HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Problem med partition på datorn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
CarlssonH Posted - 2011/01/29 : 19:02:12
Hej alla datorkunniga!

Jag har kört Ubuntu paralellt med Windows XP pro och till slut tröttnade jag på Ubuntun.

Nu skulle jag avinstallera Ubuntu men det gick inte alls med XP-skivan, fick bara felmeddelanden, kan bero på att jag inte hittade min egen skiva utan fick låna skiva från en kompis.

Fick då rådet att ta hem KillDisk och radera Ubuntu med detta programmet istället. Nu hör till saken att jag inte visste hur KillDisk skulle användas så jag bara raderade det som fanns på den aktuella partitionen.

Efter detta startade jag om datorn med den lånade XP skivan och skrev in "FIXMBR" och denna gången funkade det (jippie)...

Problemet är att den partitionen som Ubuntu använde är borta, kan inte hittas, fattas 131 GB på C:, vad ska jag göra????

Kan någon datorkunnig hjälpa mig, snälla?
Vad har jag gjort för fel?
Hur ska jag få tillbaka de förlorade 131 GB som ligger orörda på hårddisken?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
CarlssonH Posted - 2011/01/29 : 20:14:17
Jag tog bort partitionen och håller just nu på att skapa en ny partition.
Det tar ju lite tid att formatera men än så länge verkar allt OK.

Stort tack för hjälpen, jag återkommer om det strular till sig
ztenlund Posted - 2011/01/29 : 19:55:37
Har du en skärmdump?
Gissningsvis så har du en utökad partition som sedan kan innehålla logiska enheter. Det är onödigt om man inte har många partitioner, men jag vill inte säga något eftersom jag inte vet hur det ser ut.
CarlssonH Posted - 2011/01/29 : 19:40:23
Tack för hjälpen räven och ztenlund, Jag har kollat i diskhanteraren och ser att de 131 GB som saknas ligger som ett vakuum i C:.
Nu är frågan vad jag ska göra, om jag högerklickar i det aktuella området i diskhanteraren så får jag tre alternativ, nämligen "ny logisk enhet", "ta bort partition" och "hjälp".
I hjälpavsnittet hittar jag inte vad jag söker, antagligen för att jag letar för mycket och missar det uppenbara och då återstår att ta bort partitionen eller ny logisk enhet.
Vad händer om jag tar bort partitionen?
Är det bara att formatera om den som en ny hårdisk då?
ztenlund Posted - 2011/01/29 : 19:25:32
Har du tittat i Administrativa verktyg --> Datorhantering --> Diskhanterare (eller något åt det hållet)?
Gissningsvis ligger den som opartitionerat utrymme e dyl.
Om jag minns rätt så kan inte XP tyvärr inte gifta ihop partitioner, så vill du göra det får du nog hämta någon partitionshanterare som fixar det.
Annars kan du bara partitionerna den så dyker den upp som en egen enhet som kan formateras.
räven Posted - 2011/01/29 : 19:22:07
Troligtvis kan du högerklicka på dator i startmenyn och klicka på diskhanteraren och sen på hantera diskar och formatera dom 131GB.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000