HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Solfilm/toning bilar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2010/11/18 : 14:41:19
Har beställt ny tjänstekärra, men enligt policy får vi inte ha tonade rutor då det kan sänka andrahandsvärdet...

Nåväl, finns ju alternativ till permanent toning så jag tänkte höra med er om ni har erafrenhet av de systemen där man kan ta bort solfilm/toningen när det är dags att sälja. Får ej göra åverkan på bilen...

Finns ju plexirutor, soyafilm och allt vad det heter. Har läst blandade saker på div andra icke nogräknade forum, så jag frågar även experterna här!

Har man en V70 så ser den ju ut som ett rullande akvarium utan toning därbak...
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EuphoniC Posted - 2010/11/19 : 08:49:38
Det är inga problem att ta bort proffsfilm. Det finns många som lämnar in bilen för att ta bort solfilmen från främre sidorutorna inför besiktningen eftersom de inte släpper igenom märkbar toning och sedan får film ditsatt igen när bilen gått igenom besiktningen. Det fanns till och med i prislistan när jag "filmade" mina rutor.
Vox Posted - 2010/11/19 : 08:28:52
quote:
Om man tröttnar på den mörka filmen (eller måste lämna tillbaka bilen) så är det ju ganska enkelt att slita bort den.

Jag skulle inte vilja påstå att det är enkelt att ta bort en proffsmonterad film. Min erfarenhet är helt motsatt.
OcA Posted - 2010/11/19 : 08:17:50
Tack för alla svar!
opethic Posted - 2010/11/18 : 21:56:54
Jag lämnade in min VW Passat variant till en glasmästare för montering av solfim, vill minnas att det kostade 2900 kr (bakre dörrar + skåp) för fyra år sedan och då är jobbet perfekt utfört.
Om man tröttnar på den mörka filmen (eller måste lämna tillbaka bilen) så är det ju ganska enkelt att slita bort den.
Tomas J Posted - 2010/11/18 : 20:33:40
jag har också haft rutor ifrån solarplexius och kan bara instämma med huzze, de är klockrena, och de är bara att ta bort när bilen skall säljas.

Har det i min nuvarande A6:a och hade det också i min opel vectra, båda med mycket bra passform.

Tar kanske 10 min att installera
sopwith Posted - 2010/11/18 : 20:06:53
Tonade rutor på bilen....används det fortfarande?
Draken Posted - 2010/11/18 : 19:38:20
Tack!

Bra och trevligt svar

//Draken
huzze Posted - 2010/11/18 : 19:28:40
Nej, de lossnar inte och då har vi liten hund som står lutad mot dem och stor hund som lämnar nosavtryck. På ett litet ställe kan det bli en glipa, men det är för att jag inte satt just den listen tillräckligt tätt på. De är MÖRKA,, kanske lite för mörka. Det går inte att se in, att se ut fungerar naturligtvis, men det är mörkt. Som att backa i mörker när det är ljust. Färgen är brun, inget blått/grönaktigt.

Jättelätta att montera, passformen är perfekt. Det är ju självhäftande lister, så det går ju att prova innan man rycker bort skyddsfilmen på tejpen.

EDIT: Det är ju 3mm plexi som ligger an mot rutan och det kan ju bli en liten luftspalt emellan, men det har inte orsakat några problem med imma eller liknande. Valde det företaget pga stora rekommendationer av hundägare i Svenska Kennelklubbens tidning. Verkade mycket bekvämare än med stora självhäftande filmer med luftbubblor och veck, insåg att det skulle bli för svårt för pedanten huzze och jag har inte ångrat det. Tror det gick på 1600-1700, minns inte exakt för tre stora och två små skivor. Levererades inom en vecka, till Ford Mondeo Kombi -04, har haft dem på plats i två år nu, kanske dags att ta ur dem och göra rent alla rutor och plexin? Äsch, det får bli till våren.
Draken Posted - 2010/11/18 : 19:17:36
Huzze!
Ge oss ett litet "referat" är du snäll?

Hur funkar de?
Lossnar och "fladdrar" de omkring?
Var de lätta att sätta/montera dit... å passade de in fint?
Var/är de lagom svärtade eller för mörka/ljusa?

Vore trevligt att höra lite från en' som vet nå'tt!

//Draken
Orpheus Posted - 2010/11/18 : 16:46:15
och de finns utanför Linköping :)
huzze Posted - 2010/11/18 : 15:38:59
http://www.solarplexius.se/hem.aspx

Köpte mina från företaget ovan. De är krocktestade och uppfyller många krav för t ex hund i bil. Det går att välja vilka rutor man vill ha plexi till och tillverkas efter just din bilmodell. De fästs med hjälp av små självhäftande lister som säkert går att få bort utan större åverkan.

Själv har jag plexi på bakrutan, sidobakrutorna och de små rutorna på bakdörrarna. Det är ju inte lämpligt att ha dem på de stora rutorna i bakdörrarna om man vill kunna använda fönsterhissarna, av solklar () anledning.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000