HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fråga om vinterdäck o lägre bränsleförbrukning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 07:09:08
Bil - Mercedes C180 kombi
Sommardäck - 17" 205/55
Vinterdärck -16" 200/55 15"185/65

Med vinterdäck så har jag nästan 1 dl lägre förbrukning per mil.
Är det för att radien är mindre med vinterdäcken?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2010/12/08 : 10:37:50
Kan tillägga, blir sträckan längre då är det max 1 km enligt tripmätaren :)
emanuelgbg Posted - 2010/11/19 : 08:19:14
Mickel-Mackel, Ztenlund, vi menar eg samma sak men jag förklarade det dåligt.
Måste få förklara mig nu när jag är lite piggare idag! =) Inte lätt att hänga med i någon annans konstiga tankar.
De flesta bilar jag har haft sitter vartal/hastighetsmätarsensorer i växellådan och i dataprogrammen är det kalibrerat efter orginal hjulstorlek (+utväxling i växellådan + ev bakaxel om bilen är bakhjulsdriven). Så har även jag gjord då jag byggt bil. Varvtalet kommer vara samma vid samma hastighet på mätaren men bilen kommer i verkligheten köra långsammare med mindre hjul och fortare med större hjul. Sitter hastighetsmätaren kopplad till hjulet, vad händer då? Den kommer att räkna antalet varv hjulet rullar men den kan ju bara veta om den förprogramerade omkretsen på hjulet och det kommer bli fel även här eftersom den mäter fler varv med ett mindre hjul och färre varv med ett större. Förstår ni hur jag tänker?

Självklart är det oftast så att tyngre gasfot = mer bränsleåtgång, högre verklig hastighet = större luftmotstånd = högre bränsleåtgång Det jag tänkte utan att förklara så någon annan förstod var att om vi har större hjul kommer vartalet sjunka vid samma reella hastighet och troligvis även förbrukningen. Detta är ju helt hypotetiskt (trodde alla fattade det! ;-) )då vi inte vet om detta i annat fall än att köra med en "oberoende" hastighetsmätare såsom gps. I verkligheten tittar vi ju på hastighetsmätaren och då blir det tvärt om precis som Mickel-Mackel och Ztenlund skriver. My bad!

Här finns alltså fler källor till att bränsleåtgången minskar med vinterdäcken. Dels kör du inte lika fort på riktigt = mindre luftmotstånd. mätaren visar fel och sträckan har blivit längre än vad den är. Däcksbredden är betydligt smalare = mindre friktion.
Sedan kommer sådan som är svårt att avgöra om det verkligen har betydelse men som tidigare skrivits. Ökat luftmotstånd med större fälgar? Större fälgar väger mer men hur många kilo blir skillnaden i detta fallet? Hur är gasfoten rent allmänt på vintern? Mer sladd eller försiktigare gasfot?

Edit - stavningen blir inte bättre för att jag är piggare och det är säkert tusen stavfel till..
Mickel-mackel Posted - 2010/11/18 : 21:47:07
Förövrigt ska jag själv också kolla lite på vilken rullomkrets jag har med mina Pirelli-däck. Dom kanske inte alls drar så mycket mer utan trippmätarn visar kanske mindre nu ...
Rolf-san Posted - 2010/11/18 : 21:31:09
quote:
185/65 15 har bara 157,5 i rullomkrets...kör du samma verkliga hastighet? Hastighetsmätaren visar ju högre hastighet med mindre däck, och farten påverkar förbrukningen, inte bara rullmotstånd.


Det är ju här lösningen ligger. Kolla hastigheten med GPS nu med vinterdäcken och sedan med sommardäcken. Det går ju också att kolla hur lång en och samma vägsträcka är med respektive däck.

Återkom med resultat efter mätningarna.

Själv upplever jag att jag har högre bränsleförbrukning på vintern med all slirning som blir eller om det är däcken. Samma dimension dock.
johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 21:25:48
Det är sjuekrade alufälgar, Mercedes orginal.
Samma som på den här kärran.
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_C180_Kompressor_30303930.htm?ca=23_11&w=3
ninja Posted - 2010/11/18 : 20:24:54
Hur ser ut sommarfälgar?

