HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra kaffekvarn, jag går bet, hjälp mig

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Claes_Ireland Posted - 2011/09/18 : 13:21:15
Hej, vill köpa en bra kaffekvarn men det går åt skogen.
Mitt sätt att göra kaffe:
1. Jag väger bönorna innan jag mal, sparar aldrig kaffe i behållaren på kvarnen.
2. Mal klart och häller det malda kaffet dit det ska, aeropress, brygg, moka, espresso

Så, mala bra från rejält grovt till fint. Den ska inte behålla massa pulver i sig när du är klar, det är här alla bra kvarnar går åt helvete. Jag byter bönor hela tiden, jag vill inte blanda dem, plus att jag väger bönorna, allt ska ut.

Så, de bra kvarnar jag hittat, är mazzer mini, men har behållaren för det malda kaffet på sidan, så massa kaffe kvar i gången från malskivan till behållaren. Macap M4, samma sak.
Sen dök Mahlkönig vario home upp, jag trodde jag var hemma, men den mal den grova änden av spektrat dåligt, men den behåller ingen pulver kvar i sig.

Har jag missat något i klassen som är mal bra, från espressofint till grövre än franskpress grovt, och har behållaren rakt under malverket?

Jag har just nu 6 påsar kaffe igång, lite väl många men 3 är det minst, jämt.
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HLindgren Posted - 2011/09/29 : 12:24:51
@Matrixen, också läst att den är OK men inte mer, klarar inte espresso riktiggt, men annat funkar ju. Som den Bosch vi har hemma. Värdelös till allt utom press, där är den ok men inte mer. Så där letar vi ny, och gärna en tyst som vår stora Mazzer.
Claes_Ireland Posted - 2011/09/24 : 22:22:58
Den är ok, inte mer tyvärr, läste på lite om den, den var en kandidat.
Pac Posted - 2011/09/24 : 14:02:08
quote:
Ha ha, kunde varit bra förutom att de sprängde budgeten med 6 gånger.
Tänk att pengar alltid sätter käppar i hjulen...
Matrixen Posted - 2011/09/24 : 12:47:59
Har precis beställt en Kitchenaid Artisan.... mer eller mindre på utseende o byggkvalitet. Någon som har erfarenhet av denna, eller sett läst/hört några omdömen?
Claes_Ireland Posted - 2011/09/24 : 11:01:58
Jag maler 17-18.50 gram bönor varje gång, beror på bönan såklart. Har en given mängd vatten, så det är mängden böna jag varierar, inte vattenmängd, även om den påverkas minimalt av mängden böna. Sen finns malningsgrad och vattentemp, kontakttid mellan kaffe och vatten kvar, så det räcker till. :)

Men, jag ser så fram mot den här kvarnen, kika på bilderna här, malningsresultatet är ju bara så fiiint. :) Kika en bit ner i tråden där de visar malresultat på vit tallrik.
http://www.toomuchcoffee.com/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9122
mace Posted - 2011/09/23 : 16:32:00
Lite OT.

quote:
häller man i 14g bönor får man ut 14g malt kaffe.

Jag har ibland funderat på om vikten är densamma före och efter malning
Mängden luft i malda bönor är större än i omalda, tänker på ballong, tom-uppblåst
Jag skulle kunna ta ett paket vacuumpackat och se vad det väger före och efter öppnandet, inte riktigt detsamma men..

Skillnaden är säkert oerhört liten.

On-Topic igen

Jag bankar till lite lätt på det halvhårda locket till bönbehållaren på vår gamla kvarn. Luftstöten blåser nog ut 90% av kaffet i doskoppen.

M
Claes_Ireland Posted - 2011/09/23 : 16:20:07
Ha ha, kunde varit bra förutom att de sprängde budgeten med 6 gånger.
Pac Posted - 2011/09/22 : 06:55:20
Med de kraven du har(inget kvar av bönorna i kvarnen + lätt omställbar i ett stor spann) så skulle en kvarn avsedd för koppning sitta som en smäck.

