HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Skumt på Firefox

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Jamo Posted - 2012/02/01 : 11:37:20
När jag satt och surfade med Firefox så öppnades ett fönster där jag erbjöds uppdatering av Firefox. Jag accepterade, och en långsam "nedladdning" med hastigheten 8 kB/s började och pågick en stund innan jag fick felmeddelande att nedladdningen avbrutits. Jag kör bredband så uppdateringar brukar gå mycket snabbt. Den sedvanliga säkerhetsfrågan från Windows om jag tillåter uppdateringen dök heller inte upp. Man börjar undra vad som händer. Någon annan som råkat ut för något liknande?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
whiskyman Posted - 2012/02/09 : 17:19:13
Ja Windows Vista visade sig vara en ren katastrof här hemma.mvhKristofer
ztenlund Posted - 2012/02/06 : 21:34:59
Ja, du ser.
whiskyman Posted - 2012/02/06 : 13:59:43
Eller mer klart Windows Vista.För nu på Windows 7 flyter allt och ser ut som det skall, dvs även Mozilla. FirefoxMvhKristofer
whiskyman Posted - 2012/02/05 : 20:12:12
Ja det verkar som jag använt en för gammal version.mvhKristofer
whiskyman Posted - 2012/02/05 : 20:08:34
Dina kunskaper om IE behöver nog uppdateras. Microsoft har länge försökt bli av med bastarden IE 6,

Ja det verkar ju så.mvhKristofer
whiskyman Posted - 2012/02/05 : 20:07:48
Jag har talat med Pac om dessa saker.Men okey då är det något fel med den Mozilla som jag använt.mvhKristofer
ztenlund Posted - 2012/02/05 : 19:33:52
quote:
Forumet,s grundkodning verkar ange att sidan skall vara 800x600.Denna kodning kan man i många browsrar hoppa över och själv bestämma upplösning på sidan.

Jag förstår inte var du får det ifrån. Det finns några ställen som är kodade i bredd, medan nästan allt har fri bredd och ändrar sig efter fönstrets storlek. Notabelt är dock "Reply to topic", som går att ändra till några olika bredder, och rutan för att skriva PM. Den senare är väldigt liten, det vet jag, och det är till och med så att jag gjorde ett förslag på ändring i asp-filen för ett bra tag sedan. Tyvärr är det hårdkodat så att man måste ändra direkt i mjukvarans filer. Efter detta så började en lång period med strul (inte relaterat till detta) varpå det inte blev av att försöka bredda den rutan.

Fast det är ju enkelt; om du anser att forumet generellt är kodat för den bredden så borde du kunna peka ut var i sidans kod detta finns.

quote:
Men håller man sig till de regler som finns från WWWC vilket en del versioner av Firefox gör och även en del andra browsrar som de gamla Netscape så skall sidan visas i 800x600. Men det torde bero på att forumet skapats 02 då man kunde göra som man ville, inte minst så ignorerar Microsoft WWWC i sin Internet Explorer.

Hur det skulle förklara att det skulle se konstigt ut i just Fx förstår jag inte alls. Inte heller ser det annorlunda ut i Fx för mig än Opera eller IE 9. Det som däremot inte ser jättebra ut är om man manuellt säger åt (finns under F12) IE 9 att köra i standardläge (den kör i "quirks mode" för att anpassa sig till den omoderna tabellayouten), men det har ingenting med själva bredden på forumet att göra. Även Fx kör i quirks mode, vilket sker automatiskt. Hur du lyckas få det att se dåligt ut i just Firefox förstår jag inte. Om det nu verkligen är så låter det som om du lyckats ställa om webbläsaren på något sätt så att den inte anpassar sig beroende på sidan man är inne på.

Dina kunskaper om IE behöver nog uppdateras. Microsoft har länge försökt bli av med bastarden IE 6, som stämmer in på den beskrivning du ger. Att Microsoft skulle ignorera W3C stämmer inte i dagsläget. För varje version efter IE6 har man förbättrat webbläsaren just vad gäller att följa standarder. IE 8 och IE9 är inte så dåliga som du vill låta påskina.

quote:
Att du inte känner till detta förvånar en del eftersom jag påtalat det flera gånger.

Om det du skriver stämmer, oaktat PM-funktionen (som är ett tillägg om jag minns rätt), så borde betydligt fler klaga på att det ser konstigt ut i just Firefox. Om jag ser efter så är det ganska stor andel av de som är inne som kör någon Mozillavariant.

Nu är ju, som nämnts många gånger förut, tanken att vi ska byta ut mjukvaran. På det området har det av olika anledningar varit stillestånd ett bra tag, men vi har börjat titta på det igen. Så det är inget försvar av hur mjukvaran är beskaffad i sig, men jag tycker inte att din beskrivning i det här fallet verkar vara överensstämmande med verkligheten. Du får gärna peka på vad som stödjer din tes, men hittills har jag inte lyckats förstå det.
mayday Posted - 2012/02/05 : 17:59:33
Testar chrome nu, verkar snabbt och enkelt. Har även Safari även om jag inte testat det alls i princip förutom på min iPhone då.
whiskyman Posted - 2012/02/05 : 16:57:45
Forumet,s grundkodning verkar ange att sidan skall vara 800x600.Denna kodning kan man i många browsrar hoppa över och själv bestämma upplösning på sidan.

Men håller man sig till de regler som finns från WWWC vilket en del versioner av Firefox gör och även en del andra browsrar som de gamla Netscape så skall sidan visas i 800x600. Men det torde bero på att forumet skapats 02 då man kunde göra som man ville, inte minst så ignorerar Microsoft WWWC i sin Internet Explorer.

Att du inte känner till detta förvånar en del eftersom jag påtalat det flera gånger.

MvhKristofer

Edit: flyttade text så att det inte skulle bli något missförstånd.
ztenlund Posted - 2012/02/01 : 15:09:59
Förutsatt att det var en äkta ruta så låter det helt enkelt som att servern programmet laddade ned ifrån var överbelastad. Version 10 kom väl alldeles nyss så det var väl många uppdateringsfunktioner som tyckte att det var en bra idé att ladda ner samtidigt som din.

Att HiFiForum inte skulle se klokt ut i Firefox känner jag inte igen, även om jag inte använder den webbläsare i huvudsak. Så fasligt segt är det inte och det har blivit bättre, men snabbast är den nog inte heller å andra sidan.
whiskyman Posted - 2012/02/01 : 14:43:53
Mitt förslag är att du byter till Google Chrome. Jag har gjort det och hade länge Firefox, men den är så slö numera och eftersom jag även använder G-mail så var inte valet så svårt.

Träffade på samma som dig innan jag bytte.Ja dessutom så såg hififorum inte klokt ut på den mozilla som jag använde och när jag testat senare så kvarstår problemet.mvhKristofer

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000