HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ta upp en "access"-lucka i ett båtbord.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Magils Posted - 2011/01/05 : 09:12:50

Jag har fått ett uppdrag att ta upp en lucka i ett bord som normalt sitter i en båt. Luckan ska sitta i mitten och vara av typen lock, med ett hål i, man skall alltså kunna stoppa ner fingret/handen i hålet och lyfta luckan/locket för att komma åt nedanför.

Hålet skall vara ca. 15*40, formen är måste inte vara perfekt rektangulär och hörnen kan vara avrundade.

Benstativet är fast, så fri access finns bara från ovansidan.

Bordet är fanérat och jag tror det är MDF (el motsv.) som kärna. ca. 20 mm.

Om det går så skulle jag vilja kunna återanvända hela eller del av befintlig del som tas bort såsom lucka/lock.

Det ska bli snyggt! Jag har ett rykte att förvara...

Förslag på tillvägagångssätt och lösningar mottages tacksamt.

( Om detta blir klart så kan jag nog börja bygga "on-topic" igen )
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mey Posted - 2011/01/05 : 09:42:00
Jag gjorde något liknande för ett par år sedan.
Fick i uppdrag att ordna lite extra stuvutrymmen i en husbil.
Där gjorde jag så att jag tog upp rektangulära hål i sidostyckena på inredningen mha. fintandigt sticksågblad (efter att ha borrat ett litet hål i ena hörnet).
Materialet var folierad plywood (!) av billigaste sort men det gick bra ändå.
Sedan sågades "luckämnena" till lite för att få bort drygt 5 mm material per sida och därefter klädde jag luckan samt panelen som den skulle sitta i med tunna hörnlister i ek. På så vis kunde jag dölja att det var ursågat. Gångjärn monterades, likaså ett försänkt och utfällbart öppningshandtag på varje lucka.
Alla beslagen köptes i båttillbehörsbutiker
Slutresultatet blev bra, kunden var nöjd med mina ingrepp på hans nästan nya husbil med nypris 1,5mkr.

Så jag skulle nog satsa på att göra luckan rektangulär för att på så vis kunna klä in den och bordsskivan med lister vilket går relativt fort att göra.
Alternativet är att fanera kanterna om man gör luckan oval, men det blir mer tidsödande.

Hoppas att det är till hjälp

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000