På de koppningar jag varit på har det alltid använts Ditting KR804-kvarnar. De har stora kvarnskivor och är ruggigt lätta att byta malgrad på. Förvisso en monsterkvarn, men de är designade så att de rensar helt rent i kvarnhuset när bönorna tar slut, häller man i 14g bönor får man ut 14g malt kaffe.
JonasY Posted - 2011/09/20 : 12:53:13
Kul! Själv är jag nöjd med min Wilfa (eller, Hugin som min heter då jag köpte den på Coop för 399 en gång i tiden) så länge jag bara kör Aeropress. Men till nästa höst när jag (förhoppningsvis) skaffat lägenhet och jobb skulle det vara trevligt med något lite snyggare. Sen kanske man vill passa på och lyxa till det med en espressomaskin också ...
Claes_Ireland Posted - 2011/09/19 : 21:56:55
Den som är beställd är handjagaren som Jonas Y så snällt lade in här, du är min hjälte för den här månaden. Grymers.
Claes_Ireland Posted - 2011/09/19 : 21:55:57
Där var den beställd, samt undre lagret till harion, nu kommer jag att ha två handkvarnar som är bra. Yihaa.
Jag har också bestämt mig vad det blir för kvarn om jag köper en elektrisk en, det blir en baratza virtuoso preciso
som ska mala grovt bra också. Alla bekymmer är över!!!!
Micke Y Posted - 2011/09/19 : 21:14:45
Använder en Wilfa som jag köpte på CDON.

Micke
Claes_Ireland Posted - 2011/09/19 : 21:05:03
Oj, såg att det går att beställa på sidan, måste fått en sneträff vid första besöket, då stod det inget pris eller så.
Sen har de en moddningssats till min lilla hario, ett lager, i botten av "burren", så maler den grovt bra också. Hurra.
Ampalang Posted - 2011/09/19 : 20:47:11
Om det är Wilfan du menar så köpte jag min på Mediamarkt tex...
Claes_Ireland Posted - 2011/09/19 : 20:43:18
Läst på nu och den där kanske det blir, om den går att få tag på. Jag gör nästan enbart aeropressar, så justera den hela tiden är inte nödvändigt. Mina "espresso" är till mjölk espresso ändå, knappar för det mesta, och det går att mala ok med den kvarn jag har nu. Men, köpa en verkar inte helt lätt?
Claes_Ireland Posted - 2011/09/19 : 20:12:36
Jo, jag har redan en hario handvev, men den är mer än helt värdelös för grövre malning. Det finns inget som håller fast "botten" av inre delen av kvarnen, så är du vevar drar du den i sida också. Så, blir allt från turkiskt damm till gram stora bitar. Fint maler den helt ok, så för espresso är den väl ok.

Anfimen, lider av vad alla sidutblås har, den behåller massa kaffe, flera gram, om du inte ska skaka på den.

Så, det är ett måste att den maler rakt ner tyvärr.

Handkvarnen var maffig men det tar sån tid att mala, i alla fall med min lilla hario, den där kanske är bättre?
Ampalang Posted - 2011/09/19 : 18:42:06
Personligen kör jag också Wilfa, använder den till Presso, Aeropress och Mokabryggning.
JonasY Posted - 2011/09/19 : 18:24:13
Är ju knivar så det kommer vara ett "trevligt" spektrum av olika kornstorlekar. Värdelöst. Finns ingen anledning att köpa en billigare kvarn än en Wilfa (om man vill ha en elektrisk).
Ampalang Posted - 2011/09/19 : 16:13:46
AlfaGTV... hur har du koll på kornstorleken med den där?
AlfaGTV Posted - 2011/09/19 : 09:49:22
Nu får jag väl smäll på fingrarna, men jag tycker faktiskt att den superenkla Bosch MKM6003 fungerar utmärkt för åtminstone bryggning.
Visst, den slår sönder bönorna men är lätt att hålla ren, lätt att dosera och det blir aldrig en massa kaffe kvar i...

Mvh Micke
Ampalang Posted - 2011/09/19 : 09:21:02
http://www.riktigtkaffe.se/content.php?178-Kaffekvarn-test
plind Posted - 2011/09/19 : 09:00:59
Måste du ha en kvarn med behållare då? När du mal så pass små portioner åt gången kan du väl ha en som mal direkt ut, en Anfim tex.
JonasY Posted - 2011/09/19 : 00:00:29
Den här verkar fet!

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?33857-Pharos-Grymmaste-handkvarnen-n%E5gonsin

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000