HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Märkliga fakta

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
global Posted - 2010/10/23 : 22:20:10
Världen är allt bra märklig. Vilka fakta känner ni till vilket gör världen förunderlig? Här är ett bidrag.
Väte är en lätt luktlös gas som om den ges tillräckligt med tid börjar fundera på sin egen existens.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
huzze Posted - 2010/11/01 : 19:34:55
Vad händer i detta århundrade då tro?
bearwik Posted - 2010/11/01 : 19:21:28
Gillar speciellt den sista likheten.
Mickel-mackel Posted - 2010/11/01 : 19:17:26
Är det här märkligt?
http://www.loffe.net/content/view/285/26/


Eller är det ens fakta?
Mickel-mackel Posted - 2010/11/01 : 09:03:07
quote:
om man har nätsladd eller inte.


guy gadbois Posted - 2010/11/01 : 08:49:43
Jag tror att Bearwik har fog för sina observationer
Mickel-mackel Posted - 2010/11/01 : 08:27:39
Du har inga bevis för att du får någon skillnad.
Den går inte att upptäcka med några mätinstrument, det är bara din egen upplevelse att något har hänt i din omgivning.
Dvs tro baserat på någon upplevelse som väldigt många andra inte kan se eller uppfatta.

bearwik Posted - 2010/10/31 : 23:57:29
Jag har lagt märke till att det blir stor skillnad om man har nätsladd eller inte.
huzze Posted - 2010/10/31 : 20:20:26
Blasphemy!
Mickel-mackel Posted - 2010/10/31 : 20:12:36
Jag tycker det är mycket mycket mycket märkligt, såhär 2010, att det finns de som tror att byte av nätsladden påverkar ljudet från stereon.
Gaffa Posted - 2010/10/31 : 19:46:20
quote:
Märkligt att folk år 2010 måste fördumma andra som tror..
Det handlar inte om att fördumma andra som tror.
Det handlar om själv-valda fördummelsen av personer som väljer att handla/agera baserat på fantasier istället för verkligheten.
Till exempel: Det är vetenskapligt styrkt att vacciner inte orsakar autism, men lik förbannat evisas en viss typ av personer att deras fantasier är rätt och att vetenskapliga undersökningar av verkligheten är fel.
Kan man få dem att förstå att de uppför sig som dumhuvuden kanske de ändrar sig. Inte förrän alla skrattar och pekar på byfånen börjar han fråga sig varför alla skrattar åt honom, och vad det är man finner lustigt.
Om jag inte misstagit mig och läst fel så är det bara ca 85% av svenska befolkningen som accepterar evolutionsteorin som den bästa vetenskapliga förklaringen till den biologiska mångfalden vi har på jorden idag. Det innebär att det rantar runt 15% svenskar som fortfarande lever på 1800-talet, biologikunskapsmässigt sett.
Beror det på att skolan har misslyckats att lära ut basala kunskaper om vår omvärld, eller beror det på att dessa hellre väljer att tro på fantasier istället?

Varför väljer folk fantasier istället för verkligheten?
Är det för att de blivit indoktrinerade av sina föräldrar? Grupptryck? Kan det vara för att det finns en trygghet i enkla svar som kanske inte stämmer överrens med verkligheten, men svaren går att begripa just för att de är enkla?
Det är som att leta efter den borttappade nyckeln under gatlycktan där det är ljust, trots att det inte var där man tappade den från början. Det är lättare, men det är inte rätt: metoden stämmer inte överrens med verkligheten.

Det här är inte ett raljerande mot religion av någon typ i sig. Det här gäller alla varianter av irrationellt tänkande.
emanuelgbg Posted - 2010/10/31 : 10:29:23
Märkligt att folk år 2010 måste fördumma andra som tror..
sladdbarn Posted - 2010/10/30 : 14:53:58
quote:
Något jag tycker är märkligt är att så många människor väljer att tro på saker som det inte finns några bevis för. Typexempel: att det funnits någon som kunde gå på vatten och har uppstått från döda, eller att utomjordiska varleser bor i oss men kan kuvas med E-meter. Eller att man får campa med 72 oskulder om man dör som martyr.


Visst är det oerhört märkligt att religion existerar år 2010?
Bernt Jansson Posted - 2010/10/30 : 10:55:02
En märklig sak är att rörregulatorn för högspänning jag just provade tog ner ripplet från 0,12V till 4mV.

Märkligt är också att jag lyckades städa friggeboden.

huzze Posted - 2010/10/30 : 10:26:22
Allt det där har jag gjort i ett tidigare liv.
Gaffa Posted - 2010/10/30 : 00:54:21
Något jag tycker är märkligt är att så många människor väljer att tro på saker som det inte finns några bevis för. Typexempel: att det funnits någon som kunde gå på vatten och har uppstått från döda, eller att utomjordiska varleser bor i oss men kan kuvas med E-meter. Eller att man får campa med 72 oskulder om man dör som martyr.

sladdbarn Posted - 2010/10/27 : 13:41:27
Något som är märkligt är att det bor människor i norden.
Fuling Posted - 2010/10/26 : 22:27:20
Hela upplägget påminner en aning om vissa saker som pågick i det Fulingska barndomshemmet innan man var gammal nog att bemöta djur med tillbörlig respekt...
ohmega Posted - 2010/10/26 : 22:02:26
Jajamen, fuling. Å på råga av allt så hade hela spektaklet "triggat igång" lathunden som länge legat tyst i ett hörn.
Fuling Posted - 2010/10/26 : 20:16:02
Katten och marmeladsmörgåsen bildar en perpetuum mobile, alltså en evighetsmaskin, i form av en svävande, fräsande katt med en marmeladsmörgås på ryggen. Enligt Murphys lag kommer kattfan att flyga runt i hela huset, riva sönder allt den kommer åt och kleta marmelad överallt.
Circlomanen Posted - 2010/10/26 : 20:09:09
5 mackor är fler än 4 katter.
Tomas J Posted - 2010/10/26 : 18:17:55
hur fäster man föresten mackan på katten?
Tobbe_L Posted - 2010/10/25 : 08:16:38
Tror nog att det fäster rätt bra.
Fast det kanske inte räcker med bara marmeladen. Frågan är om det räcker med fyra mackor för att katten ska landa på rygg...
Kmj Posted - 2010/10/25 : 08:14:58
quote:
Vad skulle hända om man fäster en marmeladmacka på varje tass på katten. Då med marmeladen uppåt mot tassen
Då är det ju fyra mackor o en hel del marmelad...

Fotoreportage tack! Lägg en mp3-spelare i bakgrunden så kan det gå under Hi-Fi.
Magils Posted - 2010/10/25 : 08:06:55
Hur bra fäster marmelad på en kattass? ( obs, skall uttalas på rätt sätt... )
Marina Jansson Posted - 2010/10/25 : 07:31:02
Det skulle ju bli vansinnigt kladdigt hemma...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000