HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Livslängd för en mikrovågsugn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
pick-me-up Posted - 2010/12/07 : 17:49:41
Vi har på mitt jobb två gamla apparater som heter Philips Space Cube 40 M705 och Philips Space Cube 50 M730. Dem verkar fungera fortfarande klockrent, för dem finns i fikarummet.



Finns det någon som vet hur gamla dem kan vara? Alltså från vilket år är de här mikrovågsugnarna? Vore kul att få veta det, då det finns inga uppgifter ens på nätet!
Jag ringde till Philips men där hänvisade dem till Whirlpool, för Philips tillverkar inte längre mikron. På Whirlpool fick jag ingen nämnvärd hjälp heller, för de tog över cirka 15 år sen, och de här gamlingarna är garanterad äldre än 15 år.

På ett så här fint forum med mycket folk med specialkunskap måste det väl finnas någon som kan svara på min fråga, eller hur?

P.S. Har mejlat till henne som hade den här bilden på sin annons ett tag sen.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pick-me-up Posted - 2010/12/10 : 18:20:47
Okej, tack!

När jag ringde till Whirlpool så sa killen att man kan titta på serienummer. Om jag inte missminner mig så sa han att siffrorna 3-4 var veckonummer ugnen var tillverkad och sifforna 5-6 årtalet. Men jag hittade inget serienummer på mikron på jobbet. Och nu vågar jag inte längre ta ur sladden för jag vet inte hur man ändrar tiden! ;-)
sladdbarn Posted - 2010/12/10 : 11:09:43
quote:
sladdbarn! Kolla gärna modellbeteckningen när du träffar dina föräldrar nästa gång. Alternativt pratar i telefon


Den heter Philips Cooktronik 8915 och är köpt 1984.
mace Posted - 2010/12/10 : 07:51:15
Eller på typskylten?

M
pick-me-up Posted - 2010/12/09 : 21:28:37
soundbrigade!

Står det inte i instruktionsboken vilket år den är ifrån?
mace Posted - 2010/12/09 : 09:19:07
Underbar

Enligt E-lux så släppte de sin första mikro (med k såklart)redan 1959. men marknaden var rädd/inte redo och allt såldes till USA

Tack för bilden

M
lennartj Posted - 2010/12/08 : 23:52:24
Jag tror Husqvarna 2001 kom 1974. Den var avsedd att fällas in i bänkskiva. Syftet var bara att kunna värma en portionstallrik snabbt, möjlighet att dra ner maxeffekten från 1000 W saknades.
Upptining av djupfrysta matvaror fungerade därför inte alls bra.

huzze Posted - 2010/12/08 : 17:30:31
En sån brun har jag också växt upp med. En fullständig Arabia-servis följde med på köpet.

Alla mikrougnar jag haft efter den är bara skit i jämförelse.
sladdbarn Posted - 2010/12/08 : 17:06:08
Mina föräldrars förhistoriska är väldigt stor, brun och har ett vred för tiden och sen är man tvungen till att trycka på 2 knappar till för att den skulle gå igång(!)...
pick-me-up Posted - 2010/12/08 : 14:31:13
Jättebra, grabbar!

sladdbarn! Kolla gärna modellbeteckningen när du träffar dina föräldrar nästa gång. Alternativt pratar i telefon.

Synd att det inte finns någon exakt information att hitta någonstans. Men det verkar ha funnits modeller som heter Philips Compact M 704, Philips Space Cube 40 M705 och Philips Space Cube 50 M730. Vore kul att veta vilken modell är enklast etc.

Kan det vara så att Space Cube 50 och Space Cube 40 syftar på mikrons bredd? Alla fall i den modell som står hos oss så har den mindre modellbeteckning digital klocka och den större inte.
Ibland är modellnamn inte så logiska, fast normalt brukar det väl ändå vara så att den med större siffra är steget upp. Fast inte i det här fallet alltså. Fast jag vet inte.
Men det verkar vara nästan helt säkert att de här ugnarna som jag nämner är från 80-talet.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/08 : 12:35:45
1996 letade jag efter en sån där liten, max 40cm bred, (Jag misstänker att det är sådana som ni benämner spacecube här) att ha på en 40cm bred köskbänk.
Men då var dom helt osynliga i alla affärer. Alla mikros just då var minst 50cm breda och funkade inte där jag ville ha den.
sladdbarn Posted - 2010/12/08 : 12:21:12
Jag har en nästan likadan, den är köpt runt 1990, fungerar bra.


