HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 vinterdäck och dimensioner

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Burmäster Posted - 2010/11/21 : 19:01:19
Har inte fixat vinterdäck än och undrar lite om dimensioner. Jag hittar ingenting om detta på Citroens hemsida eller i den 304 sidor manualen

På bilen nu sitter sommardäck: 225-55-17

Går jag in på några av däckhandlarna på internet så rekomenderas: 225-60-16

Detta stämmer säkert bra, men nu till min fråga. Har jag rätt i att det är profilen 60 och fälgstorlek 16 som är viktigast här? Kan jag t ex istället välja 215-60-16?

Sedan en sak till. Jag har klurat ut att jag har bultmönster 5/108. Betyder det att alla fälgar som har detta bultmönster passar min bil, eller kan fler saker spela in så som navhålet eller nåt annat?

20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sopwith Posted - 2010/11/22 : 15:35:34
Om man är osäker kan man åka till en däckfirma och handla, dom vet vad bilen skall ha för däck, svårare behöver man inte göra det.
OcA Posted - 2010/11/22 : 15:12:12
Han snowboardkillen Jon "whatshisname" har ju en Lambo Murcielago (hur f-n stavas det?!) som han kör med vintertid nere i alperna och andra bergstoppar. Bör vara hyffsade sulor på den bilen...
Magils Posted - 2010/11/22 : 14:14:41
http://www.köpadäck.se/hastighetsindex
Mickel-mackel Posted - 2010/11/22 : 14:13:02
Jajamän, men jag får göra dig besviken då, för givetvis äger jag ju ingen Lambo ...
ztenlund Posted - 2010/11/22 : 14:06:43
Över 240 km/h. Det är väl främst en äldre kod som väl ersätts med de mer specificerade koderna. Kan också finnas ihop med Y och då är det över 300 km/h har jag för mig, men är inte hundra.

Edit: Det verkar vara så att om Y ihop med ZR befinner sig inom parantes så är det över 300 och annars är det 300. Informationen om det hela verkar lite skakig...
Tobbe_L Posted - 2010/11/22 : 14:00:04
Så vad betyder det?????
ztenlund Posted - 2010/11/22 : 13:40:49
ZR betyder inte alls max 240 km/h...
ztenlund Posted - 2010/11/22 : 13:37:00
Det där är med all säkerhet s k centraleuropeiska vinterdäck vilka har som kännetecken att de är usla på snö och is. De är gjorda för att bränna runt på ett välsaltat autobahn...
Personligen har jag lite svårt att se meningen med att ha vinterdäck som inte fungerar på ett vettigt sätt på snö och is om man befinner sig i Sverige.
Magils Posted - 2010/11/22 : 13:26:42
Duger detta kanske? http://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-alpin-pa3

Räknas V och W (inte bilmärket) som hög fart?

edit: Rolig tråd detta, finns tom. lite kabelvibbar
Mickel-mackel Posted - 2010/11/22 : 13:20:38
Ja annars vore det ingen idé för mig att ta ut och rasta Lamborghinin nu på vintern.
Jag skulle lika gärna kunna ställa av den ...
ztenlund Posted - 2010/11/22 : 11:51:06
quote:
Konstigt uttalande Ztenlund, vad pratar du om undrar jag?

Inte alls, du börjar prata om "högfartsdäck" (exakt, var gränsen går torde vara oklart) i en tråd om vinterdäck. Några "högfartsdäck" är helt enkelt inte förenligt med vinterdäck för nordiska förhållanden så frågan är vad du pratar om?
Porta Posted - 2010/11/22 : 11:21:54
Här verkar finnas lite matnyttig info rörande fälgstorlekar:

http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar/f%C3%A4lgguide/Citroen.aspx?get=model&id=9

