T O P I C R E V I E W |
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 10:43:38 Funderar på att köpa sportbromsskivor till min SAAB 95. Det står att de skall vara behandlade så de står emot rost. Funkar det bra? Tycker det ser så fult ut när navet och kanten är rostiga när man kör med öppna snygga alufälgar. |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/10/08 : 09:29:06 Ingen rost på skivorna på din svarte då Lech?  |
Lech |
Posted - 2011/10/07 : 23:41:58 Nej jag har inte provat dem, Sannolokt är dom bättre i de flesta avseenden.
Att det skulle vara ytrost på skivorna tycker jag själv är ett litet problem trots öppna snygga al.fälgar. VIKTIGARE DÅ ATT DOM FUNKAR SOM AVSETTS . A OCH O. Ett bromsande i vanlig takt rensar ju rent från ytrost. Kanterna är och förblir som dom är. //Lech
|
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 22:25:08 Lech har du provat just Biltemas sportskivbromsar? |
Wheels |
Posted - 2011/10/07 : 21:37:41 Ahh, förstår Bardis vad du menar. Har man börjat irritera sig på något så... |
Lech |
Posted - 2011/10/07 : 21:35:05 Rostar, Det är ju nästan sant.
Bromskivor "rostar" om de står oanvända i fuktig miljö.Det finns dock ( dyra ) som avviker. Bl.a Mercedes 500 SL kan stå i många år utan att det syns. Metallurgin/blandningen i soppan spelar på kronor och ören språket. Biltema är väl inte det mest rekommendabla i detta syfte. Bromsar gör dom men rostar gör dom ... Mvh Lech |
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 21:31:04 Nicket Wheels förpliktigar! Känns inte som du tittat på ett par skivor bakom några smäckra alufälgar. Navet och kanten på skivan rostar. Speciellt om man har ventilerade skivor med bred kant med lufthål. På äldre skivor kan lufthålen nästan försvinna. Visst slitbanan där klossarna ligger an kan man inte göra mycket åt om man inte kör med keramiska sivor. De är däremot astronomiskt dyra. |
Wheels |
Posted - 2011/10/07 : 21:19:42 Förstår inte riktigt frågan? Alla bromsskivor rostar om man inte bromsar.
|
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 20:29:11 Ja.Den är snart ett samlarobjekt nu när fabriken snart läggs ner. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/10/07 : 19:20:43 Det ser lovande ut.
Industrin jobba för fullt på att öka "rost-trögheten" utan att "göra våld på naturen".
Så det lär nog dyka upp många typer av "coatings".
Var rädd om Din SAAB, Bardis! |
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 17:14:59 Hittade detta:
DACROLIT / DACROMET
Dacrolit är en beläggning som består av zink- och aluminiumflagor i ett bindemedel av kromat. Beläggningen blir jämnt fördelad utan svaga ställen påskuggade partier. Den är metallgrå med sidenmatt yta.
Dacrolit bibehåller sin korrosionskyddande förmåga i temperaturer upp till 250 grader. Elförzinkningens kromskikt bryts ner vid 70 grader.
På senare år har allergiproblem i samband med Cr6+ (sexvärt krom) aktualiserats. Dacroliten klarar gränsvärden uppsatta av bilindustrin.
Svartfärgad Dacrolit erhålls genom ett organiskt toppskikt.
Sammanfattning:
Med Dacrolitmetoden har vi fått en beläggning som:
- är anodisk i förhållande till stål. - ger ett överlägset korrosionsskydd - ej ger upphov till väteförsprödning. - ligger under gränsvärdet för Cr6+.
Skriv ut produktinformation
Källa: Sveriges Galvanotekniska Förening
|
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 17:11:36 Ringde butiken och frågade vad beläggningen heter. Dacromat. |
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 16:52:18 De är belagda med något. Vad var det nu igen sircom... någonting |
emanuelgbg |
Posted - 2011/10/07 : 15:40:46 Har de galvat skivorna då? Nä tror du får räkna med rost om de står en dag eller två i regn. Så är det här på västkusten iaf. |
Bardis |
Posted - 2011/10/07 : 12:56:55 Kvittar välan? Inte snyggt med rost på en sådan heller. Någon som provat Biltemas sportbromsskivor? |
opethic |
Posted - 2011/10/07 : 10:57:03  Är det en sådan här SAAB 95a?

|