HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dela upp barn i A/B-lag,nääää!!!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Orpheus Posted - 2010/10/09 : 18:35:37
I sonens (12 år)båda bollsporter är att en del är bättre än andra,mycket tillochmed och att det fortfarande strömmar till rena nybörjare medans andra har spelat i snart 7 år.
Givetvis är detta inget konstigt och det är ju rent utav naturligt.

I båda lagen är grabbarna så många att de spelar i en högre serie och en lägre.

Nu till frågan:hur gör man för att få en bra fördelning på mindre bra/nybörjare kontra de som har lite lättare för sig.
En bra gruppdynamik helt enkelt.

Det blir ju lätt att de duktiga bara spelar för sig själva och de sämmre inte får/kan utvecklas,Både under träning och matcher.

Lätt fixat,separata övningar och ett bättre och ett sämmre lag för de som inte är så duktiga har ju inget att hämta i den högre serien där dom blir krossade om och om igen.
Näää,det separerar ungarna på tok för mycket i denna mycket tidiga ålder,då idrott fortfarande ska vara kul med en gnutta alvar.

Detta är inget nytt eller unikt problem och jag vet inte vilka vägar som är bäst.

Hur utvecklar man alla och samtidigt får en bra harmoniserad grupp??

Jag vill veta synpunkter och tankar kring detta från er som har bra lösningar på detta.


Patrik
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2010/10/11 : 13:17:43
Mycket knepigt ämne.

Jag är själv ledare för ett gäng fotbollstjejer, 7-8 år.
Vi har oftast inga större problem, alla (16-17 st.) får följa med och spela match.

Men när barn blir äldre så blir det också viktigare att vinna, och 12-14 åringar brukar inte ha några problem att själva dela upp de "bättre" och de som är lite "sämre".

Lösningen på Orpheus problematik tror jag är att inte dela upp i A och B utan i klubbens färger - ex. "X-Köping BK Röd" & "X-Köping BK Vit" om nu klubbens färger är röd och vit.
Sedan blandar man spelare så att lagen är ungefär jämnbra för annars kommer barnen själva att kalla lagen för A och B.
emanuelgbg Posted - 2010/10/11 : 12:53:34
Svårt dilemma! Vad har föreningen för policy? De större föreningarna har oftast planer/rutiner för när och hur det skall satsas och sorteras.
När det gäller lagsporter så finns det så mkt att utveckla förutom den indviduella skickligheten. Försök att få de "duktiga" att ta ansvar. Är målet med gruppen att det skall vara roligt så skall inte resultaten vara det viktiga. Gruppdynamiken är det viktiga i ett lag och det är nog viktigt att alla som sysslar med lagsporter lär sig att kompromissa osv.
Totala nybörjare kanske måste få träna ett tag för att få spela matcher osv?
Ingen lätt fråga. Har själv tränat både 6-10 åringar samt elitjuniorer (16-20 år) men där har varit rätt klart vad som varit syftet redan från början.
Mschill Posted - 2010/10/10 : 19:39:25
Jag är en utpräglad tävlingsmänniska och jag spelar inte längre fotboll (har inte gjort sen Gustav Vasa var kung) just för att det fanns dom som var bättre och hade mer talang för det, så jag gick vidare till andra idrotter. Men hade någon/några sagt att "du får spela i B-laget" så hade jag slutat tidigare, just för att jag hade känt mig värdelös.

Tacka vettja kampsporter.........
Orpheus Posted - 2010/10/10 : 18:24:12
Även om det så klart ska tävlas så måste ju tränare vara medvetna om att det sällan är de som är superstars i 7-10 årsålder som blir riktigt bra när de blir stora,de slutar ofta när det blir motgångar.
Det är väl först i 14-15 års ålder som man kan börja se vem som blir vad .
Jag vet flera som slutat precis som din grabb och jag klandrar dom inte alls,men man måste ju vara medveten om att dessa grabbar behövs när man som i fotboll ska spela med 11 man och flertalet lag läggs ju ner pga för lite kids.

Hi Fi Consult Posted - 2010/10/10 : 18:12:27
Det där började dom med när min gick i tvåan. man motiverade det såklart med att de svaga fick större utrymme och större glädje när de mötte andra svaga, kunde göra en dribbling och kanske ett mål... (vilket stackarna inte fick göra om de duktiga var med)

han spelar inte längre i laget...

På ditt problem finns ingen lösning. Tävlar gör man för att vinna, inte för att det är kul. Även om alla påstår det senare.

mvh
Orpheus Posted - 2010/10/09 : 19:12:43
De kör med raka årgångar då de flesta lagen har tillräckligt med kids.
Det känns ju liksom lite som att jag vill både att alla ska vara med och att alla ska få utvecklas,det låter så simpelt men när kunskapsspannet är så stort så fungerar det inte riktigt i praktiken utan risken är att man hamnar i ett vi/dom läge och det fattar ju ungar i denna ålder.
huzze Posted - 2010/10/09 : 18:47:17
Måste de spela med jämnåriga? Är man duktig kan man ju få gå med en äldre årgång?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000