HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Därför shoppar vi ...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Mickel-mackel Posted - 2011/01/12 : 23:10:48
Jag såg ett program på TV.

http://svtplay.se/v/2290233/dokumentarfilm/konsumtionsvecka__darfor_shoppar_vi
Det handlar om färg, lukt och ljud för att få oss att gilla och köpa saker.
Särskilt delen om psykoakustik tyckte jag gjorde det lämpligt att posta tipset här.
Filmen finns på SVT-play i nästan en månad framåt.
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mickel-mackel Posted - 2011/01/14 : 10:08:12
quote:
Säljaren sade nått halvlamt om W7 ...

Inte rätt uttalande för att nå ditt hjärta ...
..och din plånbok ... antar jag.
huzze Posted - 2011/01/13 : 20:25:24
Hotellet skulle lukta berg oxå.
Circlomanen Posted - 2011/01/13 : 18:50:15
Jag kan nog köpa en och en annan grej med ögonen, dvs plötsliga impulsköp.
Oftast så läser jag på rejält innan jag köper nått. Det kan vara flera böcker och några veckor framför datorn om det är nått dyrare än en femhundring. Jag är en extremt otrevlig kund då jag ofta kan mycket mer än säljaren, har väldigt specifika och ofta udda krav och jag skiter blankt i säljsnack.

När jag skulle köpa bärbar dator så var det Nvidia, lång batteritid, ingen CDROM men kompabilitet med FreeBSD.. Säljaren sade nått halvlamt om W7 vilket var som att försöka sälja en bil med argumentet att den är svår att laga när den går sönder och extremt bensintörstig trots dålig acceleration och låg maxfart..
lindvall Posted - 2011/01/13 : 18:13:52
Men till den viktigaste frågan: Vilka var hörlurarna dom använde för att lyssna på ljudupptagningarna av dammsugarna? Ergo? Stax?

Kul att hotellet som skulle doftsättas skulle lukta stål, chili och pengar (och något mer).
sopwith Posted - 2011/01/13 : 07:46:29
Jag köper alltid med 1.ögon och 2.öron, bilar, hifi, tv, osv, lever under mottot att är det snyggt så duger det gott åt mig, får tex vilda habegär varje gång Logitechs fjärrreklam går på tv, ni vet den med en liten robot som har en tuff dag med en massa trasiga apparater, ända tills den kommer hem och klickar igång stereon, den stereon verkar så fräck och lyser helt rätt men vad är det för något??
Mickel-mackel Posted - 2011/01/12 : 23:56:08
Alla biltillverkare (de flesta iaf) lägger ner stor möda på diverse ljudupplevelser i designstadiet.

Även här tänker man först att så tyst som möjligt borde vara bra, men icke.
VW la ner en enorm möda på att få avgasljudet att låta rätt och att leda till en illusion av att
motorn sitter bak, när dom konstruerade nya Beetlen.

De flesta tillverkarna vill både att motorn ska låta lagom mycket och "rätt".
Såg ett program om bl.a. Scanias motorljud (tror det var från ljudlaboratoriet där motorerna
testades under utvecklingen).
Även där gällde det att föraren skulle höra motorn, men inte jobbiga frekvenser och ljud.
huzze Posted - 2011/01/12 : 23:39:29
Såg slutet. Intressant om hur en dammsugare ska låta. Alla vill ju att den ska vara tyst. Men en som suger mycket låter mycket. Lite moment 22...

Till något helt annat, men ändå liknande, Rolls Royce lägger ner energi på att få däcken att ha rätt ljud när de kör på grusväg upp till ens slott.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000