HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svetsa, Vad är bäst.....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
mace Posted - 2010/12/15 : 16:06:29
När jag var yngre så svetsade jag en del med MIG och lite pinnasvets.

Problemen jag kommer ihåg med MIG var att tråden fördärvades om svetsen stod ute i kallgarage och att gasen alltid var slut

Pinnasvetsen M/Ä var inte så rolig när tjockleken inte var just.. tjock.

Tiden har gått och det finns säkert bättre grejor idag.

Vad rekommenderar Ni för ett hushåll som svetsar lite då och då, kanske en två gånger i månaden. Användas till bil, cykel, trädgård, knep&knåp osv.

Tjo!
M
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Saro Posted - 2010/12/16 : 22:10:27
Jag jobbar som svetsare och jag undrar mest vad det får kosta så kan jag leta rätt på något vettigt åt dig..

MVH:




(bjuda till lite :D )
mace Posted - 2010/12/16 : 16:55:19
quote:
Problemet med läckande gas slipper man om man har ordning på sina grejer.



Det verkar som om MIG/MAG fortfarande är bäst för amatörer, dvs mig

Tackar för alla svar

M
RuneStone Posted - 2010/12/15 : 21:08:17
Till ett hushåll är det ingen idé att fundera på något annat än mig/mag.
Den är enklast att använda, lättast i tunnplåt, billig i drift.
Mag som jag gissar är det ni menar då ni skriver Mig(som blivit vanligast i folkmun av någon outgrundlig anledning). Migsvetsning utför man på rostfritt och liknande material, Mig innebär att man använder en Inert(inaktiv) skyddsgas. Mag som är den vanligaste metoden används till vanligt svartstål, Mag innebär att man har en Aktiv skyddgas, vanligast mison 25 eller mison 18 som är en blandning av Argon och Koldioxid.(Ar + 25%CO2 + 0,03%NO).

Svetsmetoden är ganska enkel att lära sig och blir oftast skapligt även om man inte kan.
Problemet med läckande gas slipper man om man har ordning på sina grejer.
Min mig/mag kan jag lämna med gasen på länge utan att det tar slut.
Dock ska man lära sig att alltid kolla gasklockorna en extra gång.
Det kan vara acetylen/oxygen som står och läcker och då kan det bli en skaplig explosion om det vill sig illa..


Ska man svetsa pinne så rekommenderar jag att man går en kurs eller ber någon som kan visa hur man gör och tränar en hel del, metoden är betydligt svårare än det ser ut.
Det är lätt att tycka i början att man är ganska duktig och att det blir bra, jag har själv varit nybörjare så jag vet men det är mycket man kunna för att det ska bli bra och hålla, risken är att man blir övermodig och börja svetsa saker med lite högre krav, ex. bärande konstruktioner, lyftaggregat på traktorer osv..
Har sett väldigt många skräckexempel på "bondsvetsning" då det varit rena undret att det suttit ihop.
Vissa gånger ska man tänka sig för lite extra innan man svetsar..
Vidare så är inte elektroderna speciellt billiga att köpa och tål absolut inte fukt.
Fördelen är att metoden är ganska okänslig för smuts och rost.
Man kan i princip svetsa ihop en rostig balk med en målad balk utan att slipa rent, även om detta inte rekommenderas.


TIG-svets finns ingen anledning att ha till hobbybruk, metoden är ganska dyr då det går åt mycket gas och maskinen är betydligt dyrare.
Oftast använder man TIG till rör och detaljsvetsning, men det ställer extremt stora krav på renhet.


MIG/MAG
+ Enkelt att lära sig
+ Ganska billig i drift
+ Funkar bra på tunnplåt

- Kräver(ofast) skyddsgas
- Otymplig och tål inte vind då gasen blåser bort
- För tjock plåt krävs en dyr maskin(över 5-10mm)
- Känslig för smuts, olja, färg och rost.
- Mycket sprut och stänk

MMA(Pinnsvets)
+ Liten och portabel
+ Billig i inköp
+ Bra på plåt tjockare än 3mm
+ Okänslig för vind
+ Går att svetsa i princip hur tjock plåt som helst med en liten maskin
+ Ganska okänslig för smuts och rost

- Svår teknik att lära sig
- Dyra elektroner(pinnar)
- Väldigt svår på tunnplåt(under 3mm)

TIG
+ Blir extremt fina svetsar.
+ Inget sprut och stänk
+ Kan användas på alla tjocklekar av plåt
+ Lätt att lära sig

- Dyr i inköp
- Extremt känslig för smuts, olja, färg och liknande
- Kräver mycket skyddsgas
- Vindkänslig, då gasen blåser bort


Tror att jag fick med dom mesta + och -
Vill du komma och prova någon metod så har jag alla modeller av svets samt lite trevlig Hifi att lyssna på...
Imperial Posted - 2010/12/15 : 20:39:38
Fördelen med AC å pinnar som är gjorda för det är att man inte behöver bekymra sig om + å - åsså är dom svetsarna oftast mycket billigare.