Däck/hjul är en stor bov om man tittar på aerodynamisk drag, turbulensen runtomkring har större påverkan än man tror. Större däck har större luftmotstånd och större påverkan på Cd.
johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 19:32:59
Om man mäter omkretsen så är det det svaret man får inte lika mycket som ett varv rotation blir.
Typ som dom 11 cm vi pratar om,

Om jag nu minns rätt dvs.
Mickel-mackel Posted - 2010/11/18 : 17:27:10
Vad menar du då med längd

johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 17:25:28
kom på, borde inte tillverkarna ha tänkt på det här?
Rpm kontra hjurvarv borde ju vara busenkelt att kolla så bilen vet vad för däck som sitter på.

Sen nämdes det att det var 11 cm i skillnad på omkretsen.
Det ger inte 11 cm skillnad i längd, borde kunna formlen
johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 17:05:05
En sak jag tänkte på med är att med mindre omkrets så får man mer kraft. Som att köra i 50 o ge fullgas på 2:an respektive 5:an.
Sen har jag ju inte världens starkaste motor heller.
Mindre däck ger ju då bättre förutsättning.


Kollade idag på vägen hem, med sommardäck o 4000 rpm så går bilen i 135 km/h ungefär.
Med vinterdäck så blev det 140 km/h

Det här med trippmätaren, då får ju bilen egentligen helt fel antal mil med mindre däck!
ztenlund Posted - 2010/11/18 : 16:53:04
quote:
Större hjulstorlek (omkrets) innebär att uväxlingen ökar och varvtalet sänks och troligtvis även förbrukningen även om det inte är h ugget i sten.

Njae...
Detta förutsätter att du har en helt separat hastighetsmätare som är oberoende av hjulens rotationshastighet. Annars är det troligaste att du har samma varvtal, men högre hastighet (och luftmotstånd) om vi pratar landsvägskörning.

Edit: Inte ensam om att invända tydligen...
Mickel-mackel Posted - 2010/11/18 : 16:47:33
quote:
Större hjulstorlek (omkrets) innebär att uväxlingen ökar och varvtalet sänks och troligtvis även förbrukningen även om det inte är h ugget i sten. För färddatorn eller trippmätare blir det dock fel och det blir väldigt svårt att räkna ut förbrukningen.

Förstår du själv vad du skriver?

Om jag kör 90 enligt mätaren med hjul med mindre omkrets kommer jag ha exakt samma varvtal som med bilens originalhjul.
Däremot går det långsammare i verklig hastighet, dvs mindre luftmotstånd = mindre hård på gasen.

Om jag kör 90 enligt mätaren med hjul med större omkrets kommer jag ha exakt samma varvtal som med bilens originalhjul.
Däremot går det snabbare i verklig hastighet, dvs högre luftmotstånd = mer tryck på gasfoten.
emanuelgbg Posted - 2010/11/18 : 16:34:15
Nu är ju förhoppningsvis hastighetsmätaren inställd på en viss hjulstorlek. Allt som avviker från den hjulstorleken kommer innebära fel både på hastighetsmätaren och på mätarställningen.

Större hjulstorlek (omkrets) innebär att uväxlingen ökar och varvtalet sänks och troligtvis även förbrukningen även om det inte är h ugget i sten. För färddatorn eller trippmätare blir det dock fel och det blir väldigt svårt att räkna ut förbrukningen.

Troligaste orsaken till att bränsleförbrukningen sjunker på bilen är att det smalare däcket har såpass mkt mindre friktion trots att det är ett vinterdäck samt att Trippmätaren kommer visa att bilen gått längre om omkretsen är mindre och därmed visar färddator fel (eller egen uträkning liter/km.

Mickel-mackel Posted - 2010/11/18 : 15:38:22
Det kan också bli högre förbrukning av större däck.
Om man fortsätter att hålla samma hastighet på hastighetsmätaren så kör man i verkligheten snabbare med däck med större diameter.

