T O P I C R E V I E W |
M_G |
Posted - 2011/05/30 : 20:16:20 Jag har ett stort dilemma. exet har bestämt sig för att flytta till england tillsammans med vår dotter. Jag är dock VÄLDIGT skeptisk till det hela när jag har en stark känsla av att det kommer hämma hennes språkliga utveckling en hel del, och det är något som redan nu släpar efter väldigt mycket. Hon är 2år och 7 mån, kan max 15 ord och kan ännu inte sätta ihop orden till meningar. Hon kan för övrigt förmedla sig väl genom kroppsspråk, förstår när man pratar med henne och hör som hon ska så det är enbart talet som släpar.(tror det beror på otrygg tillvaro på grund av flera flyttar det senaste året) Vad tror ni mer insatta inom barnpsykologi om hennes språkliga utveckling och även mentala utveckling om de skulle flytta till ett nytt land? Finns det kanske tom någon fellow forummedlem som är psykolog som har några synpunkter på det hela?
|
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Sthomas |
Posted - 2011/06/03 : 10:47:05 Här är min erfarenhet: Min grabb sa inte mycket de första 3-4 åren och vi brydde oss inte så mycket. Det var det andra barnet och man tog det lite lugnare. Men efter 4-års åldern så har han pratat nära nog oavbrutet. Alltid haft toppbetyg i språk. |
M_G |
Posted - 2011/06/01 : 22:48:35 Visst är det så att det känns förbannat tungt att hon kanske ska lämna sverige. Fast jag kommer ha henne lika ofta och länge som nu, (8dagar i månaden) även fast hon bor i england så kommer det förändras när hon börjar i skolan. Hur som haver, tack för alla svar. Det känns skönt att veta att jag inte borde oroa mig allt för mycket över hennes tal. :) |
CarlssonH |
Posted - 2011/05/31 : 10:03:13 2 år och 7 månader gammal, ca 15 ord och kan inte sätta ihop meningar än... Ta det lugnt, min son pratade knappt när han var 3 år gammal, han lärde sig att om man "grymtar" och visar med kroppen så förstår folk (föräldrar) ändå.
Sonen prioriterade motorik och koordination stället, cyklade som en galning på sin 12-tummare med stödhjul när han var 2, stödhjulen åkte av när han var 2 år och 11 månader (han började trickcykla på ramper innan han var 7).
Språket kom nästan över en natt strax efter att han fyllt 3 och när han var 4 pratade han som vilken annan "normal" 4-åring som helst.
I övrigt så håller jag med de andra som svarat och hoppas att ni kan hålla kontakt med varandra. Personligen skulle jag nog göra allt för att INTE dottern skulle hamna i ett annat land om jag inte själv skulle flytta dit. |
EngelholmAudio |
Posted - 2011/05/30 : 22:04:18 Jag är heller ingen expert på området men har åxå hört att innan 6-8 års ålder är då man har chansen att lära sig prata ett språk utan brytning.
Jag har hört och läst om aktivt och passivt ordförråd, dvs det som talas och det som förstås. Ditt barns aktiva är alltså 15 ord. Jag gissar att förståelsen spänner över flera ord?
Finns det inte talböcker på svenska? Svenska visor på mp3? Går det hitta nått stöd som gör att svenskan hålls vid liv samtidigt som den goa chansen till utomlandsvistelse tas till vara på?
Personligen hade jag varit mindre orolig för språket och desto mer ledsen för distansen mellan barn och fader.
|
ztenlund |
Posted - 2011/05/30 : 21:56:10 Jag vågar abslut inte säga någon om det specifika fallet (någon sådan expertis saknar jag helt och hållet), men som de andra skriver så kan det vara en stor möjlighet till tvåspråkighet. Det är under barndomen som man verkligen kan lära sig att tala ett språk "felfritt" och utan brytning. Alla vet ju hur de flesta svenska politiker brukar låta på tv när de ska hålla tal på engelska... Inte så fantastiskt för det mesta. "Do jo want brick lunch?", liksom.
Jag har haft förmånen att vara mycket utomlands när jag växte upp så min engelska är också rätt bra. Franskan som jag försökte lära mig via lektioner i skolan, not so much...
Nu vet jag inte vad ni har för förhållanden gällande vårdnaden och det är givetvis din rätt att hålla det för dig själv, men i normalfallet kan inte ditt ex bara bestämma på eget bevåg att hon ska plocka med dottern till England. Det finns en anledning till att alla vårdnadshavare behöver skriva på för att man ska kunna hämta ut pass åt barn. |
theseal |
Posted - 2011/05/30 : 21:20:27 Utan att veta något om din dotter M_G så är hon generellt i en ålder där hon tar till sig språk på ett sätt som hon aldrig igen kommer att göra. Jag kan bara hoppas att hon tar till sig engelskan också och att talet kommer igång och hon kommer då ha två språk.
Min äldsta son (5år) bor halvtid i en engelskspråkig miljö sen han var tre och han förstår det mesta och talar en del. Detta är ovärderligt att få med sig två språk ifrån denna unga ålder.
Jag bara hoppas att du och din dotter har möjlighet att fortsatt ha bra kontakt och att språket kommer igång. |
mace |
Posted - 2011/05/30 : 21:15:30 It's never a good time... för den språkliga utvecklingen, men en livserfarenhet som är ovärderlig.
Vi flyttade när våra barn var 3 & 5 Det älsta barnet gick hos logoped när vi flyttade (småländska uttalet) Vi flyttade i feb. Sonen började i skolan direk, dottern fyllde 4 under sommaren och började skolan samma höst.
Vi föräldrar pratade 99% engelska hemma och det dröjde inte länge förrän bägge barnen flöt över till engelska (Brissle like)
Thank You, sweets och ice cream var nog de första orden. Inom 9-12 månader pratade de flytande engelska. Men svenskan försvann aldrig. Grabben hade det kämpigt de sista 18 månaderna. Grav dyslexi upptäcktes när vi kom till Sverige. När vi flyttade tillbaka efter nästan sju år så kom den fram ur gömmorna ganska kvickt.
Vi, alla fyra, ångrar inte någonting
Ett But dock!!! Om det är viktigt att välja rätt skola i Sverige, då är det löjligt viktigt i England
M |