HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kalkbortagningsmedel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
U1 Posted - 2012/02/04 : 10:43:23
Vad använder ni för medel när ni ska ta bort kalk från kakel på ex. toaletten, samt var köper ni det? Har testat "ica" varianter men det blir inte riktigt bra...
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2012/02/25 : 14:03:14
Jag har haft samma problem och lösningen för mig blev att jag köpte en ångtvätt på Biltema för 245:-. Det är nu snart tre år sedan och jag har inte sett några gröna alger efter den behandlingen. Jag tycker att en ångtvätt är bland det bästa man kan investera i, den går också att använda på fläckar som sitter på textilier och att rengöra bilen invändigt.
Thzar Posted - 2012/02/25 : 13:02:54
YES
U1 Posted - 2012/02/25 : 12:07:50
Citronsyra funkade utmärkt! Tack för tipset!

Nu nästa städproblem, på vår balkong har vi ett trädäck, tänkte olja det men har lite alger eller något annat grönt lite här och där. Något bra tips på att få bort detta?
omar Posted - 2012/02/17 : 19:26:06
klorin
U1 Posted - 2012/02/07 : 16:29:43
Då provar jag citronsyra då. Tack för hjälpen :)
byZan Posted - 2012/02/04 : 12:02:37
Citronsyra är bra och fungerar i rätt koncentration.

Själv tog jag ett medel (konc) vi använder i arbetet för att lösa kalk, betong/cement/fix som hamnat i olika typer av spill-/dagvattenledningar av någon anledning. Toalettstolens porslin mådde inte bra av syran vid upprepade behandlingar.
Nu sitter det ett filter på inkommande vatten som neutraliserar vattnet till ett ph-värde som är bra för både toa, ledningar, kaffebryggare m m.
Pac Posted - 2012/02/04 : 11:36:04
Citronsyra-lösning funkar bra i Göteborg
gcs Posted - 2012/02/04 : 10:50:18
Försök med citronsyra eller vinsyra som finns i din livsmedelsaffär. Ättiksyra kan också vara användbart. Det är också något som man ofta har hemma. Jag tänker på hur man blir av med kalk i sin kaffebryggare, ättiksyra. Så brukar vi göra.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000