HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nu börjas det igen...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
sopwith Posted - 2011/01/17 : 17:46:28
Isen är borta och det är plusgrader..., då kryper fartfantomerna fram från alla vrån, det går som satan därute, motorvägen från Partille mot Alingsås i mörker med två xenonlamper plirandes 2 meter bakom i 110, de små vita skåpbilarna med 1000 pustande å frustande hästar som skall släppas loss, all aggression över vinterns iskörning skall ut via högerbenet, HÅLL I HATTEN för tusan!!!!
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Wheels Posted - 2011/01/18 : 20:54:30
quote:
Jag har inga problem med folk som kör för snabbt, bara de som kör för sakta.

Gjorde en inte allt för bra omkörning häromdan på en 2+1 väg.
Precis när omkörningsfilen går ihop knäppte jag en tradare.
Var bara det att vi var två som gjorde det och den tredje bilen
framför tradaren höll 70...
Blev trångt och signalhorn från tradaren...
För han vill ju inte bromsa i onödan...
sladdbarn Posted - 2011/01/18 : 19:13:30
Jag har inga problem med folk som kör för snabbt, bara de som kör för sakta.
Wheels Posted - 2011/01/18 : 19:12:14
Om du lämnar en bil luckas avstånd på Essinge leden så kommer du aldrig genom Stockholm.
soundbrigade Posted - 2011/01/18 : 18:13:15
Jag som cyklar (2,5km) till jobbet, hem till lunchen, tillbaka från lunchen och hem från jobbet varje dag, noterar att det blir mer och mer asfalt att cykla på . Har de senaste dagarna cyklat på treans växel men får dock köra slalom runt alla fän som envisas med att promenera på cykelbanan. Nu djävlar ska det gå fort ...
Nibbler Posted - 2011/01/17 : 22:35:20
En sak till, många verkar störa sig på folk som ligger för nära. Detta med all rätt dessutom.

Det inträffar 70 000 upphinnandeolyckor i sverige varje år, några av dessa olyckor är självklart vänster svängar där den svängande är vållande. Men jag vågar mig nog på att säga att majoriteen beror på för kort avstånd.
Nibbler Posted - 2011/01/17 : 22:25:15
Jag är motorcyklist och trafiklärare.

En sak som jag finner märklig är den hänsynslöshet som finns i trafiken. Tänk om folk skulle bete sig inne i en affär som man gör i trafiken. När tanten framför en i kassan fumlar med betalkortet så väntar man i en halv sekund, sedan vrålar man henne rätt i örat. Som om det skulle göra att hon får upp plånboken snabbare.

Såg just att circlomanen var inne på samma spår, men jag tog mig friheten att fortsätta på det spåret.

En annan sak som är intressant är vad är det som orsakar en trafikolycka?
Jo till 90% är det bilförarens egna val som påverkar, föraren väljer att strunta i avståndet till framförvarande, föraren väljer att plussa 10-20 km/h, föraren väljer att köra 70 på en 50 sträcka vilket får till följd att den sträcka man skulle ha stannat på i 50 km/h plötsligt förbrukas till att reagera. Föraren väljer att ha övertro på sin bils skyddssystem, det är ingen slump att 4-hjulsdrivna bilar är mer inblandade i halkolyckor. Föraren väljer att sätta sig bakom ratten trots att han är berusad. Sen kommer alltid bortförklaringarna, åhhh det är så halt, åhhh hon bara dök upp, åhhhh jag skulle bara...

Nä, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst.
theseal Posted - 2011/01/17 : 21:57:49
quote:

Att ligga en halvmeter bakom är inte heller lagligt och dessutom högst riskabelt.



Indeed! jag håller med, har fått folk i dragkroken själv, men det är inte det som är mitt message.
miaber Posted - 2011/01/17 : 21:47:29
Det är synd att man är så fokuserad på att lära sig alla nya elektoniska hjälpmedel att man glömt bort hur blinkers fungerar, eller iallafall när man ska använda den. Detta faktum stör mig betydligt mer än fartdårar i ytterfilen.
ztenlund Posted - 2011/01/17 : 21:32:43
Att ligga en halvmeter bakom är inte heller lagligt och dessutom högst riskabelt.
Och folk lägger sig löljigt nära och tycker man ska flytta på sig även om det är ett pärlband med bilar framför. Detta tjänar de ingenting på eftersom de som högst kommer fram tjugo sekunder tidigare, och det är inte ett STCC-race.

Edit: För övrigt är folk oerhört kassa, framför allt i Stockholmsregionen, på att använda alla filer. Finns det tre filer kan man ge sig sjutton på att det ligger massor med bilar i mittenfilen, nästan inga i innerfilen, och en hög dårar i ytterfilen. Om det är 110 kan man räkna med att ytterfilen (vänster) pendlar mellan 90 och 140, mittenfilen går i 80-90 och innerfilen (höger) går i 100-120.
theseal Posted - 2011/01/17 : 21:24:00
Jag inte på något sätt stödjer eller försvarar folk som ligger nära bakom och hatar dom själv som en finne i röven på cyckelsemestern, MEN folk är rätt kass på att använda backspeglar och släppa förbi bilar som kör snabbare i vänsterfilen.

tips på övning:
Åk norrut ifrån fx Hamburg, via R/P genom Danmark över bron med Uddevalla som mål.
I höjd med Ängelholm brukar jag få spel, det är som att man inte har backspeglar norr om brofästet i Sibbarp. I höjd med Kungälv blir det närmast bizzart då folk kör jordbruksfordon i bredd upp till Uddevalla.

Also, 20km/h på motorvägen är inte lagligt och högst riskabelt.
Rolf-san Posted - 2011/01/17 : 20:58:45
quote:
En gång låg jag i 20 km/t på motorvägen

Du kunde ju åkt dit för slow driving.
huzze Posted - 2011/01/17 : 19:57:02
+1

Glöm inte att när det är moddigt och mkt snö, ska man vika in framför väldigt tätt, så att de bromsar in pga stänket. Man vill ju inte ha långsamma bilar i bakhasorna...
Circlomanen Posted - 2011/01/17 : 19:21:27
quote:
i mörker med två xenonlamper plirandes 2 meter bakom i 110


Det är då jag bromsar tills de ökar avståndet.
En gång låg jag i 20 km/t på motorvägen innan de fattade att jag kanske inte ville ha deras bil i min stjärt.

Många männsikor är allt för hänsynslösa i trafiken.
Nygga Posted - 2011/01/17 : 18:53:40
Tror att folk litar väldigt mycket på sina extra hjälpmedel. De funkar visserligen väldigt bra vid framdrift men när det ska bromsas är det samma skräp på alla bilar.
ztenlund Posted - 2011/01/17 : 18:10:41
Visst är det konstigt att det alltid smäller i ytterfilen?

Sedan får någon gärna förklara nyttan av att köra om en bil och vika in så nära framför att stötfångaren nästan följer med, trots att det finns hur mycket utrymme som helst. Självklart görs detta utan att använda "extrautrustningen" körriktningsvisare.
Mey Posted - 2011/01/17 : 18:04:54
Kan inte göra annat än att instämma.
De elektroniska hjälpmedlen i dagens bilar är av tveksam nytta då resultatet är att folk inte saktar ner när det är halt, då dom har "antisladd"
Problemet är bara att det inte är någon garanti alls...

Synd att vi andra skall behöva ha dem i hasorna när vi är ute och åker.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000