T O P I C R E V I E W |
Bardis |
Posted - 2012/05/18 : 18:17:47 Har just börjat skjuta med pil och båge. Köpte en compoundbåge och några pilar.
Någon på forumet som är duktig på bågar? Problemet är att kabeln släppte i ena fästet. Det sitter en metallklämma runt kabeln för att forma en ögla. Kabeln liksom gled ur klämman. Hur får jag tillbaka kabeln i klämman? Eller är det bara att köpa ny? Var gör man det i så fall? |
20 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bardis |
Posted - 2012/06/02 : 17:10:13 Nu funkar båge igen. Köpte en sträng från Tacticalstore. Ganska pilligt att trä och spänna strängen. Spände bågen med spännband. |
RuneStone |
Posted - 2012/05/25 : 19:49:40 http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/17177-anvaend-raett-baagpress/ |
Bardis |
Posted - 2012/05/25 : 10:39:27 Nej! Bågen är nerställd.
Någon som vet hur man strängar om en compoundbåge? Antar jag behöver en bågpress? Kan göra om snickarbänken till bågpress. Hur ser en sådan ut? |
RuneStone |
Posted - 2012/05/25 : 07:13:27 Är bågen spänd till max ? De flesta bågar går att justera. Jag hade min på 40-45 pund när jag sköt in siktet och tränade upp tekniken.. Finns liksom ingen vits med att ha båge ställd på 70 pound när man ändå står på 5 meters håll och försöker pricka mitten.. idag är den ställd på ca 60 pound och jag står på 10-15 meter.. Förhoppningsvis får jag ställa den på 70 och stå på 50 meter i slutet på sommaren..
Målet är att sätta en hel serie inom en snusdosa på 50 meter.. |
Bardis |
Posted - 2012/05/24 : 16:09:13 Beställde en ny originalkabel i dag. Kommer i nästa vecka. |
Bardis |
Posted - 2012/05/23 : 21:50:42 Aha! Nu ramlar poletten ner. Releaser är en bra grej. Men det går att dra strängen snett med en sådan med,om man vrider handen som håller bågen.
Får jobba med tekniken att spänna bågen och att hitta rätt ställning. Det är viktigt att stå i siktlinjen från början och låta strängen komma till dig. Knepigt med en stark båge när man är nybörjare. |
RuneStone |
Posted - 2012/05/23 : 21:17:03 kolla på denna videon så får du se hur jag menar. http://www.youtube.com/watch?v=AJoxJJjcQFU&feature=player_embedded#! |
Bardis |
Posted - 2012/05/23 : 10:00:12 Att träffbilden varierar beroende påhur man släpper strängen är helt klart. Men att den skulle hoppa av verkar otroligt. Hur menar du?
Har fått förklarat för mig att min båge måste ha en kabel av stålwire. En spunnen kabel blir för snabb och snärtig, då kan saker gå sönder. Får nog beställa en ny?! |
RuneStone |
Posted - 2012/05/22 : 21:07:37 Hmm.. ok.. en releaser är nästan ett måste.. Det är väldigt lätt att vrida strängen innan man släpper varpå strängen hoppar av.. Det finns billiga releaser att köpa..
Jag tycker du ska kolla om det finns någon klubb i närheten där du kan få hjälp att komma igång.. det är mer att tänka på än man tror och jag är inte tillräckligt erfaren att hjälpa dig då jag själv är nybörjare.. |
Bardis |
Posted - 2012/05/22 : 11:02:43 Har alltid varit sugen på att testa bågskytte. Nu fick jag tillfället att köpa en båge till rätt pris. Så det är en lite billigare båge som sälj under namnet Cobra. Nej använder inte releaser. |
RuneStone |
Posted - 2012/05/21 : 20:35:44 det borde inte vara något problem.. du har troligtvis fått en feltillverkad sträng, eller en som helt enkelt är slut..
Bågstängar som går av och liknande ska man ha respekt för, det är väldigt stora krafter i en pilbåge...
Då jag hade min båge ställd på lägsta och höll på att skjuta in siktet missade jag tavlan och satte pilen 4cm in i timmerväggen..
Vad är det för båge du har ? Använder du releaser ?
|
Bardis |
Posted - 2012/05/21 : 12:07:23 Det finns originalkabel och sträng att köpa. Är det lönt med tanke på vad som hänt med den förra? De påstår dock att de inte haft några reklamationer tidigare. |
Bardis |
Posted - 2012/05/21 : 06:09:13 Om bågen kan spricka när strängen går av måste jag nog kontrollera det! |
RuneStone |
Posted - 2012/05/20 : 23:13:06 Byt bågsträng, eller åk till någon med ordentliga verktyg som kan pressa ihop det åt dig..
När det släppte var bågen spänd ? Om sådant var fallet så skall båge kontrolleras. Om man släpper bågsträngen utan pil eller om strängen går av kan hela bågen gå sönder. Du måste kontrollera hela bågen så den inte fått strukturella skador. Det kan vara svårt också att få på strängen utan en bågpress, så mitt tips är att åka till en butik eller prova hitta någon aktiv i närheten som kan hjälpa dig.. Kolla på detta forum http://www.jaktsidan.se/ipb/forum/95-baagjakt/ där finns många duktiga som kan svara på frågor och kanske även hitta någon med utrustning i närheten.. Annars har du några butiker här: http://www.bagaropilar.com/se/ http://www.bagskyttebutiken.se/ |
Bardis |
Posted - 2012/05/20 : 20:02:12 Trasig ögla. Har avlägsnat krympslangen från metallhylsan.
|
Bardis |
Posted - 2012/05/20 : 18:31:15 Här är öglan. Detta är sidan som fortfarande hänger i hop. Men den har börjat glida. Se den lite hoptryckta kabeln. Det sitter en metallhylsa under krympslangen som skall hålla i hop kablarna.
|
Bardis |
Posted - 2012/05/20 : 18:25:55 Jo hann skjuta bort några pilar. Det är ett väldigt tryck i den där bågen. Var på bågskyttebanan och fick för mig att testa hur långt den gick. Det gjorde den! Jag tyckte banan var väldigt lång. Men pilen försvann i fjärran långt över vallen in i skogen där det är värsta träsket. Hittade aldrig pilen igen.
Hann bara testa lite på 20m. Med pinnsiktet rätt inställt träffar jag målet varje gång. Om jag minns rätt är utomhustävlingar för herrar på 40-70m. Det är nästa utmaning. |
coldcut |
Posted - 2012/05/19 : 23:56:08 Hann du skjuta något innan bågen gick sönder? Det ser ju så enkelt när man tittar på proffsen, men anar att det snarare är tvärtom.. |
Tobbe_L |
Posted - 2012/05/19 : 22:17:25 Om jag kommer ihåg så kan jag fråga en jobbarkompis på måndag. Hon är ruggigt duktig på bågskytte. |
mayday |
Posted - 2012/05/19 : 19:56:51 Oj, höll på med bågskytte när jag var runt 11-13år. Hade en stålsträngad compound, men kan inte för mitt liv minnas hur gick till väga med byte osv... |