T O P I C R E V I E W |
mabron |
Posted - 2011/06/01 : 21:34:18 Någon som vet vad som egentligen gäller? Har haft ett antal telefoner på reklamation. Fall 1: Dottern hade en telefon som aldrig riktigt fungerade . 5-6 månader var hon utan telefon efter 4 inlämningar så fick vi en ny. Vi ville häva köpet men det gick inte utan vi fick ett tillgodokvitto på inköpssumman.
Är det egentligen godtagbart?
Fall 2: Dotter nr 2 har en telefon som aldrig riktigt har fungerat . 5-6 månader var hon utan telefonen och kunde då inte utnyttja sitt abonnemang. Efter 4 inlämningar så får vi en ny telefon också här. Också här vill vi häva köpet, det går inte . Däremot så kan vi lämna den som dellikvid för inköp av något annat. Men då för vad den kostar att köpa idag 5-600:- mindre än vad vi gav.
Samma fråga: Är detta godtagbart.
Har försökt att läsa på konsumentverkets hemsida men blir inte riktigt klok, verkar som om det är upp till säljaren. Tacksam för svar. Första fallet är väl inte så mycket att göra nu men det andra vore bra att få input vad som gäller och hur man skall agera.
Kan tillägga att tillverkaren inte har några planer på att på något sätt gottgöra allt strul detta har givit oss. (Vi hade 3 st (olika modeller samtidigt inne för rep av detta fabrikat)
|
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
mace |
Posted - 2011/06/04 : 15:49:13 quote: 5-6 månader var hon utan telefonen och kunde då inte utnyttja sitt abonnemang.
Detta kan ni begära kompensation för, t.ex. de 5-6 hundra som skillnaden i pris är idag. Hur stor var kostnaden för abonemanget under 5-6 månader?
M |
mabron |
Posted - 2011/06/04 : 14:25:05 jo tyvärr så är det väl så man får tolka det......men det är ju inte glasklart att läsa sig till.
|
ahultin |
Posted - 2011/06/04 : 11:24:01 Ett hävt köp betyder just att du lämnar igen varan och får pengarna tillbaka för det du betalat för varan (minus en eventuell "nytta" du haft av den - fast enda gången jag behövt betala för det var när jag fick häva köpet av en fabriksny bil...). Jag har fått lämna igen en vara pga fel till någon av elkedjorna (minns inte idag vilken eller vad det var för vara) - och de ville ge mig ett tillgodokvitto. Jag stod på mig och hänvisade till KKL varpå jag fick pengarna i handen....så det kan ju funka...även om man inte kan säga att konsumenten har en ovillkorlig rätt att häva köpet.
KKL säger - "Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet."
I ditt fall så har ju säljaren till slut avhjälpt felet - genom att lämna en ersättningsvara. Som jag tolkar det så faller möjligheten att häva köpet bort, eftersom du fått en ersättningsvara. Dock så skulle man kunna hävda att du/ni borde ha rätt till en ersättningsvara under tiden som er är på lagning (eftersom ni inte kan använda varan som det är tänkt).
|
mabron |
Posted - 2011/06/02 : 13:34:18 Jag har läst detta flera ggr utan att få det helt klart vad som gäller. Kan ju läsas som om det är upp till säljaren vad som gäller???
Har jag rätt att häva köpet ? Häva köp måste innebära pengar tillbaks och inga tillgodo eller liknande ??
|
mace |
Posted - 2011/06/02 : 13:18:42 Hoppas dett hjälper
quote: Fel på vara Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren. Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
#8226;kräva att felet avhjälps #8226;kräva omleverans av en ny, felfri vara #8226;få prisavdrag #8226;få ersättning för reparation #8226;häva köpet och få pengar tillbaka #8226;hålla inne betalning #8226;få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren. Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.
Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
Betala ersättning
Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.
Vänta med betalning
Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.
Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara: #8226;utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt, #8226;inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen, #8226;prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara, #8226;andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil. Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.
Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten. Läs mer om skadestånd via länken till höger på den här sidan. Tänk på Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda: 1.Det ska finnas hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada. 2.Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll. 3.Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det. 4.Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret. För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.
Senast granskad: 2010-11-03
|
mabron |
Posted - 2011/06/02 : 11:35:29 Hej! Jo 1.5 timme i veckan enbart på telefon... |
rannagarden |
Posted - 2011/06/01 : 22:39:32 På KO´s sida finns en funktion till höger där man kan söka fram sin kommuns konsumentrådgivare. De har svaret på dina frågor. |
|
|