HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 radiostyrd eldriven tävlingsbåt (DIY)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
martinsson Posted - 2011/04/13 : 00:17:13
Tjenare !

Till sommaren ska jag tävla mot ett gäng kompisar med radiostyrda motorbåtar, reglerna är som följer :

1. Egenbygg skrov
2. Max 1m skrovlängd
3. Eldrift

Så jag tänkte genst på något brushless baserat drivsystem samt aluminiumskriv (1mm) som jag fixar fram själv.

Jag har fått tips på att ta drivsystemen från antingen traxxas spartan eller kyosho twinstorm ve och sedan eventuellt trimma lite.

Vad ddet skrovet beträffar har jag haft en del galna ideér men har nu gått tillbaka mot tradiotionellt v skrov med en längd på ca 600-800mm.

Får att få fram en bra mall för skrovet tänkte jag försöka få tag i pappersark med 1mm tjocklek, helst i större storlek för ett fullskalebygge.

Det blir med andra ord att rita, vika och klippa tills man får fram en skrovform man tror på, sen tar man mallen och ritar upp den på en alu skiva och upprepar processen.

Frågan är, vart i göteborg hittar jag papper som duger till ovanstående, och om ni har tips på drivsystem så mottages även detta mkt tacksamt.

Jag siktar på 30-40 knop (55-70 km/h) och ytskärande propeller.

Helst skulle jag vilja tillverka skrovet i påsk i Kalmar, dvs om jag hinner få fram något tills dess.
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
govinda Posted - 2011/04/15 : 19:42:41
Tycker den här är häftig:http://www.youtube.com/watch?v=c_itlow9u5g

Ingen elmotor och kanske inget snabbbygge men inspirerande

mvh
Circlomanen Posted - 2011/04/15 : 19:26:48
Viktiga saker är att inte fördela tyngden ut i stävarna, men gärna ut i sidorna för en större masströghet i sidled. Jag hade nog hellre satsat på en flerskrovare då man får en bättre stabilitet med mindre vikt.
Vikt är ondska. Masströghet längdskepps är ondska. Luftmotstånd är ondska. En liten vinge i både för och akter gör underverk för att hålla den på kurs. Nån typ av servosystem för att hålla fören nere borde kunna göra underverk vid 50 knop. Kom ihåg att en liten 1 mm tjock rundstav/tråd som sticker ut ur skrover har lika mycket luftmotstånd som ett roder med korrekt NACA-profil. En 6 mm wire i riggen på en 35 fotare ger lika mycket motstånd som en stor vingmast!!

http://www.delftship.net/?height=825&width=1680

Gratis och kompetent. Funkar i Wine....
martinsson Posted - 2011/04/13 : 23:08:49
Tackar för tipsen !

Jag kommer att köra på alu därför det är enklast och snabbast, ett 600mm traditionellt v-skrov, strykjärnsformat sett ovanifrån, med en max bredd på ca 300mm precis vid akterspegeln och en fribordshöjd på 100mm.

Sett från sidan kommer skrovet vara ca 10mm lägre i fören via en lång radie, detta för att minska risken för eventuella luftfärder.

Tjockleken kommer bli 1mm, borde inte bli så tungt att släpa fram genom vattnet tycker jag, men jag vet att det inte blir lika lätt som era förslag ovan, jag prioriterar enkelheten i bygget helt enkelt.

Har ni några tips på vilket lim man ska använda för att sammanfoga aluminium, funkar epoxy ?

Jag fixade pappaer och har börjat fundera på hur mallen kommer se ut, drivsystemet kommer jag hämta från kyoshos twinstorm ve, även om jag gärna hade skippat vattenkyling så gissar jag att det är oifrånkomligt.
Labbe Posted - 2011/04/13 : 13:55:20
Några ideer kanske du får här:



http://www.sweclockers.com/galleri/6956-diy-rc-svavare
sopwith Posted - 2011/04/13 : 13:15:46
Balsaskrov och spant av tunn plyfa med en borstlös setup av en 400-600W outrunner med ca 4000kv, fartreglage och minst 11.1 volt Li-po.
Det går fint med en setup som används för elektriska fläkt flygplan sk EDF.
Tobbe_L Posted - 2011/04/13 : 12:23:20
Man ska inte skriva inlägg o sedan ta paus då hinner någon annan före
Tobbe_L Posted - 2011/04/13 : 12:22:26
Tunn modellplyfa borde funka fint.
Vill man få det tätt o stark så lägger man på ett tunt lager glasfiber o epoxy.
Fuling Posted - 2011/04/13 : 12:15:40
Som alternativ till att plasta på en plugg man man bygga ett skal av balsaträ eller tunn plywood och sen laminera med glasfiber och epoxy.
johan.björklund Posted - 2011/04/13 : 11:51:15
Vikten på Alu kommer nog bli ganska hög, RC-båtar väger typ ingenting. För kunde man få tag o kvm stora skivor av bakelit. Inte världens starkaste matrial men är skivorna några tiondelar så är det superlätt att skära o fixa en form av det hela. Kanske man kan limma ihop flera skivor om man skulle bygga allt i bakelit.
Fuling Posted - 2011/04/13 : 11:19:04
Jag är också lite tveksam till alu, har inga belägg för det men jag undrar om det inte kan störa radiomottagningen. Undvik förresten 2,4GHz-anläggningar, enligt vad jag hört funkar de inte på vatten. Borstlös motor och LiPo-celler är naturligtvis det enda rätta. Enligt mina erfarenheter kan man komma undan med att köpa billiga motorer medan billiga batterier sällan levererar.
Tobbe_L Posted - 2011/04/13 : 02:01:50
Varför alu-skrov??

Jag hade gjort en plugg o plastat det i glasfiber eller kolfiber..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000