/
Ryssen Posted - 2010/12/15 : 20:34:48
Jo sedan finns det ju AC eller DC till pinnsvets oxå,DC är många ggr dyrare.Jag var runt och fråga några lokala svetsare och dom gav rådet att jag skulle börja med AC (som C.Ohlsson har)kanske att DC skulle ha lättare att inte bränna fast pinnen i startögonblicket
Imperial Posted - 2010/12/15 : 19:21:45
Tjenare!

Pinne är helt Ok att köra med
Dom moderna omformarna är både små å strömstarka men det bästa fortfarande är roterande omformare till pinne.

Om materialtjockleken tillåter så är det hållbaraste alternativet pinne.

Det hela beror på vad du ska svetsa förstås.
Till plåt å tunnare balk är mig enklast.

Det finns pinnar som man kan svetsa med i olja å rost men dom är dyra å håller inge vidare utan dom är endast avsedda för panik åtgärder som när tillfälle ges ersätts med en riktig svetsning.

Sen har du 2 huvud typer av pinnar åxå:Sura å Basiska
Surpinnarna är just sura men lätta å svetsa med å dom basiska är lite knepigare men håller mycket bättre.

OK48.00 är en klassiker men OK48.05 är ett bättre val om man inte är duktig på pinnsvetning.

Vid alla svetsarbeten är det noggrant med rena ytor å med torra pinnar resp ooxiderad tråd till mig-mag svets.

Det är inte var dag jag svetsar.
För min egen del så brukar det bli några hål å ett gäng svordommar innan det funkar.


Mvh...
Mey Posted - 2010/12/15 : 18:23:11
MIG med flussfylld tråd fungerar skapligt tycker jag.
Lite mer slagg blir det men för hobbybehov typ cyklar, trädgårdsredskap m.m. duger det bra.
Det jag märkte när jag svetsade med en sådan är att det är stor skillnad på olika leverantörer av tråd.
Vill minnas att den som fd. Micro bildelar sålde var långt mycket bättre än den som B-tema säljer. Så visst funkar det.
MIG med skyddsgas är ju givetvis bäst, men då blir det ju lite dyrare i och med att flaskorna idag kostar över 2000 att köpa, plus fyllkostnad. Samt att den givetvis är tom när den behövs som mest.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/15 : 16:46:30
Jag tror att MIG/MAG-en fortfarande är bästa valet, "tyvärr".

Pinne har så begränsad användbarhet vid tunn plåt, samt kräver dessutom en hel del teknik.
Men det är klart, med något av de bättre aggregaten (fina och dyra inverteraggregat) samt en jättebra
teknik går det säkert hyggligt att svetsa nedåt halvmillimetern plåt.

TIG får ju samma problem som MIG, glömmer man stänga flaskorna hela tiden så är gasen slut då också.
Samt TIG kräver rätt mycket teknik också.

Gas är ju också rätt teknikkrävande. Och glömmer man man stänga ventilerna så ...
Vissa saker är rätt dåliga att göra med gas, men med gas kan man plötsligt göra en massa saker som
man inte kan göra med de andra (t.ex. varmforma med gaslåga, skärbrännare osv osv)

Det som förstör svetstråden är de pyttesmå rostfläckarna(i början alltså, sen blir dom större).
Jag har svetsat lite med tråd med små rostfläckar (den rulle som sitter på just nu ) och tycker trots
allt att det går hyfsat.
Det sprutar och spruttar och stänker lite mer. Sen tar ju trådledaren lite extra stryk. Men jag tänker ändå
inte köpa ny tråd riktigt ännu. Det är ett dåligt läge just nu.

Man kan ju köpa flussfylld tråd (om man har en MIG som tar bägge) så slipper man gasen. Jag har inte
provat svetsa med sådan, så jag kan inte uttala mig om hur det funkar. Jag misstänker att det iaf
inte är sämre än pinne, vad det gäller slagg och svetsresultat.

Förvara MIG'en i ett hyggligt tätt skåp tillsammans med en "fuktslukare" så rostar ingenting.
Ryssen Posted - 2010/12/15 : 16:19:47
Jag är en i högstagrad amatörsvetsare,jag har min lilla MIG ståndes ute i ladan,jag har inte märkt av att tråden blir förstörd,men gasen har varit slut några ggr då jag glömt stänga kranen...
Pinsvet provade jag på förra året då vi (far och jag)köpte en svets trafo på clas ohlsson och svetsade på trakrotskopan och pinntjpckleken ska ju anpassas efter strömmen och godset man ska svetsa i.
Som jag ser det använder jag MIG till tunnare material typ 1-2-3mm och pinnen till grövre.Men jag är alltså amatör..

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000