HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Överlevnad och natur

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
EngelholmAudio Posted - 2011/03/08 : 20:51:17
Hejsan!

Jag är intresserad av, läser om och tittar på överlevnad! På Discovery gick Extrem Överlevnad. Jag har ett par böcker i ämnet:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137127241
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8251781604

Till min iphone finns det app med quiz och lite kul filmer.

Jag har köpt ett tändstål och testat att göra upp eld med (jodå...det går). Sugen på att testa eld med "pinne å båge" i sommar...

Nån som delar intresset?

Nån som kan rekommendera andra böcker, app's, filmer, etc?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EngelholmAudio Posted - 2011/03/10 : 12:56:08
quote:


Men varför inte försöka dig på att göra lite utflykter själv?
Jag har varit scout från 8 år tills jag slutade gymnasiet och nästan allt man lärde sig där var
av misstag och fel. Learning by doing!
Så sluta läs böcker och ut och testa istället.... :P
Om du är lite "smart" så kolla upp några lokala friluftsföreningar, tex friluftsfrämjandet. dem gör mycket roliga saker.
Annars kan du och en kompis gå ut på hajk, sov i vindskydd och ta med lite mat att laga på öppen eld.
Med ok utrustning så kan man gå ca 1-2 mil om dagen. Det finns gott om fasta vindskydd i Sverige, allt tack vare allemansrätten.

Absolut, men jag tar mig inte tiden till detta med dagens prioriteringar.
EngelholmAudio Posted - 2011/03/10 : 08:29:21
quote:
Kaveldunsrot är fruktansvärt beskt och illasmakande, men en god källa till kolhydrater...

Går att koka dom så försvinner lite av beskheten.
primpa Posted - 2011/03/10 : 07:46:21
Att överleva i skogen är inte så svårt.
Att LEVA i skogen är mycket svårare.

Men varför inte försöka dig på att göra lite utflykter själv?
Jag har varit scout från 8 år tills jag slutade gymnasiet och nästan allt man lärde sig där var
av misstag och fel. Learning by doing!
Så sluta läs böcker och ut och testa istället.... :P
Om du är lite "smart" så kolla upp några lokala friluftsföreningar, tex friluftsfrämjandet. dem gör mycket roliga saker.
Annars kan du och en kompis gå ut på hajk, sov i vindskydd och ta med lite mat att laga på öppen eld.
Med ok utrustning så kan man gå ca 1-2 mil om dagen. Det finns gott om fasta vindskydd i Sverige, allt tack vare allemansrätten.

Det är iaf sådant jag brukar göra.

Lycka till!
guy gadbois Posted - 2011/03/09 : 20:05:33
quote:
kaveldun är ett härligt allt-i-allo-förråd både för mat, isolering och takbygge


Kaveldunsrot är fruktansvärt beskt och illasmakande, men en god källa till kolhydrater...
Ryssen Posted - 2011/03/09 : 19:42:08
quote:
extrem överlevnad hemma i trädgården

Är det inte när man går ut och skottar snö?
EngelholmAudio Posted - 2011/03/09 : 19:38:43
Själv praktiserar jag på min höjd extrem överlevnad hemma i trädgården. Men jag lockas av kunskapen. Att veta att kaveldun är ett härligt allt-i-allo-förråd både för mat, isolering och takbygge är kul kunskap. Att veta att kåda är desinfekterande är också kul.

Tycker jag...
guy gadbois Posted - 2011/03/08 : 22:00:41
Den sk "överlevnadsmarschen" i lumpen botade mitt intresse för allt primitivt leverne i naturen för lång tid... så här 20 år senare börjar dock intresset att öka så smått... tittar också på "extrem överlevnad" ibland.
mace Posted - 2011/03/08 : 21:34:24
Uj-oj!

Antalet tarp/presseningar, sovsäckar, kokkärl/kokmetoder, mre/rcir/rat-packs/guldburkar/grönpåsar, sovsäcksöverdrag,cyalume, tändstål, etc. etc i källaren

Kärestan ville inte sova i vindskydd på åsen helgen som gick heller
The SAS Survival Handbook beställde jag från england när den kom ut runt -88 tror jag. Har nog glömt mer än jag lärt mig vid det här laget

Kanske inte så extrem överlevnad men..

M

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000