T O P I C R E V I E W |
Beat |
Posted - 2011/02/10 : 20:54:14 Hej alla glada elektronikingenjörer/kunniga/trikare etc med koll på grundläggande elektronik.
På jobbet ställs jag rätt ofta inför nya problem och just nu designar jag ett litet fläktsystem(sug) för en processmaskin med för dålig spec.
Jag har rätt bra koll (nåja - tillräcklig iaf) på flöden(CFD och Bernoulli) men behöver läsa mer om PWM-styrning av DC-motorer, nätaggregat och servomotorer.
Var kan jag börja - exempelvis bra övergripande litteratur?
Tacksam för all hjälp!
/pontus |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/02/11 : 21:08:58 Kul med en kunskaps hungrig forumnist. quote: ...men jag behöver lite bakgrund och sammanhang också.
Rätt tänkt, Beat!
För min del började jag med att gå på "bibblan" och låna hem "Elektronink för alla" del 1 och 2. Senare blev det del 5 och 6. Dessa delarna är analog elektronik från början. Delarna 3 och 4 samt 7 och 8 är digitalteknik från början.
Jag ska tillägga att jag senare scanade in en del av delarna för att ha som uppslagsverk hemma.
|
Beat |
Posted - 2011/02/11 : 20:41:43 Tjena!
Tack för respons, wiki är ju alltid bra men jag behöver lite bakgrund och sammanhang också. Därför tänkte jag att kurslitteratur skulle vara det bästa. |
primpa |
Posted - 2011/02/11 : 15:57:53 Wikipedia brukar vara en bra början för att få lite "övergripande" koll på läget.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
|