HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Finns det fler Sci-Fi fans här??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2011/11/02 : 19:27:15
Själv älskar jag science-fiction, både som film och bok.
Just nu försöker jag läsa Red Mars/Blue Mars/ Green Mars utav Kim stanley Robinson, men det går lite långsamt pga stress och fullt schema.

Jag har läst en massa av Stephen Baxter, Orson Scott Card, Robert Heinlein, Isaac Asimov, Ray Bradbury, Arthur C Clarke, William Gibson mfl. Tyvärr har mitt läsande fått ge plats för att bla hänga här och tjafsa horn mm.

Berätta gärna om vad ni gillar och varför?
Mvh Johannes.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2011/11/06 : 18:46:58
Det fanns i några inlägg några kuliga citat, men det här slår nästan det mesta. Ur Michael Moorcocks besynnerliga Slutstriden (The Final program) kan man läsa följande:

Tillströmningen hade börjat, och smått misstänksamma gäster kände sig för på stämningen på stället innan de började slå sig lösa. Där fanns turkiska och iranska lesbiskor med sina stora houriögon som liknade ögonen på sorgsna, kastrerade katter, franska skräddare, tyska musiker, judiska martyrer, en eldslukare från Suffolk, en frisörkvartett från Englands sista återstående amerikanska fäste - Columbiaklubben vid Lancaster Gate; två feta nuckor; Hans Smith från Hampstead; Shades; fjorton antikhandlare med exakt samma sortiment från Portobello Road, trötta i ansiktet under tyngden av sitt eget självbedrägeri; en arbetslös polsk-fransk putsare, som en av antikhandlarna hade haft med sig; en popgrupp som hette Deep Fix; en popgrupp som hette Les Coques Sucrés; en lång neger; en puckelryggig veterinär som hette Marcus; den svenska flickan och en läcker yngling; lilla Miss Dazzle, som en av dem upptäckt på El Vino's på jakt efter mr Crookshank; en irländare som kallades Poodles; litteraturredaktören på Oxford Mail och hans syster; tjugosju medlemmar av Special Branch; en heterosexuell; två små barn; den berömde framlidne Charlie Parker, som just hade kommit hem från Mexico under sitt alian Alan Bird - han hade hållit på att reda upp sina affärer i åratal; en dyster psykiatriker från Regents Park som hette Harper; en stor mängd fysiker, astrologer, geografer, matematiker, astronomer, kemister, biologer, musiker, munkar från ett upplöst kloster, trollkarlar. arbetslösa horor, studenter, greker, advokater; en albino som tyckte syn om sig själv; en arkitekt; de flesta av eleverna från läroverket i närheten som hade hört oväsendet och kommit dit; de flesta av deras lärare; en grönsaksodlare; mindre än en Nya Zeeländare; tvåhundra ungrare som valt friheten och chansen att tjäna en snabb hacka; en symaskinsförsäljare; mödrarna till tolv av barnen från läroverket; fadern till ett av barnen från läroverket, fast han inte visste om det; en slaktare; en annan knarkhandlare; en statslös; en liten målare; och flera hundra andra individer som inte omedelbart kunde identifieras.
soundbrigade Posted - 2011/11/06 : 17:14:33
Alfred Bester är en annan specialförfattare. Hörde honom tala om siff författarskap och sitt företga Screw-U på ett sf-con i Stockholm i början av 70-talet.
Joda Posted - 2011/11/06 : 16:09:30
Liftarens guide till galaxen trodde jag var så självklar att den inte behövde nämnas.

Serien är bättre än filmen iaf.
soundbrigade Posted - 2011/11/06 : 13:09:26
Jag var ett SF-fan på 60- och 70-talet, något som delvis gått över. Jag klarar inte av att se rymdfilmer längre eller filmer som är för spejsade öht.
Däremot kan jag fortfarande läsa böcker även om dåtidens favvoförfattare, Michael Moorcock är lite svårsmält. Dock är ju hans Mars-trilogi suverän för att inte tala om hans böcker om Karl Glogauer där Moorcock i en bok gör noteringen att han avlidit. Det höjde, sade han i en intervju i herrtidningen Penthouse, försäljningen kraftigt. Behold The man är en udda berättelse om en tidsresenär som åker 2000 år bakåt i tiden bara för att finna att jesus är en utvecklingsstörd person och själv tar plats på korset efter en kärleksakt med Maria - riktigt blasfemiskt.
Michael Moorcok har samarbetat med rockmusikerna i Hawkwind och hade ett eget band med samma namn som gruppen i The Final program - Deep Fix. Jag har en skiva med Deep Fix och jag är så överväldigad av den besynnerligt oväntade musik som spelas.