Och luftmotståndet ökar väl i kvadrat med hastigheten?
EngelholmAudio Posted - 2010/11/18 : 15:20:32
Hur är det med däckens diameter? På en av mina bilar hade jag större diameter på vinterdäcken än sommardito. Lägger man ihop försiktigare körstil och större däck (= lägre varvtal) så blir'e lägre förbrukning.

Magils Posted - 2010/11/18 : 15:13:05
Usch vad slarvigt, tog bara däckshöjden en gång.

Visst är det som du skriver...

edit: 11 cm skulle således utgöra 5% och det är alltså 5-6 km/h, i hastigheten 130 km/h påverkar detta en hel del. Det har med luftmotstånd, motorvarv, att göra också.

emanuelgbg Posted - 2010/11/18 : 13:54:11
Nu vet jag inte hur ni räknar riktigt..

Ett 205/55 17 har 206 cm i omkrets
Ett 185/65 15 har 195 cm i omkrets

Detta ger skillnad och hastighetsmätaren kommer visa fel = olika vartal vid samma hastighet vid jämförelse.
Smalare däck brukar innebära mindre friktion och därmed lägre förbrukning. Frågan är dock om det inte är en blandning här? Om du kör samma sträcka varje dag till jobbet kan du ju se hur långt trippmätaren går med sommar resp vinterdäck men som sagt så skiljer det ju 11cm på varje varv som hjulet snurrar, eller ca 1616 varv mer med vinterhjulet på de 5,5milen... ca 3km fel om inte jag räknat fel? Trött idag så ni får gärna rätta mig!
sopwith Posted - 2010/11/18 : 13:47:37
Volvo S60, sommar 195x65/15 = 0,78 l/m, vinter (dubb) 195x65/15 = 0,78 l/m.
SAAB 9-3SS, sommar 225x45/17 = 0,89 l/m, vinter (dubb) 195x65/15 = 0,79 l/m.
Breda däck gör att bilen ligger som ett strykjärn på vägen, kan vara mera tungrullat men troligast i mitt fall en tynge fot
svejk Posted - 2010/11/18 : 12:41:31
Min gamla Passat går snålare enligt mätaren med dubbfritt, tror det beror på att hjulen är lite högre.
johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 12:19:28
Det är jag hundra på, med orginalfälgar.
sladdbarn Posted - 2010/11/18 : 12:03:36
Mey: nä det är ingen ovanlig storlek.
Mey Posted - 2010/11/18 : 10:12:44
Är du säker på att sommardäcken är 205/55-17?
Låter som en mycket ovanlig storlek tycker jag.

johan.björklund Posted - 2010/11/18 : 08:16:24
quote:
185/65 15 har bara 157,5 i rullomkrets...kör du samma verkliga hastighet? Hastighetsmätaren visar ju högre hastighet med mindre däck, och farten påverkar förbrukningen, inte bara rullmotstånd.


Det är ju en tanke, ligger både vinter o sommar runt 130 i snitt.
Enligt hastightesmätaren


*edit*
tagit bort text
Mickel-mackel Posted - 2010/11/18 : 08:12:16
Jag har Pirrelli vinterdäck för andra vintern nu.
Dessa går gudomligt tyst, nästan ingen skillnad jämfört med sommardäcken.

På minuskontot är bränsleförbrukningen, ca 0,5 dl mer per mil, kanske något mer.
Med de förra däcken (märket har jag glömt) blev det ingen märkbar skillnad då jag bytte
mellan sommar och vinterdäck, med dessa ser man direkt på första tanken efter.
Bilen drar mer under vintern än sommaren, 0,5-1 dl/mil ungefär.
Men nu lägger däcken till nästan lika mycket.
Det börjar bli dyrt att köra på vintern nu!

Förövrigt är Pirrelli-däcken här bredare än de förra vinterdäcken var, så jag misstänker detta.
Magils Posted - 2010/11/18 : 08:11:05
185/65 15 har bara 157,5 i rullomkrets...kör du samma verkliga hastighet? Hastighetsmätaren visar ju högre hastighet med mindre däck, och farten påverkar förbrukningen, inte bara rullmotstånd.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000