(Nån i Malmötrakten som behöver fälgar och vinterdäck till en BMW 5 - serie E34, har suttit på en 540 http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar/f%C3%A4lgguide/BMW-5-Serie-E34-4wd%2888-96%29.aspx?get=wheel&id=441 ) Borta
OcA Posted - 2010/11/22 : 09:56:16
En av våra åkare (!) beställde nya dubbdäck till sin VW Touareg... Var nåt i stil med 275/45/19! Herregud! Men stor bil = stora däck... Fast jag hade nog gått ner i dimension och sparat både pengar och körbarhet.
ztenlund Posted - 2010/11/21 : 23:45:11
Så du rekommenderar ZR, 19-tumsfälgar och sommardäck på vintern?
Jag tror jag avstår...
ztenlund Posted - 2010/11/21 : 20:29:19
quote:
Sen finns det ytterligare två parametrar att beakta när det gäller däcken; belastningsindex samt hastighetsindex.

Jag tänkte skriva det, men orkade inte just då.
Det är förstås även som Mickel-mackel säger - det är en fördel om anliggningsytan stämmer med navet...
quote:
Ska man vara petnoga ställs det lika höga krav på vinterdäcken som på sommardäcken även fast man förhoppningsvis inte toppfartstestar bilen på vintern.

Nja, vinterdäck är undantagna. Där gäller Q eller högre alternativt bilens toppfart om den är lägre än Q. Det gör förstås att man inte ska köra fortare än vad hastighetskoden tillåter... Q är dock 160 km/h så om man håller sig till laglig verksamhet är det inget problem.

Sommardäck ska dock klara bilens toppfart på helbilsgodkända bilar om allt ska vara regelenligt.
Mey Posted - 2010/11/21 : 20:08:36
Sen finns det ytterligare två parametrar att beakta när det gäller däcken; belastningsindex samt hastighetsindex.
Moderna bilar kräver ofta däck med ganska högt hastighetsindex (anges med en bokstav, tex. "V" efter siffran som anger diametern.
Ska man vara petnoga ställs det lika höga krav på vinterdäcken som på sommardäcken även fast man förhoppningsvis inte toppfartstestar bilen på vintern.
Belastningsindex är ett mått på hur mycket last ett däck tål, detta är mest av intresse på lite större och tyngre bilar.
Burmäster Posted - 2010/11/21 : 19:23:51
Haha, nej varför ska någonting vara enkelt??

Tusen tack för info. Då slutar jag att sniktitta på blocket och åker till handlare som sätter dit rätt grejer!!! (fan också...)
JMlab Posted - 2010/11/21 : 19:20:09
Hej Burmäster!
I allmänhet blir vinterhjulen 1" mindre.
Det viktiga i sammanhanget är måttet "rullningsomkrets" .
Alla fälgar passar inte på 5/108 det finns även ett mått ET som är inpressningsdjupet till fälgcentrum.
Mvh
JMlab
Mickel-mackel Posted - 2010/11/21 : 19:20:05
Samt att centrumhålet är exakt rätt diameter.
Det är centrumhålet som står för fälgens centrering, inte fälgbultarna/skruvarna.
ztenlund Posted - 2010/11/21 : 19:16:10
Godkända dimensioner ska väl stå i registreringsbeviset på nyare bilar har jag för mig. Däcktrycksdekalen kan eventuellt ge vägledning också.

Nej, du kan inte fritt byta bredd utan att byta profil. Profilen är en procentsats av bredden så går du från 225/60-16 till 215/60-16 så kommer du att få ett mindre hjul.
I just det här fallet så går det inte att få precis samma höjd om man byter från 225 till 215 och har samma fälgstorlek. Antingen kommer hjulet att bli lite mindre (60-profil) eller lite större (65-profil). Fälgstorleken måste förstås vara rätt, den får t ex inte vara för lite för då får inte bromsarna plats.

När det gäller fälgar så är det inte säkert att det blir helt som det ska även om bultmönstret är rätt. Ska det vara riktigt rätt ska fälgen ha samma offset också så att belastningen på hjulupphängningen blir som den ska.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000