HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Windows repair

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Eriksson Posted - 2011/03/06 : 17:37:08

Jag har av någon övernaturlig anledning vid något svagt ögonblick laddat ner ett program som heter `Registry Booster`. Det här programmet säger sig vilja åtgärda fel i mitt Windows. Efter scanning av mitt system, säger programmet att min dator är behäfftad med 515 fel. Efter 15 gratis lagningar, vill programmet ha betalt för att laga resten av felen.

Att min dator har en massa fel, råder det inga tvivel om, den har blivit jäkligt långsam. Men kan man lita på ett sådant här program, att det verkligen gör nytta, om jag köper det.

Eriksson.
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Eriksson Posted - 2011/03/08 : 12:41:40
Ok, Micke65. Jag aktar mig, och stort tack för varningen.

Eriksson.
sladdbarn Posted - 2011/03/08 : 12:14:14
Kanske inte riktigt relevant men måste tipsa om ad-block i kombination med google chrome,
funkar riktigt bra!
Ryssen Posted - 2011/03/07 : 22:39:04
Råkade ut för nåt liknande för några år sedan,jag fick inte bort skiten (avinstalerade)Det slutade med att jag fick installera om windows..
Micke65 Posted - 2011/03/07 : 22:23:33
Eriksson: Akta dig, mina föräldrar (70+) köpte det programmet förra veckan, idag köpte dom en ny dator. (Blev dyrare att rätta till felen som programmet skapade.)
/Micke
bibl Posted - 2011/03/07 : 12:22:33
En hel del av dom där skyltarna är i själva verket reklambanners men i form av ett popupfönster som öppnas i nedre högra delen av skärmen så att man ska tro att det är ett meddelande från antivirus programmet. Mycket av den typen av elände kan man bli av med genom att slå på popup-blockeraren i webbläsaren.
gcs Posted - 2011/03/07 : 11:56:23
Jag har också råkat ut för liknande skyltar att datorn är angripen av massor av trojaner. Efter en massa tid och jobb blev jag av med skylten med larmade. Jag tror att de är oseriösa företag som försöka skrämma upp användaren att köpa något som eventuellt inte ens fungerar som ett program. Med andra ord är det ett försök till skojeri. Sedan jag bytt dator till en Mac har alla angrepp upphört.
bibl Posted - 2011/03/07 : 11:00:46
Rent generellt brukar det vara en god idé att installera om Windows (har både XP och 7 på mina burkar) med något års mellanrum. Man (i alla fall jag) brukar samla på mig en hel del skräp i form av installerade / halvt installerade / avinstallerade och delvis avinstallerade program samt allsköns annat elände som gör att burken går allt långsammare.

Standardtipsen på en snabbare burk i tid/pengar sortering;

1. Se till att inget onödigt ligger i autostartmappen. Helst ska det bara finnas ett enda program nere till höger och det är antivirus/brandväggen. Desto fler program som är igång desto långsammare går din burk.
2. Kolla vad som dras igång genom att skriva msconfig i programstarten. Kryssa ut allt onödigt.
3. Defragmentera dina diskar, gratis och snabbar upp det mest.
4. Stoppa in mer internminne, för några år sedan brukade burkarna kommma med 1 gig idag kan man nog säga att 4 gig är standard. Har du möjlighet tryck i mer internminne.
5. Köp en SSD disk för operativet.
6. Vill du inte lägga pengar på allt ovan byt operativ till någon av linuxclonerna.

Idag är nog Ubuntu den mest lättanvända, de flesta linux varianter brukar vara betydligt mer lättdrivna än Microsofts operativ. När jag tyckte att min gamla huvuddator blivit allt för seg samt pengarna för att köpa en ny burk behövde stoppas in i andra hål blev det Ubuntu under några år och det var sett till hastigheten som att köpa en ny burk. Dessutom finns det ju linuxcloner som är byggda just för att vara "lätta" - kolla exempelvis http://puppylinux.org - de brukar dock kräva mer av sin användare än exempelvis Ubuntu som ju riktar sig till "vanliga dödliga".
Bernt Jansson Posted - 2011/03/07 : 10:37:09
Tänkte mer på att det är dyrare utrymme. SSD är ju grymt snabb på läsning annars.
lagun49 Posted - 2011/03/07 : 10:24:52
Det blir väl lite off topic att diskutera "förslitning" på SSD kontra HDD, men ett mått på detta är ju MTBF (Mean Time Between Failure). För närvarande är MTBF för HDD cirka 700 000 timmar och för SSD cirka 2 000 000 timmar. Detta motsvarar för normal användning mellan 100 och 200 år, så vi kan lugnt fortsätta vid våra datorer, oavsett hårddiskval..............

Lars G
Ryssen Posted - 2011/03/07 : 00:04:36
Jo en SSD slits oxå t.e.x ska man inte defragmentera dom.
Men hur mycket dom slits jfm en vanlig det vet jag inte.
lagun49 Posted - 2011/03/06 : 23:34:49
En SSD slits väl inte alls jämfört med en HDD?
Lars G
Ryssen Posted - 2011/03/06 : 22:54:26
I Firefox går det att ställa in hur mycket det ska cacha,jag ställde ner cachen för den tog upp för mycket utrymme.
Om det nu är den cachen ni pratar om?
huzze Posted - 2011/03/06 : 22:01:38
Där är jag ingen expert, men det är väl onödigt slitage på SSD
Bernt Jansson Posted - 2011/03/06 : 21:54:53
OK, här kör jag på en core i3. Men om den cachar mycket så kanske det är dumt att ha den på min SSD, bättre på vanliga hårddisken kanske?
huzze Posted - 2011/03/06 : 21:33:14
Bernt Tror det lirar bättre på riktiga datorer, förmodligen mer problematiskt på små-PC med Atom-processor där Chrome egentligen borde glänsa.
Bernt Jansson Posted - 2011/03/06 : 21:18:18
Huzze:
Minsann. Funkar klockrent här men är det som du säger så lär jag ju märka det.
Ryssen Posted - 2011/03/06 : 21:16:45
När vi ändå är inne på web läsare,nån som provat Firefox 4b?
Jag har,tycker den verkar lovande.
huzze Posted - 2011/03/06 : 21:01:04
Ett tag... det cache'ar så mkt istället för att ladda´sidor. Gav upp på min burk iaf.
Bernt Jansson Posted - 2011/03/06 : 20:52:52
Bearwik! Kör du Google Chrome i stället går det ännu lite snabbare.
bearwik Posted - 2011/03/06 : 19:11:17
En ny installation kanske? Jag uppgraderade till Win 7 från XP och allt blev snabbare, starten av Firefox som var riktigt seg sker på en gång nu.
Eriksson Posted - 2011/03/06 : 18:05:59
Tack för svaret Ryssen.
Ryssen Posted - 2011/03/06 : 17:56:52
Oftast finns det gratis program som gör det lika bra.
Många av de felen Registry booster boster hittat är nog sådana som inte
har så hög prioritet,men vilka som som just är det är ju svårt att säga.
Om du vill kan du söka på "registry cleaner+freeware".

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000