HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 D40 eller400D som nybörjarkamera?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Jazz Posted - 2011/03/23 : 08:35:13
Vilken skulle ni välja?
Har möjlighet att köpa dessa till bra pris men vilken är bäst?
Nikon kameran är ca 1000:- billigare men Canon kameran har 2 objektiv.
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jazz Posted - 2011/03/31 : 07:43:10
Ja ja... då har jag gjort det igen!
Velat så länge att båda dom kameror jag blivit erbjuden har blivit sålda...
Får leta vidare eller vänta på skatte pengen så jag kanske kan köpa en något bättre kamera.
lennartj Posted - 2011/03/27 : 18:09:46
Olympus E-450 är en mycket trevlig kamera för personer som inte är speciellt intresserade av fotgrafering i svagt ljus och som har små händer.
Jag har handsk-storlek 7,5 och tycker att E-450 känns lite spinkig att krama med högerhanden.
Olympus digitala systemkameror är i synnerhet uppskattade för sin fina färgåtergivning och hög optisk kvalitet även på kit-objektiven. De har satsat på att bygga in bildstabiliseringen i kamerahusen och det är en fördel för mig som bland annat kan använda mina gamla OM-objektiv (främst tele) med adapter och få tillgång till bildstabiliseringen i mitt E-520 hus.
E-450 är en prispressad modell som saknar bildstabilisering för att få ner pris, storlek och vikt.
Autofokusen är dessutom långsam och tvekande i svagt ljus och sensorbruset är värre på höga ISO-tal än från kameror med större sensor. Det förefaller som Olympus slutar satsa på Four Thirds-systemet på amatörnivå och lägger krutet på PEN E-familjen med Micro Four Thirds. Risken är stor att lagerhållning och prispress på tillbehör till en E-450 troligen blir minimal i framtiden.
Nya objektiv och blixtar kommer säkert att finnas länge, men till höga priser.
Om du känner för en E-450 och fortfarande kan hitta en med 14-42 objektiv till vrakpris, försök förhandla dig till ett 40-150 objektiv för max 1000 kr extra.
En större blixt är inte fel, t.ex. FL-36R, bara priset, 3000 kr på Olympus webshop Går det inte att förhandla ner den till runt 2000 kr i paket, är det nog bättre att avstå och på sikt kolla på en icke-original som Dörr DAF42/480 för en tusenlapp http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42O

Edit: korrigerat länken.
Marina Jansson Posted - 2011/03/26 : 12:11:14
Detta är visserligen inte svar på din fråga, men jag valde Nikon D80 framför D40 för att den ligger så gott i handen. Jag tycker D40 känns liten, fick inget bra grepp om den.
Gick en långpromenad med D80'n runt halsen i morse och den kändes inte tung trots zoom-objektivet 18-70 som hänger på.
Lindgren Posted - 2011/03/26 : 10:37:21
Jag har personligen aldrig gillat olympus kameror, ofta har jag kanske grundat med exempelvis mindre sensor + färre antal objektiv/tillbehör

Men faktum är att de jag känner som själva äger olympus (gäller bara systemare) gillar den/dem skarpt.
Jazz Posted - 2011/03/25 : 21:05:19
Efter att nu provat AlfaGtv,s Canon i några timmar nu så är det klart att det blir en systemkamera!
Men velar lite fortfarande angående modell.
Hur är Olympus E-450?
Jazz Posted - 2011/03/25 : 09:54:25
Micke har pm
AlfaGTV Posted - 2011/03/25 : 08:29:44
Jazze, du hjärtans gärna låna min 400D och testa i någon vecka om du vill. Jag har flera gluggar som du kan låna med också.

Själv skall jag vara helt ärlig och säga, trots att jag är Canon-kille, att jag tror du gilla bilderna bättre från D40'n.

Jag tycker inte 400D tar bra bilder, men å andra sidan är min referensram 5D och EOS 1D MkII.
Och jo, innnan nån kommenterar, så vet jag att det är fotografen som tar bilderna, inte kameran...

Hör av dig isf.
/Micke
Lindgren Posted - 2011/03/25 : 08:05:10
En av detaljerna som verkligen talar emot Nikonen är ju att den bidrar med betydligt lägre upplösning, men visst "megapixel är inte allt" självklart, men om man bara grundar med att både nikon och canon rent generellt har riktigt bra systemare båda två och är gravt sett ganska svåra att jämföra kvalitetsmässigt i det fall att de är av samma kaliber - så ser jag inte D40 som ett alternativ här personligen.
Möjligheten att beskära bilder, vilket jag själv gör frekvent begränsas ju helt klart. 400d har även 9 autofokus-punkter mot nikon's 3 - samt klarar 3 bilder per sekund mot nikons 2,5. Annars sägs det att nikon generellt har bättre kit/standard-optik än canon, men det finns väl inget som bromsar dig från att ha flera gluggar?

EDIT: Men är du verkligen sugen på en (billig och liten) nikon så titta hällre på D40X D60 eller kanske D3000 istället..
Jazz Posted - 2011/03/25 : 06:54:54
Till Nikon följer det med ett standard 18-55 kit objektiv
Canon 18-55 + 80-200
Vet tyvärr inte mer om objektiven
Räknar med att jag kommer få lov att testa lite olika innan jag hittar dom objektiven som passar mig och det jag tänkt fota.
Porträtt, lite närbilder men mest när barnen idrottar och då främst slalom.
Motar tacksamt tips på lämpliga objektiv men först kanske jag ska köpa en kamera....
/Jazze
gerward Posted - 2011/03/24 : 15:11:52
Vill dock påpeka att de är aningens svårjämförbara.

Canon eos 400D är en bättre kamera än Nikon D40. Det är inget snack om den saken. Men sen är ett kamerahus ett kamerahus och är givetvis beroende av en trevlig glugg samt den som nu skall använda den.

Så slutsatsen blir nog välj 400d, men om du får en bättre glugg till d40 välj den.

Till canon, vet ej nikon, har tamron en trevlig 18-55 glugg med fast bländare på 2,8, borde gå och få tag på runt 3000 kr. Galet skarp, du behöver dock inte den dyrare med bildstabilisator.
JonasY Posted - 2011/03/24 : 01:18:50
Jag kan inte alls förstå varför Canon skulle vara det självklara valet. Välj den som du tycker ligger bäst i handen, det är en av de viktigaste egenskaperna hos en kamera. Båda modellerna har ett par år på nacken och ligger rent tekniskt efter en del mot nyare DSLR.
Jazz Posted - 2011/03/23 : 19:35:56
Misstänkte att det skulle bli svaret.
Men det känns lite svårt att svika nikon!
Nvänder idag en ganska enkel kamera Nikon P80 och trivs bra med den.
Men det får nog bli canon ändå
Lindgren Posted - 2011/03/23 : 11:19:06
Samma här, kör också helhjärtat nikon just nu, men är det dessutom vanliga D40 och inte änns D40X så är det inget snack om saken.
mr. Triatic Posted - 2011/03/23 : 09:39:38
Jag är heljärtad Nikonist men jag säger ändå att du skall välja Canon
emanuelgbg Posted - 2011/03/23 : 09:26:33
Jag har en D40 som jag har varit nöjd med. Enkel i handhavandet och tar bra bilder (ljus och färg) för prislappen (dock är min över 4 år och mkt har hänt på tekniksidan).. men jag skulle ändå satsa på Canon om det bara skiljer 1000:- då den är mer flexibel och "uppgradringsbar".

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000