedan och har både 15 och 25 dB till dem.
Mey Posted - 2012/06/03 : 12:28:18
Numera har jag formgutna proppar som kostar två sedlar á fyrsiffrigt belopp. Det är inte mycket som slår dem, av allt jag hittils provat.
Kontentan av den aktuella kvällen var att ljudet var för högt (och därmed blev det skränigt) för den lilla lokalen och ljudteknikern märkte inte det (eller brydde sig inte).
ztenlund Posted - 2012/06/03 : 12:11:05
quote:
Var på Tyrol en gång, när det spelades så vansinnigt högt så man var absolut tvungen att ha öronproppar, som dock förstörde ljudet.
Efter en del trixande hittade jag ett mellanläge för propparna som släppte igenom en viss mängd av det önskade ljudet som gav ett totalt sett acceptabelt (men inte mycket mer) ljud.

Medicinen mot det är formgjutna öronproppar av rätt sort, men tyvärr är den ganska dyrt. Annars finns det betydligt bättre doningar än skumgummivarianten också, även som köpevariant.

Tyvärr hjälper det ju föga mot när det bara låter allmänt illa och inte bara högt. Dock så låter det ofta ändå mycket bättre med bra proppar eftersom örat inte direkt uppskattar den vrålhöga volymen som är gängse.
Mey Posted - 2012/06/03 : 11:57:17
Knepigt det där.
Var på Tyrol en gång, när det spelades så vansinnigt högt så man var absolut tvungen att ha öronproppar, som dock förstörde ljudet.
Efter en del trixande hittade jag ett mellanläge för propparna som släppte igenom en viss mängd av det önskade ljudet som gav ett totalt sett acceptabelt (men inte mycket mer) ljud.
Jobbigt när man missar musikupplevelsen pga. den här sortens krångel.
mayday Posted - 2012/06/03 : 11:41:31
Såg Judas Priest i Karlstad(några år sedan), ljudet var så uselt att man inte kunde höra vilken låt som spelades. Misstänkte att ljudkillen var redlöst berusad av ljudet att döma.
opethic Posted - 2012/06/03 : 11:37:35
Det verkar vara svårt att få till bra ljud på utomhusarenor?
På Hovet kan jag bara minnas Opeth och Dream Theater, mycket väl godkänt ljud där.
På Club 700 i Örebro har jag ju varit ett antal gånger och där är det riktigt bra ljud.
Globen däremot är alltid uselt ljud i...

Men jag tror inte att det är någon trend direkt, kanske bara en önskan att spela starkare än vad som är lämpligt med den utrustning och lokal man har?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000