Mina päron har en som är mycket äldre, tidigt 80-tal gissar jag på.
Hittar ingen bild på den...
mace Posted - 2010/12/08 : 09:15:59
Spacecube verkar poppis här på forumet

Jag tycker den riktigt gamla, var det den första svenska (Electrolux??), micron är så coooool. Den som ser ut som en batyskaf lite grann

M
gcs Posted - 2010/12/07 : 23:50:34
Whirlpool M917 som vi fortfarande använder varje dag och som är från minst 1987. Den har roterande tallrik, grill och digitalklocka som fungerar än idag och förhoppningsvis ännu i flera år.
lennartj Posted - 2010/12/07 : 23:14:19
Min närbesläktade Philips Compact M 704 köpte jag 1987.
Det är antennen/vågledaren eller vad du vill kalla den som roterar och ger väl så jämn uppvärmning som mikrovågsugnar med roterande tallrik och den har fördelen att man kan ställa in rektangulära fat.
Jag använder den i stort sett dagligen, men säkerhetskontakten i luckan är nu så sliten och glapp att jag måste pilla in en bit av ett buntband i springan för att kontakten ska slutas.
Mey Posted - 2010/12/07 : 22:52:32
Jag hade en Spacecube, minns ej modellnummer men det var med digital inställning. Den inköptes 1990 och fungerade felfritt till 2007 då den avyttrades pga. platsbrist i samband med flytt. Svårslagen kvalitet, dagens maskiner lär inte ens komma i närheten av den livslängden.
pick-me-up Posted - 2010/12/07 : 21:45:05
Det finns över huvud taget inte någon tallrik på M705 eller M730! Se bilden på min länk i andra inlägget.
Mickel-mackel Posted - 2010/12/07 : 21:17:49
Gaffa, men inte magnetotronen i en micro väl ...

I en radaranläggning som går 24/7 kan den vara slut efter en 10-20 år ...

Edit: Ska erkänna att jag inte har någon speciell koll, förutom att det har sagt åt mig att magnetronen i en mikro är så gott som oanvänd när mikron hamnar på tippen.
soundbrigade Posted - 2010/12/07 : 21:04:29
år maskin snurrar tallriken, fast jag ställer alltid det som ska värmas lite off axis.
Gaffa Posted - 2010/12/07 : 20:55:00
quote:
Mikrovågorna produceras i en magnetotron, och den går aldrig sönder.

Nja, det stämmer inte riktigt, de kan gå sönder och/eller utmattas de också.
Under värnplikten var jag med och bytte magnetroner på sändarutrustningar. Slitage märks oftast på att det tar längre tid att "tända dem".

Men jag håller med om att de gamla microvågsugnarna har fantastisk hållbarhet. Mina föräldrar har en Spacecube från mitten av 80-talet. Den enda svaga punkten på den är den mekaniska klockan. Min micro, en Whirlpool VIP20, från 1990 går fortfarande varje dag.
Anjin Posted - 2010/12/07 : 20:06:53
I studentkorridoren jag huserade i fanns när jag flyttade för ett år sedan två stycken identiska Space Cube, dock inte samma som du har på bild.
De fungerade helt ok, sprakade lite ibland från den ena vill jag minnas.

Alltid lika kul i början när någon ny inte förstod att man var tvungen att trycka igång den efter man vridit på tidsvredet.
pick-me-up Posted - 2010/12/07 : 19:27:21
M730 borde vara äldre eller kanske av enklare modell, för den har ingen digital klocka som M705. Men den ser ganska ålderdomlig ut också, tycker jag. Rätt så tunga verkar dem också vara. Tror inte heller att dagens ugnar håller 25 år. *s* Och vi som lever slit och släng tidsvarv vill nog inte använda dem heller så länge.

Jag är lite skeptisk ändå att värma till exempel fläskfile i mikron, då det både luktar och smakar lite konstigt när man värmer den där. (Alla fall den som man köper färdiggrillad på Ica.)
Mickel-mackel Posted - 2010/12/07 : 19:24:56
Mikrovågorna produceras i en magnetotron, och den går aldrig sönder.
Microns livslängd bestäms av hur veka småprylar man tillverkar den av och av underdimensionerad elektronik.

I livslängd tvivlar jag på att någon av dagens eller morgondagens kommer kunna slå en mikro från 70-80-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetron
svejk Posted - 2010/12/07 : 19:23:36
Har en Panasonic som funkar braa trots sina 22 år
Mickel-mackel Posted - 2010/12/07 : 19:13:19
Jag vill minnas att dom där tallriken inte roterar istället har en roterande vågledaröppning, så det ska bli ungefär samma resultat.
pick-me-up Posted - 2010/12/07 : 19:00:36
soundbrigade!

Jag undrar bara hur maten blir i mitten då den roterar inte alls! Man får nog rotera per hand för bästa resultat, skulle jag tro.

Kan du inte titta på vilket år är den ifrån, och gärna bifoga en bild också, om du äger en digitalkamera?
Vad tror du om andrahandsvärdet på dem? Alltså går det att sälja sådana?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000