Nåväl, tillbaka till science fiction.
Till mina favoritförfattare hör definitivt Clifford D Simak som har en underbar romantisk stil. Way Station (Porten till stjärnorna) är bland det vackraste som skrivits i genren.
Lite i samma stil är C S Lewis Perelandra-trilogi. Avslutningen, Vredens Tid, är ett mästerverk som beskriver hur fascismen tågar in i samhället och hur våra hjältar understödda av naturens krafter bekämpar den. Mycket filosofi och religion i de tre böckerna som börjar med Utflykt Från Tyst Planet.
Issac Asinovs Stiftelse-böcker är också ruggigt bra om man orkar läsa igenom dem; hur många är de??
Någon nämnde Stephen Donaldson; hans böcker är suveräna. Uppföljaren till de två krönikorna om Thomas Covenant, böckerna om spelvärlden är kanske ämnade för en lite yngre publik men otroligt spännande.
Jag läste mycket H P Lovecraft också, och gruppen med samma namn är representerade med två (tre) urstyva album i min skivsamling.
dahlfalk Posted - 2011/11/06 : 10:58:07
Jag är helt klart en sci-fi fan, dock så har jag lite svårt för "Star Trek modellen" av sci-fi utan föredrar lite mer åt "cyberpunk" hållet till. William Gibson, Bruce Sterling, Neal Stephenson mfl. Läste nyligen en bok av Greg Egan, en författare jag lyckats missa helt, som föll mig i smaken.

Annars är det mycket skräck också, Lovecraft, Allen Poe. Läser förövrigt Anders Fagers Samlade Svenska Kulter just nu vilken kan rekommenderas om man gillar Lovecraft.
bmxx Posted - 2011/11/06 : 00:59:19
Hoppas att dom gör fler filmer på guiden. Jag vill se kossan som serverar sej själv..
miaber Posted - 2011/11/06 : 00:20:55
Men liftarens guide till galaxen är väl inte scifi utan historia?
CarlssonH Posted - 2011/11/05 : 22:53:19
Älskar själv både Sci-Fi och skräck, gärna en blandning av både och.
Alien filmerna har jag sett ett antal gånger, Resident Evil filmerna likaså men naturligtvis kan jag gräva ner mig i "vanliga" Sci-Fi filmer också.

När ni nämner böcker inom denna genre så tycker jag det är konstigt att ingen nämnt Douglas Adams och hans Liftarens Guide Till Galaxen, antagligen den bästa och roligaste Sci-Fi bok som någonsin skrivits.
Joda Posted - 2011/11/04 : 18:30:59
-Well I suppose it's just the thought of a little..Mylar and glass being the only thing separating a person from...nothing.
-It's impressive what "nothing" can do to a man.

-This landing is gonna get pretty interesting.
-Define "interesting".
-Oh God, oh God, we're all going to die.

https://store.qmxonline.com/Serenity-Define-Interesting-T-Shirt_p_92.html

Har dock förtärt mer spel än litteratur på sista tiden.
Om man nu inte räknar Farscape som det tittas på när det gäller seriefronten.
Har just introducerat Firefly för en arbetskollega. Så det blir firefly för n:te gången =)
bmxx Posted - 2011/11/04 : 02:22:29

Måste säga att det görs ganska lite bra Sci-Fi generellt. försökte ta till mej Battlestar galactica, såg allt, det funkade inte, har gjort några försök på Firefly och lite olika Stargate-generationer men dom har inte fastnat.

Men det har väl hänt att jag sett några avsnitt Star Trek..

Det började på åttiotalet med T.N.G sedan vidare till Voyager, efter det tillbaka till originalserien en sväng, och så lite DS9. För ett och ett halvt år sedan började jag kolla ALLT inklusive filmerna i kronologisk ordning (enligt Stardate). Nu finns det inget mer att titta på.. Det känns tomt.. Mitt moraliska kompass håller på att avmagnetiseras.

Star Trek, the fan series gills inte!

Contact av Carl Sagan Är en klar favorit när det gäller film.
http://www.imdb.com/title/tt0118884/

Världens skönaste citat.
-The fact that it recorded static isn't what interests me.
-Continue.
-What interests me is that it recorded approximately eighteen hours of it.

Comus Posted - 2011/11/03 : 21:16:40
quote:
Orson Scott Card - Enders spel

Kan bara hålla med Mickel-mackel om denna bok, ligger högt på min SF-lista.

Har alltid haft svårt för Fantasy men måste få slå ett slag för Stephen Donaldsons trilogi:
Furst Nids förbannelse, Kraften som bevarar samt Ondskans sten.

Dessa tre böcker handlar om Thomas Coventant, en författare som drabbas av spetälska och pga detta får se sitt liv slås i spillror.
Han hamnar i en annan värld där han förväxlas med en forntida hjälte och behandlas som en frälsare mot den onda makt som hotar landet.

Mycket välskrivet och fängslande.

Det finns en till triologi (som kom senare), inte lika bra men fortfarande läsvärt.

lindvall Posted - 2011/11/03 : 15:51:49
David Brin med Uplift-böckerna är gillade av många. Storyn går ut på att man "lyft" olika raser till en högre intelligensnivå, bland annat delfiner och apor. Detta är den gängse utvecklingen av arterna i universum. Men det finns ett par mystiska gåtor, vem lyfte människorna och vilka är the progenitors, som enligt traditionen började lyftandet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Uplift_Universe
mayday Posted - 2011/11/03 : 12:37:17
Älskar sci-fi!
Andreas A Posted - 2011/11/03 : 11:10:49
Bara inväntar på att vintern kommer, sen ska jag plöja ner mig i Stargate Atlantis och Universe! Förra vintern drog jag igenom Star trek Enterprise och började på Voyager men av någon anledning gillade jag inte Voyager så gav upp efter 2 ses..

Firefly är riktigt bra som sagt, synd att dom slutade göra serien men vi fans fick ju i alla fall en film efter några år(Serenity) Jag hade hellre sett vidare på serien men.. :)
Mickel-mackel Posted - 2011/11/03 : 11:05:09
Du ska alltså se till att läsa Robert A. Heinlein - A.B. Magi.
Fast det har du kanske redan gjort.
Melker Posted - 2011/11/03 : 09:49:30
Vill bara tipsa om att TV4-sciencefiction har sänt hela månbas alpha eller Space 1999 som den egentligen heter. Nu håller de på med den riktiga Battlestar Galactica och de har visat Dr Who fån början, ja de svartvita, suddiga 50-tals serierna också. Sedan är det "alltid" Star Trek också Voyager och DS9 är det som går nu men de har visat Enterprise också.

Jag brukar få kriga lite för min uppfattning att det inte är SF om det finns magi inblandat. Vad tycker ni?

M
martinsson Posted - 2011/11/03 : 07:12:54
Håller med ! Jag insåg för min egen del redan tidigt att jag var en nörd, började bygga högtalare när jag var 9 år gammal, C64, Amiga etc. och nuförtiden sådär 20 år senare.. bygger högtalare, lär mig Linux och Unix och tittade senast igår på Seaquest med den eminente, dock tyvärr bortgångne Roy Sheider i rollen som Captain Nathan Bridger :) jo nog är man gla i sci-fi, och en nörd så det ryker om det :)
Circlomanen Posted - 2011/11/03 : 05:16:31
En bra lista på bra SciFi som jag hittade:

http://scifilists.sffjazz.com/lists_books_rank1.html

Jag tycker ofta att "storslagen" SciFi mest blir rymdopera med en massa politiskt tjafs, vilket jag är allegrisk mot. Jag läser SciFi för att det blickar framåt och det tar sig förbi gränserna av dagens ganska tråkiga värld.
Fuling Posted - 2011/11/03 : 00:04:13
Måste erkänna att jag har vissa böjelser åt det hållet, ja. (Vilken nörd har inte det förresten?). Senast blev det Metro 2033 av...någon ryss som jag tappat namnet på. Kanske inte sci-fi i ordets rätta bemärkelse men nog så bra.
imaster Posted - 2011/11/02 : 22:41:46
quote:
Peter F Hamilton och Alastair Reynolds liger på nattduksbordet :) Sci-Fi är kalas, serier som firefly (grym) och startrek mfl går inte av för hackor :)

Firefly är ruskigt bra! Synd att de bara gjorde en säsong (men det verkar vara så med alla serier jag gillar: Space: Above and Beyond, Carnevale, Firefly...)
martinsson Posted - 2011/11/02 : 22:04:48
Peter F Hamilton och Alastair Reynolds liger på nattduksbordet :) Sci-Fi är kalas, serier som firefly (grym) och startrek mfl går inte av för hackor :)
sopwith Posted - 2011/11/02 : 22:04:08
är man uppvuxen och marinerad med Månbas Alpha, Star Wars, Blixt Gordon, Buck Rogers, V mfl så är man för evigt lost in space..., det släpps alldeles för lite sci-fi filmer numera.
imaster Posted - 2011/11/02 : 22:02:18
Två favoriter som båda gränsar till fantasy är ju Dune av Frank Herbert och Snare av Katharine Kerr. Även lite Lovecraft får väl genereras SF eller SF-horror (The Colour out of Space t.ex.)

Jag är stort fan av både SF och fantasy men tyvärr har SF-delen tagit stryk av att många fans (på nätet främst) är så otroligt dryga och övertygade om att 'deras' litteratur är vägen till framgång och välstånd. Därför blir det tyvärr inte av att man tar så allvarligt på deras rekommendationer...

quote:
Jag och Stefaeri snackade lite om sci-fi och tycker att det verkar som att det knappt skrivs någon ren sci-fi idag.

Det är fantasy för hela slanten nuförtiden.

Det sägs mycket så i SF/F-kretsarna också. Locus Mag gör ju en årlig sammanställning av årets utgivna titlar baserat på genre och där SF hade ungefär 200 nya titlar hade Fantasy 600. Då är inte horror inräknat i fantasy som annars är brukligt utan har en egen spalt.

Däremot, eftersom SF inte är så modernt, så släpps det nog mer kvalitetstitlar i SF eftersom de ska tilltala endast de mest kräsna. I fantasy är det extremt mycket vampyrer och Urban just nu och jag ska villigt erkänna att det inte är mina två favoritgrenar av genren - även om det finns undantag (som t.ex. Dracula av Bram Stoker (vampyr) och Hounded av Kevin Hearne (urban)).

EDIT: Locus Mags genomgång av 2010 that is...
Mickel-mackel Posted - 2011/11/02 : 21:45:51
Jag och Stefaeri snackade lite om sci-fi och tycker att det verkar som att det knappt skrivs någon ren sci-fi idag.

Det är fantasy för hela slanten nuförtiden.

Jag kan rabbla upp och tipsa om alla klassiker som alla redan vet om.

Istället tänkte jag tipsa om några lite mer okända, en del gränsar lite mot fantasy eller någon annan genre, men jag tipsar så här ändå.
Det är iaf inte = tolkien m.fl.

Ursula K Leguin - Shevek.
Ett tankeexperiment i romanform om en rent anarkistisk värld, på en måne som kretsar runt en planet där en
hyperkapitalistisk stat finns som motvikt och att jämföra med.
Ingen bok för den som väntar sig en massa rymdskepp och rymdkrig.

Orson Scott Card - Enders spel.
Småbarn med unika förmågor värvas till militär träning för att skapa de nödvändiga militära befälhavare som jorden
behöver för att vinna kampen mot en annan civilisation som anfaller oss.
Oerhört sug i boken, går ej att lägga ifrån sig.
Jag lånade ut den till en kompis, dagen efter kom han tillbaka med den, hålögd, ty han hade inte kunnat sluta läsa.
Mest psykologisk och sociologisk roman.

Vonda N McIntyre - Om gräs och dis och sand.
Absolut mer fantasy-inrikting.
Men oerhört charmig bok, som skissar på en annan tid, en annan värld.
Både enklare men ändå sinnrikare än vår.
Denna bok har dock ett problem. Den svenska översättningen saknar sista kapitlet. När jag köpte den så fick jag
en bunt kopierade papper med sista kapitlet som någon entusiast har översatt.
Jag har hört att anledningen skall vara att förläggaren helt enkelt tappade bort sista kapitlet av översättningen,
men lät boken gå i tryck ändå.
solhaga Posted - 2011/11/02 : 21:29:32
Jag antar att ni har läst hela serien?

Rama II (1989) ISBN 978-0-553-28658-8. På svenska Rama II (1991).
Garden of Rama (1991) ISBN 978-0-553-29817-8. På svenska Ramas lustgård (1992).
Rama Revealed (1993) ISBN 978-0-553-56947-6

De är riktigt bra!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000